Titulars
A+ A A-

Blanes. Resolta la situació del grup de migrants i refugiats que ocupen les antigues ‘Modes Àfrica’ de Blanes

El juny de l’any passat, un grup d’unes 25 persones van realitzar un acte reivindicatiu, tancant-se a les dependències de l’Esbarjo Parroquial de l’Església Santa Maria, amb el consentiment del seu rector. Mig any més tard, el gener d’aquest 2019, després que des de la parròquia se’ls havia informat que calia trobar un altre lloc d’acollida per no seguir paralitzant les activitats que s’hi realitzen, el grup va abandonar l’esbarjo i van ocupar un antic local comercial, ‘Modas África’.

Des d’un bell principi, aquestes persones han comptat amb el recolzament dels Serveis Socials de l’Ajuntament de Blanes i d’un grup d’entitats socials estructurades en la ‘Xarxa Solidària’. Durant més d’un any, s’han anat resolent diverses dificultats que afrontaven el grup de persones migrants i refugiades, però la principal dificultat ha estat sempre aconseguir un habitatge perquè poguessin abandonar l’espai ocupat.

Conveni que facilita la consecució de dos habitatges de lloguer

Aquest escull ha quedat avui dilluns en vies de solució a través de la signatura d’un conveni entre l’Ajuntament de Blanes i la Xarxa Solidària. L’alcalde de Blanes, Àngel Canosa, ha signat l’acord acompanyat de la regidora d’Acció Social i Igualtat, Marian Anguita, mentre que l’entitat Acció Solidària Mediterrània, representada per dos representants –Joan Rius i ‘Prodi’-, han participat en nom de la Xarxa Solidària.

L’objectiu del conveni és que la Xarxa Solidària, a través d’Acció Solidària Mediterrània, llogui dos habitatges on puguin viure-hi aquest grup de persones, pagant el lloguer a través de la subvenció concedida per Dipsalut mitjançant l’Ajuntament de Blanes. Fins al moment, la xarxa ja ha trobat el primer pis, i actualment estan pendents de poder tancar el tracte pel segon perquè hi pugui viure tot el grup que continua ocupant ‘Modes Àfrica’.

La subvenció de Dipsalut a l’Ajuntament de Blanes s’ha concedit a través del programa ‘Benestar i Comunitat’, i compta amb una partida de diners per cobrir les despeses de lloguer. El projecte ja fa sis anys que funciona, i té com objectiu dissenyar un treball conjunt entre l’administració local i les entitats actuants al seu territori a partir de la definició de necessitats detectades en un determinat municipi.

Un projecte alternatiu d’habitatge que també cobreix altres aspectes

Acció Solidària Mediterrània ha presentat a l’Ajuntament de Blanes un projecte d’alternativa habitacional, acompanyament i inclusió social adreçat a les persones que ocupen l’antic local comercial. En aquest sentit, es tracta que tinguin un habitatge que esdevingui en un espai de seguretat i confort on puguin cobrir les seves necessitats bàsiques.

A banda de la més indispensable, l’habitatge, també han de poder disposar d’alimentació, higiene, així com de l’acompanyament i assessorament necessaris per poder millorar les seves condicions de vida. Un dels aspectes que cal seguir treballant és el procés per regularitzar de la seva situació, així com la possibilitat d’obtenir tractament psicològic, formació i ocupació laboral, educativa i/o voluntària.

Amb la signatura d’aquest conveni, s’ha format una comissió de seguiment integrada per representants tant de l’Ajuntament com de la Xarxa Solidària per anar supervisant les obligacions derivades d’ambdues parts. Tanmateix, s’anirà coneixent l’evolució de les persones re allotjades perquè, d’aquesta manera, l’atenció que hi ha hagut des del primer moment, continuï amb fluïdesa.

Un llarg camí recorregut fins ara

Quan finalment es comenci a viure en els dos pisos, no tan sols significarà la resolució d’un problema d’habitatge. El grup d’unes 25 persones que el juny del 2018 van tancar-se a l’Esbarjo Parroquial són joves d’entre 18 i 36 anys, migrants subsaharians que procedeixen majoritàriament de Gàmbia, Mali, Ghana, Nigèria i Guinea Conakry. Parlen anglès o francès, i en alguns casos llengües pròpies dels seus països d’origen, sobretot mandinga, però tenen un dèficit formatiu important.

La majoria de perfils són persones arribades per la ruta migratòria del centre del Mediterrani, així com pel sud de l’estat espanyol. Són persones amb molt alta vulnerabilitat per les experiències viscudes i la situació en la que es troben. Arran que van deixar l’esbarjo i van ocupar l’antic local de ‘Modas África’, la seva situació es va tornar encara més crítica.

L’espai no reuneix les adequades condicions de seguretat i higiene per viure-hi, i la seva presència va provocar des d’un bell principi incomoditat envers la comunitat de veïns de l’edifici. Al llarg de tots aquests mesos, el Servei de Primera Acollida, juntament amb els Serveis Socials de l’Ajuntament de Blanes, han estat treballant conjuntament amb la Xarxa Solidària i amb Creu Roja per millorar les condicions d’aquestes persones i aconseguir una alternativa d’habitatge.

Menats per aquest objectiu, el Servei de Primera Acollida de l’Ajuntament de Blanes ha fet entrevistes individualitzades amb totes les persones per oferir-los suport i acompanyament en el procés d’obtenció de la documentació legal necessària: expedició del passaport, targeta sanitària, etc. D’altra banda, els Serveis Socials bàsics també han realitzat entrevistes amb totes les persones per tramitar l’empadronament i ajudes per a cobrir les necessitats bàsiques.

1569853868Signatura Conveni 2.jpg

1569853868Signatura Conveni 3.jpg
1569853868Grup a l'Esbarjo Parroquial 1.jpg

Ajuntaments i Municipis de Catalunya Ajuntament Municipi