Girona. El projecte Enter.hub sobre l’impacte del tren d’alta velocitat a Girona posarà en pràctica un nou model de governança compartida

L’Ajuntament de Girona ha posat en marxa avui el projecte europeu Enter.hub, que ha de servir per definir els efectes sobre el territori de l’arribada de l’alta velocitat a les ciutats mitjanes i els beneficis que pot tenir sobre l’àrea urbana. L’Enter.hub té per objectiu crear una xarxa de ciutats mitjanes que comparteixen el fet de disposar d’un node de transport rellevant per valorar-ne l’impacte. La xarxa, a més, ha de donar suport a les ciutats per redefinir els aspectes territorials, infraestructurals o el sistema de transport, entre d’altres, i per establir vincles entre regions europees per a la transferència de coneixement en competitivitat i innovació. La durada del projecte és de 27 mesos.

L’alcalde de Girona, Carles Puigdemont, ha manifestat la seva satisfacció per formar part “d’un projecte que respon a una necessitat que ha detectat tant l’Ajuntament de Girona com la societat civil pel que fa a l’arribada del tren d’alta velocitat”. “L’objectiu del projecte és culminar amb uns resultats que ens marquin un full de ruta per prendre decisions estratègiques i per aconseguir que la ciutat i tota la regió tregui el màxim rendiment de l’arribada de l’alta velocitat”, ha ressaltat. El regidor d’Urbanisme i Activitats i del Projecte Ferroviari, Carles Ribas, ha subratllat la importància de liderar dins del projecte l’estudi de les sinergies que hi puguin haver amb el territori gràcies a l’estació de tren Girona.

A banda de l’anàlisi tècnica dels efectes del node intermodal, una de les principals novetats d’aquest projecte és que es definirà un pla d’acció local a partir de les conclusions a les quals arribi un grup de suport local format per entitats civils de la ciutat. Aquest serà un “assaig de governança compartida”, tal com ha definit el coordinador del grup, Josep Campmajó, ja que les decisions que s’hauran de prendre es faran de forma compartida i consensuada entre el sector polític i la ciutadania. “El pla d’acció local serà el resultat que acabi donant l’anàlisi de la realitat actual de la ciutat”, ha explicat Campmajó. L’alcalde Carles Puigdemont ha afegit també que l’equip de govern “se sent molt còmode amb aquest nou model de presa de decisions” que permet obtenir “aportacions enriquidores” per a la ciutat.

El grup de suport local està obert a totes aquelles entitats i persones a títol individual que s’hi vulguin afegir i actualment en formen part Girona Avança, PIMEC, la FOEG, la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Girona, l’Associació d’Hostaleria de Girona i Radial, TMG, el Parc Científic i Tecnològic de la Universitat de Girona, la Universitat de Girona, ADIF, CIMALSA, POLINGESA, ASETRANS Girona, Federació d’Associacions de Veïns de Girona, AENA – Aeroport Girona Costa Brava, ATM, l’Euroinstitut Català Transfronterer i la Generalitat de Catalunya.

El pressupost que es destinarà al projecte per a la ciutat de Girona és de 57.471’67 euros, dels quals la Unió Europea n’assumirà el 70% i l’Ajuntament de Girona el 30% restant.