Titulars
A+ A A-

Blanes. 13a Festa d'Arribada d'Es Tió a Blanes per celebrar el Nadal amb la canalla

Els nens i nenes podran anar a engreixar el popular personatge al seu emplaçament del Carrer Muralla, davant del Casal La Cooperativa, fins la festa del Caga Tió del dia 24

Blanes continua acollint aquests dies els primers actes relacionats amb el Nadal, després que fa una setmana es va inaugurar el nou Pessebre Monumental que han dissenyat i muntat els alumnes de l'Institut Serrallarga. Una de les celebracions prenadalenques més populars des de fa més d'una dècada a la vila és l'arribada d'Es Tió de Blanes, que es va fer ahir dissabte.

Organitzada per l'entitat blanenca Acció Cultural Es Viver, l'activitat es va iniciar amb la sortida en cercavila des de la Plaça 11 de Setembre, al barri de Mas Enlaire, per arribar al lloc on estarà instal·lat el fantàstic personatge nadalenc durant tots aquests dies. Es tracta del nou emplaçament que es va estrenar l'any passat al Carrer Muralla, davant del Casal La Cooperativa.

Un cop arribat aquí, va començar la festa amenitzada per l'incombustible Ferran Pujadas, que va interpretar per a la mainada La cançó del Tió com a preàmbul del moment culminant. Es tractava de repartir els tions als nens i nenes que, acompanyats dels seus familiars i amics, anaven rebent el fantàstic personatge en forma de tronc de fusta que durant aquests dies hauran d'anar engreixant a casa seva, un lliurament que també es va fer amenitzat per una altra cançó.

La 13a Festa d'Arribada d'Es Tió de Blanes va comptar de nou amb la col·laboració dels membres de la Colla Gegantera de Blanes, que van acompanyar la cercavila des de Mas Enlaire fins arribar al Casal La Cooperativa, on dormen els gegants, gegantons i capgrossos. A la cercavila hi destacaven dos remolcs: un per transportar Es Tió, i l'altre pels tions de les famílies. Per major seguretat de la cercavila, on participava molta canalla, efectius de la Policia Local de Blanes van fer el seguiment durant tot el recorregut, encapçalant i tancant la comitiva.

El punt d'arrencada, molt abans que comenci la cercavila, és quan diversos pares i mares, acompanyats de membres d'Acció Cultural Es Viver, van a recollir els tions als boscos del Vilar, un paratge que hi ha als afores del municipi. Allí és on també hi viu Es Tió de Blanes, que compta amb unes dimensions molt més grosses que les que tenen els tions de les llars de les famílies. Com a fi de festa fora de guió que cada any es repeteix, els nens i nenes van aprofitar per fer-se els primers records fotogràfics nadalencs al costat d'Es Tió.

Es Tió de Blanes, renovat aquests nadals

Val a dir que una de les principals novetats d'Es Tió de Blanes d'aquest 2015 és que s'ha renovat, és nou de trinca i està fet d'un cos de freixe, cames d'alzina i nas d'olivera, substituint al què durant els anteriors anys havia protagonitzat aquesta celebració. L'any 2004 Acció Cultural Es Viver es va encarregar de recuperar una tradició que s'havia començat a perdre a Blanes. La manera de fer-ho va ser organitzant diverses activitats al voltant d'un tió de grans dimensions perquè revifés aquesta manera de celebrar els Nadals tan lligada a la cultura catalana.

No tan sols organitza la festa d'arribada i del caga tió del 24 de desembre, sinó que també edita elements de difusió com una auca, quaderns de dibuix, un trencaclosques i articles de roba on hi ha impresa la imatge d'aquest personatge. Precisament durant tots aquests dies, i especialment tant a la festa d'arribada com quan es faci el caga tió, es poden adquirir aquests articles de merchandising apreciats pels fans d'Es Tió de Blanes.

Engreix d'Es Tió i Festa del 24 de Desembre

Ara del què es tracta és que durant aquests dies la canalla vagi a engreixar Es Tió perquè la vigília de Nadal estigui preparat per oferir obsequis entre els nens i nenes que el vagin a veure. La recollida de menjar es fa principalment a les tardes, de 5 a 7, en el seu emplaçament del Carrer Muralla o bé al seu davant, on hi ha el Casal La Cooperativa.

Acció Cultural Es Viver demana principalment que s'alimenti Es Tió amb arròs, pasta, oli, llegums, conserves i sucre. El menjar que no es cruspeixi el fantàstic personatge es lliurarà a Càritas Interparroquial Blanes perquè l'aprofitin altres famílies. Per últim, el moment més esperat de tot plegat arribarà la tarda del 24 de desembre, quan se celebrarà la Festa del Caga Tió de 5 a 7 de la tarda, novament en aquest mateix emplaçament del Carrer Muralla.

Tots els nens i nenes que participin i cantin la coneguda cançó del tió rebran els primers obsequis que els cagarà abans no ho facin de nou a les respectives llars, ja sigui la mateixa nit de la vigília de Nadal, o l'endemà divendres, el 25 de desembre. Per últim, val a dir que per a l'organització de totes aquestes activitats, Acció Cultural Es Viver compta amb la col·laboració de l'Ajuntament de Blanes i l'Associació de Botiguers de Blanes Centre.

Fotografies de la 13a Festa d'Arribada d'Es Tió de Blanes
Autor Fotografies: Ajuntament de Blanes

1450004403Festa Arribada Es Tio Blanes 1.jpg
1450004404Festa Arribada Es Tio Blanes 2.jpg