Banyoles. Neix la Fundació Alumilux per difondre l'arquitectura més enllà del món professional

L'empresa banyolina Alumilux i l'Ajuntament de Banyoles, que es presenta públicament aquest dimecres la nova Fundació Alumilux, que neix amb l'objectiu de difondre l'arquitectura més enllà del món professional. Per aquest dijous la Fundació Alumilux organitza un esdeveniment 270 convidats, dels quals 150 dels arquitectes més rellevants del país.

La Fundació Alumilux, que es presenta públicament aquest dimecres, té una missió molt definida: difondre l'arquitectura més enllà dels professionals implicats en concebre-la i materialitzar-la. Això significa que la Fundació té un compromís amb l'arquitectura, i té la voluntat de que la percepció d'aquesta disciplina canviï en la societat en general, que se li doni un valor superior del que ara mateix gaudeix. La Fundació Alumilux assumeix un compromís amb l'arquitectura del territori, promovent-ne la seva difusió.

Les activitats que proposa per a iniciar aquest camí són molt específiques, i cadascuna d'elles vol complir amb un objectiu palpable en el més curt termini possible. Tot i així, per tal que s'entengui la globalitat de la missió, cal presentar tant la Fundació com el que oferirà, i fer-ho d'una manera que quedi gravada a la memòria. És a partir d'aquí que neix Somni'18, que tindrà lloc aquest dijous 14 de juny a Banyoles.

L'alcalde de Banyoles, Miquel Noguer, ha destacat que 'cal agrair la iniciativa de la Fundació Alumilux per millorar la societat i organitzar un acte de la magnitud de Somni'18 i una jornada de portes obertes, per així obrir les portes de l'empresa a la ciutat'. Per altra banda, el patró de la Fundació Alumilux, Oriol Capdevila, ha manifestat que 'hem creat la Fundació Alumilux per anar més enllà dels arquitectes, amb objectius com ara l'esdeveniment biennal d'arquitectura Somni'18 o la publicació de llibres d'arquitectura'.

Tant l'alcalde, Miquel Noguer, com el patró de la Fundació Alumilux, Oriol Capdevila, han coincidit en la proposta de crear un grau mitjà de formació reglada en un dels instituts de Banyoles sobre estructures d'alumini.

La Fundició Alumilux organitza aquest dijous a 2/4 de 8 de la tarda el seu primer acte titulat Somni d'una nit de primavera 2018

Somni'18 és l'espai que la Fundació Alumilux crearà cada 2 anys per a arquitectes i altres individus amb inquietuds semblants, on es comparteix el seu procés d'exploració de l'arquitectura. Són 4 hores per a submergir-se en una experiència subjectiva que estimula tots els sentits dels assistents, en un context purament industrial. Aquest esdeveniment reunirà 270 convidats, entre ells uns 150 professionals de renom del país, en una festa vinculada amb l'arquitectura i el territori català.

El primer que va plantejar Somni'18, al iniciar la preparació de l'esdeveniment, és involucrar en la definició de la proposta algú diferent a un professional de l'arquitectura. Per això, la Fundació va preparar, a finals de 2017, un concurs per a estudiants del Grau en Arquitectura de la Universitat de Girona, amb la col·laboració d'aquesta i de la Demarcació de Girona del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya. Es va plantejar en dues fases: una primera fase de selecció de 8 finalistes d'entre les propostes gràfiques presentades, i una segona fase amb la defensa oral d'aquestes per a seleccionar el guanyador (tot entre el 26 de febrer i 2 de març de 2018). La frescor de les solucions aportades va sorprendre al jurat, compost per Jaime Prous (arquitecte a JP Architects, professor de Tecnologia de l'ETSAV i dissenyador de l'anterior intervenció a Somni'16), Josep Fuses (arquitecte a Fuses-Viader Arquitectes i coordinador del Grau en Arquitectura de la UdG), Oriol Capdevila (soci de l'empresa Alumilux & Metall-lux i patró de la Fundació Alumilux), i Nara Llapart (arquitecta a Rita Arquitectes, professora de Projectes Arquitectònics a la UdG i directora d'Art de la Fundació Alumilux), que finalment nomena com a guanyadores les tres estudiants de 3r i 4t curs Lorena de la Cruz, Laia Masó i Leyla Bal, amb el projecte titulat 'La materialització del buit'.

A partir d'aquí, l'organització de la festa va endavant seguint el mateix nivell de l'escenografia guanyadora, oferint per als assistents una conferència dels recent premiats amb el Premi Pritzker d'Arquitectura (l'estudi olotí RCR Arquitectes), la presentació del llibre Deep Skin com a primera publicació realitzada des de la Fundació (dels autors Pablo Garrido (B720 i ETSAV) i Jaime Prous), i un càtering de Martín Berasategui, prestigiós cuiner de Gipuzkoa amb 3 estrelles Michelín. Enguany els convidats són arquitectes d'arreu del territori català i espanyol, escollits per tal de presentar-los el valor que es dona a l'arquitectura en el nostre territori des de la Fundació, amb la intenció que es converteixin en còmplices de la missió.

Finalment, no es pot oblidar que la intenció de la Fundació en tot moment és de compartir aquesta visió especial del món de l'arquitectura, que entenen com a imprescindible per al moment de canvi que s'està vivint, en el qual volen participar-hi juntament amb tots els protagonistes que s'hi vulguin afegir. És per aquest motiu que s'organitza una jornada de portes obertes el divendres 15 de juny a les seves instal·lacions, de 17h a 20h de la tarda, per tal que tothom pugui veure l'escenografia de Somni'18 i entendre una mica més el paper de la Fundació.

1528900907alumilux.jpg