Girona. Finalitzen les obres i s’obre el trànsit de vehicles al carrer Universitat de Girona

S’ha aconseguit consolidar el terreny d’aquesta zona, que ha patit diverses esllavissades en els darrers anys, després de complicades operacions de fixació

Amb la finalització de les tasques d’asfaltatge els darrers dies, les obres al carrer Universitat de Girona s’han acabat i s’ha obert el trànsit de vehicles a aquest carrer coincidint amb el proper inici del curs a la Universitat de Girona. Després de complicades operacions de fixació del terreny, s’ha aconseguit consolidar una terra que ha estat històricament problemàtica a causa del seu origen argilós.

Al març de 1996 es va produir un lliscament de part de la grada est de l’estadi municipal de Montilivi, a causa de la inestabilitat del talús on es recolzava. Com a conseqüència, es va portar a terme una actuació d’enderroc i de retirada de les grades de formigó originals de l’estadi. Al juliol de 2004 es va reproduir la inestabilitat del talús amb un trencament que es va estendre des de la meitat del carrer Universitat de Girona fins a la mateixa vora del terreny de joc de l’estadi, a la zona del corner nord-est. En aquesta ocasió, es va optar per una actuació d’atalussar i formar terrasses amb escullera i de reposició dels serveis i accessos a la zona esportiva de la Universitat de Girona, que també van quedar afectats per l’esllavissada.

Durant la construcció de la nova grada est de l’estadi, al març del 2010, es va produir una nova esllavissada a causa de la saturació del terreny, provocada per la gran quantitat de neu acumulada en la nevada del 8 de març. Aquesta esllavissada va provocar, per una banda, el trencament de part de la vorera del carrer, amb el conseqüent desplaçament de les conduccions de baixa tensió i el trencament del prisma de telefònica, ambdós sota la vorera. Aquest fet va implicar el tall total de la circulació al carrer Universitat de Girona. Dos mesos després, a causa de les intenses pluges de la segona setmana del mes de maig, el terreny va tornar a patir un inflament per saturació d’aigua, cosa que va provocar més moviments de massa, va afectar totalment la plataforma de la vorera i va arribar a tocar calçada. A partir d’aquest moviment, es va decidir fer una actuació per tal d’estabilitzar definitivament el talús, amb l’emmallat total de la seva superfície, una obra que es va executar de manera alternada amb la construcció de la nova grada.

A causa de les pluges del mes de gener del 2011, i amb les obres d’estabilització del talús a mig fer, es va produir una gran esllavissada que va afectar la calçada del carrer Universitat de Girona, en un tram que no havia patit incidències fins a aquest moment, i que va afectar també serveis elèctrics i de telecomunicacions. Aquest fet va obligar a desmuntar part de l’obra ja realitzada, a retirar terres i a tornar a refer el mallat. Amb les pluges del mes de març del 2011, es tornen a produir moviments però aquest cop la protecció del mallat va impedir que el terreny es mogués. Amb el talús ja estabilitzat, al maig del 2001 es van poder tornar a refer els serveis de subministrament i el pas cap a la zona esportiva de la Universitat de Girona.

Al mes de juny del 2011 el carrer Universitat de Girona seguia tallat al trànsit de vehicles en un dels sentits, ja que l’esllavissada que es va produir durant el mes de gener va produir una gran afectació no pressupostada. L’agost del 2011 es va encarregar el projecte per a la construcció del mur per permetre la reposició de la vorera i del carrer.

Durant el març del 2012, es va realitzar el desviament dels serveis afectats pel moviment del març del 2011, pas previ a la construcció del mur per permetre la reposició de la vorera i del carrer. Aquest fet va implicar el tancament total del trànsit de vehicles al carrer. Aquest mes d’agost han acabat els treballs de construcció del mur, que van començar al mes d’abril, i d’asfaltatge del carrer Universitat de Girona.