Palamós. Més de 5.000 persones han visitat “l’Espai del Peix”, durant el primer semestre d’aquest any

AQUESTA XIFRA JA S’APROPA AL TOTAL DE 9.000 VISITANTS QUE VAN PASSAR PER L’ESPAI DEL PEIX DURANT EL PRIMER ANY D’ACTIVITAT D’AQUEST EQUIPAMENT. MÉS DE 1.800 PERSONES D’AQUESTES 5.000 SÓN ESCOLARS DE CENTRES DE TOTA CATALUNYA I, MÉS DE 2.500 PERSONES QUE HAN VISITAT L’EQUIPAMENT HO HAN FET FORMANT PART DE GRUPS O COL•LECTIUS. AQUEST JOVE PROJECTE CULTURAL, QUE ES VA INAUGURAR EL MES DE MARÇ DE 2011, CONTRIBUEIX DE MANERA GLOBAL AL CONEIXEMENT DEL PEIX FRESC DE PALAMÓS, ESDEVENINT UN CENTRE D’INTERPRETACIÓ DEL PORT I LA PESCA, UNA AULA GASTRONÒMICA I UN TALLER DE DEGUSTACIÓ DEL PEIX.

Durant el primer semestre d’aquest any 2012 (de gener a juny) l’Espai del Peix de Palamós ja ha estat visitat per un total de 5.253 persones, una xifra que marca una destacada progressió en referència a les recollides durant tot el primer any d’activitat on unes 9.000 persones van passar per aquest jove i innovador equipament cultural, que es va inaugurar el 26 de març 2011, i que té com a objectiu apropar al públic en general coneixement i valor sobre el peix fresc pescat i cuinat a Palamós.

D’aquestes més de cinc mil persones, 1.812 són alumnes d’escoles d’arreu de Catalunya que han fet una àmplia aproximació al món de la pesca visitant, en la seva estada al municipi, el Museu de la Pesca, les Barques del Peix i l’Espai del Peix. Cal destacar també 2.562 persones han visitat l’Espai del Peix en aquest primer semestre de l’any formant part d’un grup o col•lectiu, i 799 persones ho han fet de manera individual.

Tot aquest gruix de persones han passat per les instal•lacions de l’Espai del Peix ubicades a la llotja del port pesquer de Palamós, participant de les diverses activitats que si desenvolupen com els tallers Cuiners de a bord per a escoles, els tallers de cuina per adults, els tallers d’identificació d’espècies, els show-cookings amb demostracions i degustacions de cuina marinera en directe, o de temàtiques com el de cuina d’ibers i romans i de cuina medieval, etc.

El programa d’activitats es complementa, entre altres, amb visites guiades a la subhasta del peix, visites guiades amb tastet a l’Espai del Peix per a escoles i adults, el programa de recerca de receptes tradicionals o el calendari d’activitats gastronòmiques com és el cas de la proposta “Pla a Taula” que es realitza en col•laboració amb la Fundació Josep Pla.

En l’àmbit de la col•laboració cal destacar entre altres el conveni signat amb el Patronat de Turisme Costa Brava, un lligam de treball conjunt el qual fa que l’Espai del Peix sigui l’objectiu d’accions de promoció de la cultura gastronòmica i del producte del peix fresc des d’un punt de vista turístic.

En aquest sentit han passat per l’Espai del Peix periodistes, bloggers i agents turístics de tot el món on han vist el peix i la seva cuina com un dels valors del territori per a promocionar arreu.

EL PROJECTE DE “L’ESPAI DEL PEIX”
L’Espai del Peix s’ubica al port de Palamós, concretament, al primer pis de l’edifici de la llotja on ocupa 280 metres quadrats de superfície, amb una cabuda per a 150 persones. Mitjançant aquest innovador projecte cultural es vol contribuir de manera global al coneixement del peix fresc de Palamós, esdevenint un centre d’interpretació del port i la pesca, una aula gastronòmica i un taller de degustació del peix.

Així des d’aquest equipament, situat al costat de les oficines de la Confraria de Pescadors de Palamós, es pot contemplar l’arribada del peix i, al mateix temps, el procés de la seva subhasta, per a la qual hi ha habilitada al passadís d’entrada, una gran vidriera per on poder seguir amb comoditat la subhasta sense interferir en el seu procés.

La proposta que presenta l’Espai del Peix és única i diferent ja que es tracta d’un projecte participatiu, que complementa en un mateix àmbit l’oferta del propi Museu de la Pesca, i en la qual el visitant viu l’experiència de tot el procés des de la captura del peix, la comercialització i manipulació, fins que arriba al plat, i amb la finalitat de fomentar una pesca, una cuina i un consum responsables.

L’Espai del Peix està pensat en tres àmbits, articulats i complementaris:

• Un Centre d’Interpretació del Port i la Pesca, que, a través d’un muntatge audiovisual i d’una exposició mostrarà al visitant el recorregut del peix, des de la seva captura fins arribar al plat.

• Una Aula Gastronòmica del Peix, entès com un espai pedagògic i de demostració que, a través de cursos i tallers presentarà la cuina tradicional dels pescadors, la cuina de bord, possibilitarà la identificació d’espècies i la seva valoració, així com la seva manipulació i conservació.

• Un Taller de Degustació del Peix, que permetrà viure l’experiència d’assaborir el peix del litoral gironí, tot posant de relleu les espècies menys valorades comercialment, però culinariament valuoses.

La Fundació Promediterrània gestiona les activitats que es desenvolupen en L’Espai del Peix, posant accent en la vocació marítima de Palamós. L’Ajuntament de Palamós vetlla per difondre l’equipament cultural mitjançant accions per promoure aquest espai i fomentar-hi la participació dels diferents sectors i agents locals.

(autoria foto: Jordi Geli)