dimecres, 10 de Juny de 2026
Educació

Sant Cugat presenta el projecte 'Sant Cugat, ciutat desfake'

Sant Cugat presenta el projecte 'Sant Cugat, ciutat desfake'

La iniciativa municipal "Educar en la veracitat" s'ha compartit com a experiència destacada davant representants de ciutats d'arreu del món

L'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès ha presentat el projecte "Sant Cugat, ciutat Desfake. Educar en la veracitat" al Congrés Internacional de Ciutats Educadores, en el marc dels Diàlegs Directes dedicats al foment d'una ciutadania activa i la bona convivència. La iniciativa santcugatenca ha compartit espai amb experiències i ponències procedents de ciutats de Corea del Sud, Brasil, Argentina, Itàlia, Uruguai, Portugal i Colòmbia.

La participació de Sant Cugat en aquest espai internacional suposa un reconeixement a la qualitat educativa d'aquest projecte, adreçat als centres de secundària, i al compromís de la ciutat amb una educació orientada al pensament crític, la convivència democràtica i la responsabilitat ciutadana davant els nous reptes derivats de la desinformació, les notícies falses i l'ús de la intel·ligència artificial.

El projecte "Sant Cugat, ciutat Desfake" neix amb la voluntat de convertir el municipi en un entorn educador compromès amb la veracitat. La iniciativa impulsa accions educatives dirigides especialment a adolescents i centres educatius amb l'objectiu de proporcionar eines per identificar la desinformació, contrastar fonts, comprendre el funcionament dels entorns digitals i desenvolupar una mirada crítica davant els continguts que circulen a les xarxes socials i als mitjans de comunicació.

A través de la formació del professorat i l'acompanyament als centres educatius, el projecte vol contribuir a formar persones amb criteri propi, capaces de participar activament en la societat i de contribuir a una comunitat més crítica, informada i democràtica.

La regidora d'Educació, Carme Ardid, ha destacat que "la presència de Sant Cugat en aquest congrés internacional és un reconeixement a la feina que estem impulsant com a ciutat educadora i a la capacitat del municipi de donar resposta, des de l'educació, a reptes globals que afecten directament la vida quotidiana dels infants i joves. A més, des de l'Ajuntament també ampliarem aquesta iniciativa a l'educació primària".

Ardid ha subratllat que "educar en la veracitat és avui una necessitat democràtica. En un context en què la informació circula de manera immediata i en què les xarxes socials tenen un gran impacte en la construcció de l'opinió pública, cal donar eines a l'alumnat i a la ciutadania per aprendre a contrastar, interpretar i qüestionar la informació que reben".

El fet que l'organització del Congrés Internacional de Ciutats Educadores hagi seleccionat i reconegut aquesta iniciativa posa de manifest que la lluita contra la desinformació és un repte compartit a escala global i que les ciutats tenen un paper clau com a espais educadors, no només dins les escoles, sinó també en l'espai públic, la vida comunitària i les relacions quotidianes.

La participació de Sant Cugat en aquest congrés ha permès donar a conèixer el projecte davant representants municipals, professionals i responsables educatius de diferents països, i situar el municipi en el debat internacional sobre el paper de les ciutats en l'educació per a una ciutadania crítica, activa i compromesa.

Aquest projecte s'emmarca en la trajectòria de Sant Cugat com a Ciutat Educadora i en la voluntat de continuar impulsant polítiques educatives que vagin més enllà de l'escola, entenent que tota la ciutat és un espai d'aprenentatge, convivència i transformació social.

Sobre Nosaltres

Donem visibilitat a les actuacions que es fan des dels ajuntaments de Catalunya i Comuns d'Andorra. Si ets Ajuntament posa't en contacte amb la nostra redacció i activa la teva Sala de Premsa.

Per petit que sigui un municipi de ben segur que s'hi fan coses interessants. Uneix-te a la primera plataforma informativa d'actualitat municipal del país i amplia la difusió de les teves informacions. Canal Ajuntament és també un punt de trobada per a l’intercanvi d’experiències on a partir de la informació publicada els responsables polítics i tècnics dels consistoris catalans tenen l’oportunitat de conèixer què s’està fent des dels ajuntaments.