Blanes. S'inaugura a Blanes l'exposició 'Mandales per la Pau', una manera d'assolir l'equilibri anímic a través de l'art

Més enllà d'un objecte artesanal que s'aconsegueix de manera similar a fer puntes de coixí, brodar o el macramé, la mandala es considera una via a través de la qual dones i homes troben el camí de retorn cap al seu propi centre interior. Es tracta d'acumular les energies anímiques disperses, en un procés de meditació activa que s'aconsegueix al teixir mandales, que han estat presents en d'altres cultures des de fa segles: se n'han trobat gravades al cercle de pedres gegants d'Stonechnge i a les piràmides d'Egipte, entre d'altres.

Per apropar-se a aquest místic món, des d'aquest passat divendres dia 14, i fins el proper dissabte 30 de desembre, la Sala García Tornel de Blanes allotja l'exposició Mandales per la Pau, organitzada per l'Associació de Dones Artesanes de Blanes (ADAB) amb el suport de l'Ajuntament de la vila. En aquest cas, ADAB s'auto-defineix com a dones artesanes, teixidores, pintores i sanadores, enllaçant amb les reconegudes propietats terapèutiques de l'art, que ara s'anomena Arteràpia.

L'entitat s'ha proposat sanar i ajudar a d'altres dones a curar-se mitjançant la creació artesana i ha encetat des de fa temps un programa. L'exposició es basa en el projecte que li dóna nom: Mandales per la Pau, que té per objectiu estendre la cultura de la pau mitjançant la meditació activa que suposa el teixir mandales de llana o fi. Elaboren mandales i decoren amb elles parcs, centres de salut i escoles, com a llavors de pau.

La inauguració de l'exposició la van encapçalar el vespre d'aquest passat divendres l'alcalde de Blanes i regidor d'Acció Social, Igualtat i Nova Ciutadania, Mario Ros, i la presidenta d'ADAB, Joana Peral. Els van acompanyar regidors i regidores de l'Ajuntament de Blanes, així com altres membres de l'Associació de Dones Artesanes de Blanes, entre d'altres.

Una artesania que va més enllà de l'estètica i enllaça amb l'esperit

La sala d'exposicions recull una bona mostra de mandales, algunes certament espectaculars per la seva gegantina mida, però totes elles atractives pels seus estridents colors i l'equilibri intrínsec que tenen les formes geomètriques. Com si es tractessin de calidoscopis trenats amb llana i altres tipus de materials, les mandales poden ser a l'hora un objecte de decoració i de gaudi pels sentits, enllaçant amb la idea de l'Arteràpia.

A banda de penjar-se a la paret o al sostre, posar-les sobre un sofà o un llit i decorar llibres, les mandales també poden ser encara més pràctiques, com una útil ombrel·la que també es pot gaudir a l'exposició. I és que les formes que poden tenir les mandales també són capricioses i infinites, tantes com la imaginació dicti a l'artesà.

Les mandales: una manera de fer meditació activa

Ara bé, també hi ha l'altre aspecte que des de l'ADAB no es vol deixar de recordar: les dones i homes que practiquen l'art de teixir mandales creuen que es tracta d'una via per retrobar el seu propi centre d'equilibri intern, la seva font d'energia que els aporta tranquil·litat. Per tant, s'assoleix la pau interior a l'hora que es medita, concentrats en la tasca de filar-la.

Convençudes de les excel·lències d'aquesta tècnica, i seguint la mateixa filosofia que cal compartir la tranquil·litat i la pau interior assolides, l'ADAB realitza tallers cada mes per anar avançant en aquesta tècnica meditativa. Paral·lelament, continuen teixint a casa per fer entrega de mandales a malalts de diferents hospitals i centres de salut mental, on també ofereixen tallers de construcció de mandales per a les usuàries.

Es tracta, en definitiva, d'una eina que proporciona serenor i potencia l'autoestima, ja que la consecució d'un bell producte final que s'emporten a casa és en sí mateixa una recompensa. L'exposició Mandales per la Pau estarà oberta a la Sala García-Tornel del Carrer Ample de Blanes fins el 30 de desembre, de dilluns a dissabte, cada dia des de les 5 de la tarda i fins les 8 del vespre. Així serà llevat dels dies 20 i 21, ja que aquesta sala allotja un Col·legi Electoral.

1513474768Exposicio Mandales 1.jpg
1513474768Exposicio Mandales 8.jpg