Cassà de la Selva. L'Arxiu Municipal de Cassà de la Selva recupera més de 200 pergamins trobats a Can Frigola

L’Arxiu de Cassà de la Selva ha recuperat més de 200 pergamins trobats a l’interior de Can Frigola, de propietat municipal, la qual destaca pel seu valor històric i patrimonial. Can Frigola, juntament amb la Torre Salvana  integra el complex arquitectònic civil més antic i important de Cassà. El conjunt el va aixecar al segle XVI la família Salvà, posteriorment va passar a mans municipals, i a mitjan segle XIX a la família Frigola, excepte la torre adossada, que va continuar essent de propietat municipal i va fer la funció de presó. Els usos a què es va destinar la casa Frigola van ser, entre d’altres, d’hostal o de botiga de pa, vi o carn. De la façana de Can Frigola destaca la gran porta d’entrada adovellada, els arcs conopials d’estil gòtic, i la torre de planta quadrada coberta a quatre vessants, i amb quatre pisos connectats per una escala de cargol. El segon pis i la garita de planta circular són elements d’una reforma posterior, possiblement del segle XVIII.

Ara s’han trobat a l’interior de l’immoble 216 pergamins. De moment  s’ha finalitzat la primera fase, que s’ha encarregat a un taller de restauració, que ha consistit en  aplanar i netejar de pols i brutícia superficial els pergamins, s’han desinfectat i s’han tractat els fongs i s’han fixat les tintes en els llocs que eren més inestables.

Actualment s’ha començat una segona fase en què l’estudiós Joaquim Mundet, els cataloga. Amb aquesta catalogació es coneixeran les dates dels documents i es podrà saber el seu contingut. En una tercera fase, els pergamins es digitalitzaran per tal de poder-los posar a consulta pública sense comprometre l’estat de l’original.

Amb l’ingrés d’aquesta documentació ja podem afirmar que estem davant els documents més antics que custodia  l’Arxiu Municipal, atès que Joaquim Mundet ja  ha localitzat un document de l’any 1146.

Aquest conjunt de pergamins va acompanyat també d’un conjunt documental important que en aquests moments s’està tractant.

1552568184pergamins_ok.jpg