Titulars
A+ A A-

Blanes. Blanes i Ardales refermen els lligams d’agermanament amb un Acte Institucional i altres esdeveniments

La Sala de Plens de l’Ajuntament de Blanes ha allotjat aquesta tarda un Acte Institucional que, més enllà de ser una cerimònia oficial, estava carregada de sentiments i emocions. L’objectiu ha estat refermar els llaços d’agermanament que uneixen els municipis de Blanes i Ardales, i per això l’han encapçalat els seus màxims responsables municipals: l’alcalde de Blanes, Mario Ros, i l’alcaldessa d’Ardales, Maria del Mar González.

Els acompanyaven el president de l’Associació Andalusa d’Ardaleños y Amigos de Ardales, el blanenc Salvador Gutiérrez, així com una nombrosa delegació arribada aquest mateix divendres des de la població malaguenya. D’igual manera, regidors i regidores de l’Ajuntament  de Blanes s’han afegit també a la celebració, que s’ha encetat amb uns breus parlaments a càrrec dels dos polítics, així com del president de la Casa de Ardales.

Finalment, els parlaments s’han tancat amb un intercanvi d’obsequis entre els dos alcaldes. Mario Ros ha lliurat a Maria del Mar González una genuïna mostra de la gastronomia blanenca, una ampolla de l’edició limitada de Laviret 1919, un cava extra brut de 5 anys de criança elaborat amb motiu del centenari de les caves. Per la seva banda, l’alcaldessa d’Ardales ha entregat al seu homòleg gironí una placa tallada per l’artista Andrés Olivares que reprodueix el característic contorn de la serra que la flanqueja.

Blanes-Ardales, apunts  històrics al voltant de l’agermanament

La vetllada institucional s’ha completat amb una breu xerrada a càrrec d’Aitor Roger, tècnic de l’Arxiu Municipal de Blanes. L’historiador ha recordat que la primera visita oficial a Ardales es va fer el 6 de setembre de l’any 1981, i ja llavors l’alcalde malagueny va destacar que “Blanes acogió con bondad a los ardaleños y les tendió su amistat y apoyo”. Llavors, per reblar aquest record de gratitud eterna, es va inaugurar una avinguda amb el nom de Blanes.

El mes de desembre d’aquell mateix any, es va repetir el mateix gest en la seva ciutat agermanada, amb la inauguració d’un carrer dedicat a Ardales al barri blanenc de Quatre Vents. Uns anys més tard, com no podia ser d’una altra manera, es va oficialitzar un agermanament que ja bategava en els cors de molts blanencs i blanenques d’origen ardaleny.

L’any 1993 es va establir el protocol d’agermanament, on un dels punts més destacats que s’hi incloïa estava el d’afavorir els intercanvis d’esdeveniments entre les dues comunitats. Un dels costums més arrelats que s’ha mantingut és que una delegació blanenca encapçalada pel seu alcalde visiti Ardales amb motiu de les Festes de Sant Isidro. Ho va començar  Maria Dolors Oms, i han perdurat la tradició Fèlix Bota, Ramon Ramos, Josep Marigó, Josep Trias, Miquel Lupiáñez  i Mario Ros.

Per la seva banda, l’Asociación Andaluza de Ardaleños y Amigos de Ardales es va constituir legalment el 29 d’octubre de 1998, i s’ha convertit en el principal referent de la localitat malaguenya a Blanes. El seu local, inaugurat el setembre de 2002, ha estat durant molts anys el lloc de trobada de la nombrosa colònia d’ardalenys, així com dels seus simpatitzants.

Uns lligams que neixen en la dècada dels anys 50 i 60

El Blanes dels anys 50 i 60, com a vila industrial on el pes econòmic més important l’exercia l’antiga SAFA (actualment Nylstar), afegida a la incipient indústria turística, no va quedar gens al marge d’una conjuntura general catalana. Des del segle XIX Blanes havia anat perdent població en un incessant degoteig que no va aturar-se fins a principis del segle XX.

Aquesta recuperació va coincidir amb la instal·lació de l’empresa SAFA i la demanda de mà d’obra que es va anar generant en el sector. Els primers grups de persones procedien de les comarques catalanes properes, i després des de zones del llevant mediterrani com ara Múrcia o Almeria. Entre les dècades dels anys 50 i 70, la història contemporània de Blanes va quedar sacsejada pels canvis socioeconòmics i territorials que van prefigurar la ciutat del segle XXI, amb la consolidació del fenomen turístic de masses, així com de l’obertura i declivi del règim franquista.

Entre els anys 50 i 70 Blanes va arribar a doblar la seva població: al 1950 hi havia 7.039 habitants, i al 1970 s’havia arribat a les 16.020 persones. Probablement el lloc amb més presència d’ardalenys sigui Blanes. L’any 1965 hi havia empadronades 414 persones nascudes a Ardales. I si a aquesta xifra li sumem familiars directes ja nascuts a Blanes o en algun cas a Màlaga capital, hi ha 704 persones. Finalment, 40 anys més tard, al 2005, la mateixa font indica que a Blanes encara hi havia prop de 400 persones empadronades nascudes a Ardales.

Altres actes organitzats amb motiu de l’agermanament Blanes-Ardales

Separades geogràficament per 1.000 km, però unides sentimental i emotivament per llaços molt forts, amb motiu de l’agermanament de Blanes-Ardales cada any s’organitzen a les dues poblacions activitats lúdiques i culturals. En aquesta nova ocasió, la visita de la delegació ardalenya a Blanes es completarà demà dissabte amb la representació de l’obra ‘Un paseo por Ardales’ al Teatre de Blanes.

Finalment, diumenge es tancarà el periple al matí amb una visita guiada al Jardí Botànic Marimurtra, completada amb una volta turística amb el típic carrilet. En acabada la ruta, s’oferirà un esmorzar al local de l’Asociación de Ardaleños y Amigos de Ardales, i s’emprendrà el viatge de tornada en avió des de Barcelona.

1553923217Acte Agermanament Blanes-Ardales 2.jpg
1553923217Foto de Grup.jpg
1553923217Lliurament  obsequi a l'alcalde 3.jpg
1553923217Ma del Mar Gonz?lez - alcaldessa Ardales 2.jpg