Cassà de la Selva. Cicle de conferències sobre les guerres i els seus efectes a Cassà per recuperar la memòria històrica local

L'Arxiu municipal organitza 8 conferències temàtiques amb diversos historiadors.

Recerca sobre les víctimes de les guerres a Cassà per instal·lar unes plaques commemoratives als carrers on van caure les bombes durant la Guerra Civil.

L'Arxiu municipal de Cassà inicia aquest dissabte 23 de setembre a 2/4 de 12 del migdia un cicle de conferències sobre les guerres compreses entre el segle XIV al XX i els seus efectes a Cassà de la Selva. Sota la coordinació de l'historiador Elvis Mallorquí, el cicle que inclou 8 xerrades pretén reflexionar sobre diversos temes relacionats amb la guerra i el municipi de la mà d'historiadors com Lluís Sales, Albert Reixach, Joaquim Mundet, Elvis Mallorquí, Pere Gifre, Jordi Bohigas, Joaquim Alvarado, Josep Maymí i David Gesalí.

8 conferències, 8 temàtiques

Les conferències, que són gratuïtes, tindran lloc a 2/4 de 12 a la sala d'actes de Can Trinxeria i tractaran les següents temàtiques: el dissabte 23 de setembre l'historiador Lluís Sales reflexionarà sobre el castell de Cassà (1329); Albert Reixach tractarà 'Lo fet de Cassà' (1391) el 28 d'octubre; l'11 de novembre Elvis Mallorquí i Joaquim Mundet reflexionaran sobre els remences de Cassà (1448-1497); el 16 de desembre Pere Gifré tractarà la relació dels pagesos de Cassà i les guerres (segle XVII); Jordi Bohigas se centrarà el 27 de gener amb els efectes de la Guerra del Francès a Cassà (1808-1814); Joaquim Alvarado parlarà el 24 de febrer sobre els efectes de la Primera Guerra Mundial; el 17 de març Josep Maymí tractarà la rereguarda (1936-1939); finalment, el 28 d'abril David Gesalí centrarà la seva conferència en l'aeròdrom de Cassà (1938-1939).

Plaques commemoratives als carrers de Cassà on van caure les bombes de la Guerra Civil

Des de l'Arxiu municipal també s'està coordinant una recerca sobre les víctimes de conflictes armats a Cassà com els bombardejos a la població civil i a l'aeròdrom o les últimes batalles de la Guerra Civil. Un cop aconseguits els resultats, l'Ajuntament farà unes plaques commemoratives amb la data del bombardeig i les instal·larà als carrers on varen caure les bombes durant la Guerra Civil. També es farà una placa general que informarà sobre els espais afectats i inclourà un resum global de les víctimes.
Aquest conjunt d'accions, juntament amb l'exhumació de la tomba del soldat desconegut feta a finals d'agost, pretén 'seguir nodrint amb contingut científic la memòria històrica de Cassà per reconstruir els fets que van tenir lloc al nostre poble i posar aquest coneixement a l'abast de tothom qui ho desitgi', ha explicat l'alcalde Martí Vallès.

Imatges adjuntes: El bombardeig al poble el 29 de gener de 1939 a les 13.30. Procedència Ufficcio storico AMI Roma, per mitjà de David Gesalí. / L'exhumació de la tomba del soldat desconegut feta aquest mes d'agost.

1505907005L'exhumacio de la tomba del soldat desconegut feta aquest mes d'agost.jpg
1505907006El bombardeig al poble el 29 de gener de 1939 a les 13.30. Procedencia Ufficcio storico AMI Roma_ per mitja de David Gesali.jpg