Santa Coloma de Farners. La 31a edició de la Festa-concurs de la Ratafia arriba carregada de tradició, màgia i novetats

La Festa-concurs de la Ratafia de Santa Coloma de Farners es celebra els dies 8, 9, 10 i 11 de novembre concentrant a la capital de la Selva tot allò que està relacionat amb la ratafia i la tradició del país

La Festa-concurs està organitzada per l’Ajuntament de Santa Coloma de Farners i la Confraria de la Ratafia. Sí bé l’any passat es van introduir moltes novetats en motiu del 30è aniversari, aquesta edició no ha estat menys i s’hi poden trobar iniciatives com la de l’Associació de Comerciants de Santa Coloma de Farners que dissabte faran la Nit del Comerç amb l’obertura de comerços fins a les 23:00 h, la primera edició del concurs de fotografia Instagram o la primera cursa de muntanya de la ratafia que transcorrerà pels boscos del terme municipal, entre d’altres.

La Festa-concurs de la Ratafia no s’atura, cada any sorprèn amb noves iniciatives que provoquen que aquesta sigui una de les festes més estimades i participatives de la capital de la Selva. La Festa de la Ratafia és un excel·lent aparador per mostrar arreu tot el que es cou a Santa Coloma de Farners des del turisme a l’activitat de promoció de la ciutat passant per la cultura, la tradició, el patrimoni o la participació. És el sentiment d’un poble expressat a través de la tradició que arrossega aquest beuratge ancestral. Santa Coloma està orgullosa de la Festa de la Ratafia i presenta un extens programa d’activitats que pretenen animar als visitants a omplir els carrers de la ciutat durant aquests dies en que la ciutat es converteix en capital mundial de la ratafia.

La Festa de la Ratafia començarà el dijous 8 de novembre amb la Ruta de la Ratafia. A les 21 h, a la plaça del Cercle, una trabucada donarà l’inici de la Festa i de la Ruta de la Ratafia amb els Trabucaires d’en Serrallonga i amb l’animació dels Confrares de la Ratafia, l’Esperenceta Trinquis i les Ninfes de l’Espriu (Ses Altíssimes de Companyia Estampades), els Grallers de Santa Coloma de Farners, l’Àguila de Sant Pere Cercada i els gegants Sol i Serena. En finalitzar la ruta, a dins de la Vela de la Ratafia, a la plaça Farners, es farà la lectura del pregó a càrrec de Roger Vilà, cap del Centre de Normalització Lingüística la Selva.

Els guanyadors del 31è concurs de la ratafia es coneixeran durant el sopar popular de la ratafia que es farà divendres a la vela de la plaça Farners. El jurat que decidirà les tres ratafies guanyadores està format per Josep Roca (Celler de Can Roca), Xavier Codina (Ratafia Russet), Àngel Portet (Ratafia Raiers), Frédéric Galtier (Desembolic) i Joan Pujades (Mas de la Caçadora). També es lliuraran els premis La Falç, que concedeix la revista Ressò, i els premis del Concurs d’Aparadors de la Ratafia de l’Associació de Comerciants de Santa Coloma de Farners. La vetllada estarà amenitzada per Marcel Tomàs, de Cascai Teatre i després del sopar hi haurà l’actuació del grup de folk Falsterbo Marí.

L’activitat del cap de setmana quedarà especialment concentrada a la plaça Farners i el seu entorn, en ple centre històric de la ciutat. Durant tot el dia hi haurà fira de productes artesanals a la plaça Farners i a la tarda a la plaça del Firal. A la Vela de la Ratafia s’hi podran trobar totes les ratafies de Catalunya i diferents productes de pastisseria amb ratafia.

També hi haurà una exposició de garrafes antigues amb reportatge gràfic de Jaume Vilà i es podran veure mostres de destil·lació d’aiguardent (base per fer la ratafia) per part de la gent de la comarca del Priorat. Al Ratafiàrium hi haurà instal·lada una taverna occitana amb productes típics del país.

El Centre Excursionista Farners vendrà el got de la ratafia col·leccionable de la 31a edició. A més, oferirà una degustació d’aigües de les fonts de Santa Coloma i de ratafia catalana a la “catalana”. A l’espai Ratafiàrium també es faran diversos concerts durant el cap de setmana, entre d’altres activitats. L’Escola Municipal de Música, Josep Carbó, també posarà el seu grà de sorra a la Festa de la Ratafia oferint un concert de ‘combos’ a les escales del carrer Lluís Món. Dissabte, tampoc faltarà un espectacle de foc i ball de diables que anirà a càrrec dels Diables de Pere Botero.

Pel que fa al teatre, s’han previst dues representacions. Dissabte, a l’Auditori Municipal, Sorrafina Teatre amb les actrius colomenques Anna Massó i Cristina Noguer representaran l’obra Records exiliats. Veus en femení. Diumenge, al Teatre Catalunya, Joan Pera representarà Capri.

El ball de la Ratafia es farà dissabte a la nit al poliesportiu La Nòria i serà amb entrada gratuïta. Actuaran els grups: The Qüits, Kitsch i Loca Histeria. Amb l’objectiu de donar més oportunitats als visitants de la Festa i al mateix temps donar suport al comerç local, l’Associació de Comerciant ha organitzat una Nit de Comerç en què els seus establiment es mantindran oberts fins a les 23:00 h.

Diumenge, darrer dia de la Festa de la Ratafia, l’activitat començarà a primera hora del matí amb l’inici de la primera edició de la Cursa de Muntanya de la Ratafia. Hi haurà dos circuits, un de 10 quilòmetres i un altre de 25. També tindrà lloc la 17a Trobada de puntaires, la 2a Trobada de tractoristes, activitats infantils, un taller d’elaboració de ratafia, un altre d’elaboració de pasta fresca ecològica amb ratafia o la castanyada popular que es farà a la tarda.

Programa de la 31a Festa de la Ratafia

Gabinet de Premsa