Banyoles. 25 anys de la versió catalana de 'Els pastorets de Banyoles'

Joan Solana com a director, i els cantants-actors de la companyia de Banyoles Cor de Teatre amb la participació de diverses generacions d’actors del teatre banyolí, aporten tots els ingredients imprescindibles per fer d’aquest espectacle una experiència única i realment divertida per a tots els públics. Els Pastorets de Banyoles és una coproducció de l’Ajuntament de Banyoles i Cor de Teatre.

Les primeres notícies de representacions dels Pastorets a Banyoles daten de l'any 1881 al Teatre Principal. A partir de l'any 1895 i sense tenir en compte el anys de la guerra i la postguerra, amb molta regularitat i amb mes o menys encert, es representa a Banyoles per les festes de Nadal, la sarsuela El Nacimiento del Salvador o la redención del esclavo, original d'Antonio Molins i amb música d'Ignacio Rubió. L'obra es coneixia popularment com Els Pastorets d'Olot

Amb l'ensorrament del teatre del Cercle de Catòlics, l'any 1985, es deixen de fer representacions de l'obra. Al gener de l'any 1988 els alumnes de l'Institut Pere Alsius, amb l'ajuda d'alguns actors banyolins, estrenen al teatre Victòria la traducció al català en versió lliure i adaptada als dialectalismes comarcals dels populars Pastorets, feta per Joan Solana, Josep N. Santaeulàlia i Xavi Xargay. Fins a l'any 1994 es representen al petit teatre del col·legi Baldiri Reixac.

La inauguració del nou teatre Municipal l'any 1995, fa que hi pugui haver una producció nova de Els Pastorets. A més de la implicació d'actors veterans, en Pep Oliver dissenya una escenografía i un espai escènic fantàstics i les cançons son interpretades en directe pels actors dirigits per David Costa. El muntatge es espectacular i serveix per dues coses: per garantir la tradició centenària d'aquest espectacle popular i per assentar definitivament la versió catalana de Els Pastorets de Banyoles.

La culminació del procés arriba l'any 1998 amb la incorporació al muntatge d'una orquestra que interpreta les partitures de la popular sarsuela. És l’any que s'estrena una obertura de l'obra composada i arranjada pel professor Ultano Gómez i que s’hi afegeixen les veus dels components de Cor de Teatre, que a partir de l'any 2005, també es fan càrrec de la producció de l’espectacle.

Els resultats son espectaculars. Aquest any 2012, la versió catalana de Els Pastorets de Banyoles celebra els seus 25 anys. Un text plenament consolidat, amb una orquestra impecable i Cor de Teatre en un dels seus moments àlgids, son elements prou llaminers perquè la gent que no els hagi vist, s'arribi fins al Teatre Municipal de Banyoles els dies 26, 28, 29 i 30 de desembre i 6 de gener. Val la pena.

ELS PASTORETS DE BANYOLES

Teatre Municipal de Banyoles (C/ Pere Alsius,17820 Banyoles, Tel.: 972 58 18 48)

Del 26 de desembre de 2012 al 6 de gener de 2013

Horaris: 18.00h.