Girona. Girona consolida l'aposta pel català al fil musical de les atraccions de La Devesa

·         Girona és la primera ciutat del país que ofereix un fil musical que aposta decididament per la música en català

Dissabte 27 d’octubre, després del concert del grup Macedònia, en el marc de la programació de la Copeta, es va dur a terme un acte públic per celebrar l’aposta per la música en català que fa l’Ajuntament de Girona amb el fil musical de les atraccions de fira que hi ha instal·lades al Parc de la Devesa (veure vídeo). L’acte va comptar amb la participació de centenars de persones i famílies amb mainada.

L’acte va ser presentat pel músic i animador Jordi Tonietti, que va escenificar simbòlicament la connexió del fil musical. Per fer-ho, Tonietti va comptar amb l’ajut de la tinenta d’alcalde i regidora de Promoció i Ocupació, Marta Madrenas, que va fer un agraïment públic als firaires per la seva comprensió i col·laboració que fa possible que Girona sigui la primera ciutat del país que ofereix, com a valor afegit de les fires, un fil musical que aposta decididament per la música en català.

Va ser arran de la campanya “Volem Fires en català”, que l’any 2005 va promoure l’Ateneu d’Acció Cultural de Girona- ADAC, i que va comptar amb l’adhesió de milers de gironins, que l’Ajuntament ha anat desenvolupant diverses accions per fomentar l’ús de la llengua en aquest àmbit.

Al llarg d’aquests anys, alhora que l’Ajuntament ha anat facilitant als firaires l’assessorament i suport necessari per poder normalitzar la retolació de parades i atraccions, també ha treballat per normalitzar el paisatge sonor de la fira. Per fer-ho, a part de facilitar l’adaptació al català de les falques publicitàries de moltes parades i atraccions, també es va decidir dotar les Fires d’un sistema d’unificació de so que fa que totes les atraccions puguin tenir la mateixa música, rebaixant de forma considerable la forta competència de volums tan habitual en el paisatge sonor de moltes fires. El fil musical ofereix dos canals diferenciats; un d’específic per a les atraccions infantils, i un de més general per a la resta d’atraccions que, de cara la matinada, es decanta cap a la música electrònica.

El fet que la zona d’atraccions sigui us espai freqüentat per milers per joves, i també per moltes famílies d’origen estranger, fa que les actuacions que duu a terme l’Ajuntament de Girona siguin un exemple de bones pràctiques per a altres ajuntaments i institucions del país que treballen per l’acolliment de les persones nouvingudes i per al foment del català en els usos lingüístics del jovent.

La campanya de catalanització i la iniciativa del fil musical, que està sent molt agraïda i ben valorada per la ciutadania, també ha anat rebent mostres de suport de representants de la indústria discogràfica catalana, del món educatiu, i de molts animadors infantils i grups de música de tot tipus, tant de Girona, com de la resta del país.