dilluns, 14 de Setembre de 2026
Cultura Agenda

Santa Coloma de Farners homenatjarà a les germanes Buxadé 90 anys després del seu assassinat

Santa Coloma de Farners homenatjarà a les germanes Buxadé 90 anys després del seu assassinat

L’acte d’homenatge se celebrarà dissabte 5 de setembre, coincidint amb el 90è aniversari de la seva mort

Santa Coloma de Farners acollirà aquest dissabte 5 de setembre un acte d’homenatge a les germanes Dària i Mercè Buxadé Adroher, coincidint amb els 90 anys del seu assassinat. La jornada està organitzada per l’entitat La Bulla, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Santa Coloma de Farners. A l’acte hi assistiran la directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, Xesca Ramis; l’alcalde de Santa Coloma de Farners, Pep Prat; el regidor de Cultura, Joan Casalprim, i el regidor d’Urbanisme, Gustavo Chiappe.

Després de mesos d’un cicle intens iniciat la primavera passada per recuperar la memòria històrica de les germanes Buxadé Adroher, l’acte central d’homenatge tindrà lloc coincidint amb el 90è aniversari del seu assassinat.

Es tracta d’una jornada emotiva, de reconeixement i de memòria col·lectiva a Santa Coloma de Farners.

Aquest 2026 farà noranta anys de l’assassinat de les germanes Dària i Mercè Buxadé Adroher, dues joves amb orígens farnesencs que van ser assassinades per les tropes feixistes a Manacor la matinada del 5 de setembre de 1936.

Les germanes Buxadé van formar part d’aquell conjunt de dones que, en els primers mesos de la Guerra Civil, van decidir implicar-se activament en la lluita contra el feixisme. En el seu cas, ho van fer com a voluntàries en el marc de l’expedició republicana a Mallorca, que pretenia recuperar l’illa del bàndol sublevat.

Després de la desorganitzada retirada de les tropes republicanes, van ser detingudes, humiliades i assassinades a Manacor, juntament amb altres dones, el 5 de setembre de 1936.

La seva història ha pogut ser coneguda i recordada gràcies al diari personal d’una de les milicianes i a una fotografia de les cinc dones que van ser vexades i humiliades públicament abans de ser assassinades. Aquests documents han permès, després de diverses investigacions, reconèixer i identificar qui eren aquestes milicianes. Les primeres a ser identificades pels seus familiars van ser Mercè i Dària Buxadé Adroher.

La jornada començarà a les 17.30 h, a la Biblioteca Joan Vinyoli, amb la presentació del llibre Moriren dues vegades, biografia de les germanes Buxadé, a càrrec del seu autor, Antoni Tugores.

L’acte inclourà també una conversa amb familiars de Dària i Mercè Buxadé, moderada per Gemma Busquets, periodista especialitzada en memòria democràtica a les comarques gironines.

A les 19 h, al carrer Lluís Rodés, 4, tindrà lloc la col·locació de les pedres de memòria —Stolpersteine— dedicades a Dària i Mercè Buxadé.

L’acte inclourà parlaments de familiars, de La Bulla i de les autoritats presents, així com un petit concert de Carme Vives, de Manacor.

Finalment, a les 20.30 h, a la plaça de la Pau, es farà la inauguració del mural dedicat a les germanes Buxadé, a càrrec de Roc Blackblock, i un sopar popular que posarà punt final a la jornada.

 

 

 

Sobre Nosaltres

Donem visibilitat a les actuacions que es fan des dels ajuntaments de Catalunya i Comuns d'Andorra. Si ets Ajuntament posa't en contacte amb la nostra redacció i activa la teva Sala de Premsa.

Per petit que sigui un municipi de ben segur que s'hi fan coses interessants. Uneix-te a la primera plataforma informativa d'actualitat municipal del país i amplia la difusió de les teves informacions. Canal Ajuntament és també un punt de trobada per a l’intercanvi d’experiències on a partir de la informació publicada els responsables polítics i tècnics dels consistoris catalans tenen l’oportunitat de conèixer què s’està fent des dels ajuntaments.