Titulars
A+ A A-

Blanes. Blanes ha celebrat avui el ‘Cant de l’Àngel’ confinat i ha donat continuïtat a una tradició de més de 120 anys

Aquest 2020 la Setmana Santa, igual que arreu de Catalunya, haurà transcorregut sense que hagin tingut lloc al carrer els actes que la caracteritzen, que transcendeixen el seu caràcter religiós i han esdevingut populars, especialment apreciats pels blanencs i blanenques. Un d’ells és el ‘Cant de l’Àngel’, el punt culminant de la Processó del Ressuscitat, que se celebra tal dia com avui, coincidint amb el Diumenge de Pasqua, amb més de 120 anys de trajectòria.

Perquè aquest any pogués perdurar la tradició, l’Ajuntament de Blanes, comptant amb la complicitat de diversos col·laboradors i col·laboradores que ho han fet possible, ha preparat diverses alternatives telemàtiques que s’estan compartint a les seves xarxes socials. Aquest diumenge s’ha estrenat una versió inèdita del ‘Cant de l’Àngel’ a través de la plataforma YouTube, i se n’ha fet difusió als comptes municipals de les xarxes socials.

S’ha estrenat a les 12 del migdia, coincidint amb l’hora en què es fa el cant, que aquests darrers anys s’ha ubicat a la Plaça dels Dies Feiners, darrera l’edifici consistorial. El ‘Cant de l’Àngel Confinat’ també l’han compartit en viu i en directe des dels balcons dels barris d’arreu del municipi diverses persones que ahir van demanar que se’ls facilités l’enregistrament d’àudio. Que se’n tingui constància, s’ha fet a Blanes Centre, Sa Massaneda, Mas Enlaire, La Plantera, Can Borell i Els Pins.

Brisa Piguillem Alum, l’Àngel Confinat del 2020

Perquè tot això hagi estat possible, el passat divendres Brisa Piguillem Alum, de 10 anys d’edat, va protagonitzar l’enregistrament d’un vídeo interpretant el ‘Cant de l’Àngel’ especialment per a la ocasió. Ho va fer acompanyada al piano per la seva mare, Marina Alum, qui precisament també va cantar aquesta mateixa peça musical fa uns quants anys. És a dir: ‘va fer d’àngel’.

De fet, el germà de la Brisa, en Martí, també va ser l’àngel en la processó de l’any 2016.  Per això, la Brisa ja coneixia la peça d’ençà dels assajos que va fer el seu germà fa quatre anys. El cant no resulta fàcil, ja que la lletra és en llatí, però amb l’ajut dels seus dos pares, que dirigeixen una Escola de Música per a nois i noies, va poder-lo practicar el suficient nombre de vegades fins a perfeccionar-lo.

D’aquesta manera, doncs, la Brisa ha fet història, ha estat el primer Àngel ‘Confinat’, en un any rodejat de circumstàncies tan extraordinàries provocades per la pandèmia de la COVID-19. Inicialment la Brisa no havia de ser qui interpretés el Cant de l’Àngel aquest 2020. Ho havia de fer un altre noi a qui, per diverses circumstàncies, no li ha estat possible fer l’enregistrament.

Una tradició de més de 120 anys única a Catalunya

El ‘Cant de l’Àngel’ data del 1904, i és obra de Mossèn Joan Batlle, qui també és autor del ‘Miserere’ que es canta a la Processó de Divendres Sant. És una de les tradicions més arrelades que continua encara vigent a Blanes. especialment apreciada perquè la interpreta una ‘veu blanca’, un nen o una nena vestit amb una túnica que també inclou diversos gestos al·lusius al contingut de la lletra.

Compta amb més de 120 anys d’antiguitat, i actualment Blanes és l’única localitat d’arreu de Catalunya on continua celebrant-se el Cant de l’Àngel i la processó del Ressuscitat de Setmana Santa que l’embolcalla. En d’altres municipis, el Cant de l’Àngel també s’interpreta, però de manera solitària, sense formar part de cap processó.

A mig camí entre el folklore i la religió, la coneguda tonada d’aquesta peça musical batega amb força als cors de molts blanencs i blanenques, que malgrat el pas del temps i el cert anacronisme que podria tenir, estimen aquesta tradició amb la cega admiració que comporten sovint els lligams. El seu origen es perd en els principis dels temps.

L’any passat va ser objecte d’un acurat treball publicat a la revista anual de l’Arxiu Municipal ‘Blanda’, a càrrec de Ma Àngela Sagrera. Una de les parts més interessants de la recerca va ser conèixer els noms dels nens i nenes –avui pares i mares, i inclús avis i àvies- que en el seu moment van ser l’àngel.

Vídeo: https://youtu.be/ghcn0o3Gop0

Dilluns vinent, estrena d’un ‘tutorial’ per fer-se la Mona  de Pasqua a casa

L’altra ingredient de la Setmana Santa que l’Ajuntament de Blanes ha promogut que tingui continuació telemàtica és la Mona de Pasqua. Comptant amb la col·laboració d’una altra família de Blanes, dilluns s’estrenarà un ‘tutorial’ per a fer-se una mona casolana. Els ingredients que fan falta per la seva confecció són :

Ingredients Mona de Pasqua:
- Pa de Pessic
- Per la Cobertura: Sucre Glass
- Xocolata per Fondre
- Pel Farcit: nata, xocolata o melmelada (a gust de cadascú)
- Per a la Decoració: Ous ‘Kinder’ petits i Pollets fets amb pompons de llana

Material Pollets decoratius de llana - Tutorial: https://youtu.be/7xP-ojsVPuI
- Cartró
- 1 Galeta