Platja d'Aro. L’Ajuntament de Castell-Platja d’Aro inicia els treballs de manteniment de les franges de 25 metres de protecció del foc a 13 urbanitzacions i zones urbanes

L’acció es va iniciar el 2007 i cada dos anys se’n fa un manteniment a més de 60 hectàrees

L’Ajuntament de Castell–Platja d’Aro ha iniciat els treballs de manteniment de les franges de 25 metres de protecció davant possibles incendis forestals a 13 urbanitzacions i a altres zones del municipi sense continuïtat amb la trama urbana, segons marca la llei 5/2003, amb una intervenció en 60’79 hectàrees. La tasca, desenvolupada per l’empresa Alameda Torrent, va començar a mitjans de març i es preveu acabar-la a mitjans de maig, abans no s’iniciï el període de màxim risc d’incendi. Amb un pressupost de 71.632 euros, els treballs compten amb una subvenció de 21.126 euros del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya.

La intervenció s’executa a les nou urbanitzacions delimitades en el plànol aprovat pel consistori el febrer de 2004: Mas Ros, Mont d’Aro–Los Pinos, Xicu Moner, Les Suredes, Puig Romaní, Cim d’Aro, Mas Nou-Mas Semí, Can Manel, i Vilar d’Aro. Complementàriament, malgrat no estar-hi incloses, també es fa la mateixa intervenció en altres zones urbanes amb contacte directe amb massa forestal: Politur, Urbanització Dalmau, La Gramoia del Puig i Castell d’Aro. Més enllà dels costos subvencionats, la resta es repercuteix en els propietaris de les urbanitzacions sense continuïtat en trama urbana.

En tots aquests espais s’hi obre o s’hi manté una franja de 25 metres, que envolta les urbanitzacions, tallant tot el sotabosc i arbres per evitar la continuïtat vegetal tant horitzontal (entre capçades) com vertical (entre arbustos i arbres). D’acord amb els criteris marcats per la Generalitat, les restes vegetals més petites es trituren i la fusta amb un diàmetre superior a uns 10 cm s’apilona sobre el terreny perquè el propietari en pugui fer ús. Aquests treballs es van realitzar per primera vegada l’any 2007, i se n’ha fet manteniment cada dos (2009 i 2011),i ara s’actualitzen.

Aquesta acció forma part de l’ampli ventall d’accions preventives davant la possibilitat d’incendis forestals, endegades els últims anys, d’entre els que destaquen la creació de l’Agrupació de Defensa Forestal Gavarres Marítimes, l’impuls de la primera Associació de Voluntaris de Protecció Civil de Castell–Platja d’Aro (una de vintena de legalitzades que hi ha a tot Catalunya), o l’aprovació i aplicació de l’ordenança municipal de Neteja, tancament de terrenys i solars, i pavimentació de voreres.