Titulars
A+ A A-

Blanes. Es presenta a Blanes l'Agenda Llatinoamericana 2016, que celebra els seus 25 anys parlant de desigualtats

Un dels membres de la Comissió de l'Agenda Llatinoamericana, Jaume Pera Arenas, ha encapçalat l'acte que s'ha fet avui al vespre a la Sala de Plens de l'Ajuntament de Blanes

La Sala de Plens de l'Ajuntament de Blanes ha allotjat avui al vespre la presentació de la Campanya de l'Agenda Llatinoamericana 2016, que sempre se sol fer quan falten pocs dies perquè tinguin lloc les festes de Nadal. L'acte l'han encapçalat la regidora d'Acció Social, Educació, Cooperació i Solidaritat, Susana Ramajo, acompanyada de regidors i regidores del consistori.

També han participat membres de la Comissió de Cooperació, Solidaritat i Cohesió Social, que és qui proposa i tria cada any els projectes que es financen amb el 0'7% del pressupost. Precisament la presentació de l'Agenda Llatinoamericana per a la propera anualitat és un dels projectes que des de fa uns quants anys mai no falten en el llistat escollit. La col·laboració amb l'agenda es fa a través de la ONG Fons Català de Cooperació al Desenvolupament, i s'hi destinen 500 €.

Després que Susana Ramajo ha donat la benvinguda a l'acte, s'ha encarregat de fer una breu introducció Domina Rodríguez, del consell de la Parròquia Santa Maria de Blanes. Durant el seu parlament, ha animat a tothom a participar i ser més actiu en les lluites sorrant, ja que aportant un petit gra de sorra és com s'aconseguirà millorar amb més igualtat i més justícia.

25 anys de l'Agenda Llatinoamericana, dedicada el 2016 a les desigualtats

L'Agenda Llatinoamericana celebra enguany el seu 25è aniversari d'ençà que es va començar a editar en la seva versió en català, i ha escollit per a l'edició del 2016 el lema Desigualtat i Propietat. Per presentar la nova publicació, com s'acostuma a fer cada any, l'acte ha comptat amb un convidat d'excepció, en aquest cas es tractava de Jaume Pera Arenas, mestre durant més de 35 anys, membre de Justícia i Pau i de la Comissió de l'Agenda Llatinoamericana.

Recolzat en alguns moments amb fotografies i vídeos, Jaume Pera ha parlat de la figura de Pere Casaldàliga, i ha recordat que la presentació d'avui s'ha fet justament l'endemà en què se celebra el Dia Mundial dels Drets Humans, ja que la seva declaració a la ONU es va fer un 10 de desembre, més concretament el de l'any 1948. I precisament parlant d'efemèride, el ponent també ha recordat els orígens de l'Agenda Llatinoamericana, que enguany compleix el 25è aniversari d'ençà que es va començar a fer l'edició en català.

La 25a edició de l'agenda inclou, entre d'altres, textos de l'expresident de l'Uruguai, José Mújica; del teòleg brasiler Frei Betto; i de la monja catalana Teresa Forcades, entre d'altres, i també fa un emotiu reconeixement al recentment desaparegut Eduardo Galeano. Pel que fa a l'aportació gironina en aquesta ocasió, a banda dels habituals testimonis de Joan Alsina i Joaquim Vallmajó, es recorda Vicenç Fiol, que va morir el passat mes d'agost, i que durant molt temps va estar vinculat a l'agenda.

Com és habitual, la nova edició compta amb una introducció dels seus creadors, Pere Casaldàliga i Josep Maria Vigil, que recorden que tan sols 85 persones d'arreu del món tenen una riquesa equivalent al patrimoni de la meitat pobre de la humanitat, i destaquen que aquests índex d'injustícia i desigualtat no poden ser sostenibles durant massa temps més. Per això, creuen que ja és hora de canviar les regles del joc, a través de la conscienciació i el pensament crític.

Una eina formativa al servei de les grans causes

L'any 1992, coincidint amb els actes reivindicatius en motiu dels 500 anys de l'arribada dels espanyols a Amèrica, es va editar la primera Agenda Llatinoamericana. Es tractava d'una iniciativa de José Maria Vigil i Pere Casaldàliga per fer una eina de reflexió al voltant de temes polítics i socials des d'una vessant constructiva i crítica. Amb aquest objectiu, en cada nova edició s'inclouen un centenar de pàgines amb firmes tan conegudes com Saramago, Frei Betto, Leonardo Boff, Eduardo Galeano i Pere Casaldàliga.

Alguns dels temes de l'agenda han estat Exigim i fem una altra democràtica, Per un altra humanitat, Una altra comunicació o bé Les cultures en diàleg. Si bé es tracta d'una iniciativa llatinoamericana, la seva vocació és mundial, global. Des de Catalunya, la Comissió de l'Agenda 'de la qual en forma part Jaume Pera Arenas-, porta l'edició catalana des de l'any 1995.

Com a part de l'objectiu de crear xarxes de participació popular i difusió del missatge de l'agenda, la comissió la distribueix, ajuda en l'organització de les presentacions anuals arreu de Catalunya, i elabora diferents materials de reforç. La comissió també s'encarrega de coordinar l'intercanvi mutu entre poblacions catalanes i llatinoamericanes. És el què anomenen Campanya d'Anada i Tornada.

Enguany està previst distribuir més de 3.000 exemplars de l'Agenda 2016 arreu de Catalunya i, en aquest sentit, durant l'acte d'avui al vespre també es podia aprofitar per comprar-ne al preu de 8 € cadascuna. A Blanes, l'Agenda Llatinoamericana es ven a la rectoria de la Parròquia Santa Maria, així com a la Papereria de Can Bitlloch.

Fotografies dde l'acte de presentació de l'Agenda Llatinoamericana 2016
Autor Fotografies: Ajuntament de Blanes

1449864006Jaume Pera.jpg
1449864007Presentacio Agenda 1.jpg