Blanes. Blanes celebra el Dia Mundial de la Biodiversitat i els 75 anys dels Drets Humans plantant un arbre amb l’activista mediambiental Francisco Vera

Avui dilluns, coincidint amb la commemoració del Dia Internacional de la Biodiversitat, Blanes ha acollit un acte molt singular, que també ha servit per celebrar els 75 anys de la Declaració Universal dels Drets Humans. La idea va sorgir de l’activista mediambiental Francisco Vera Manzanares, qui va adreçar-se al consistori blanenc per demanar la seva implicació i posar en pràctica una idea que ja s’està fent en d’altres llocs.

Es tracta que, en el marc de la commemoració del Dia Mundial de la Terra del 22 d’abril, el Dia Mundial de la Biodiversitat d’avui dilluns, i els 75 anys de la Declaració dels Drets Humans, des del Moviment Guardians per la Vida que lidera Francisco Vera, s’està promovent que es plantin arbres coincidint amb els mesos d’abril i maig. El juliol del 2022 l’Assemblea General de la ONU va emetre una resolució on se senyala que totes les persones del món tenen dret a un medi ambient saludable.

La idea, en definitiva, és promoure el dret a un medi ambient sa plantant arbres com a símbol de protecció de la natura. En el cas de Blanes, s’ha plantat un arbre en un entorn directament relacionat amb els Drets Humans, ja que s’ha escollit el Parc Vicenç Ferrer, dedicat a un altre activista prou conegut per la defensa d’aquest i altres àmbits més socials.

L’acte l’han encapçalat l’alcalde de Blanes, Àngel Canosa, acompanyat del secretari general d’Acció Exterior i Unió Europea de la Generalitat, Bernat Costas, així com per l’impulsor de la iniciativa, el jove activista Francisco Vera, i la tinenta d’alcalde de Medi Ambient i Acció Social, Marina Vall-Llosada. També els han acompanyat el tinent d’alcalde de Promoció de la Ciutat, Albert Sanz.

Perquè perduri en el temps l’acte celebrat avui, està previst que properament s’hi instal·li una placa commemorativa que fa al·lusió als objectius de la simbòlica cerimònia viscuda: els 75 anys dels Drets Humans, el Dia Internacional de la Terra i el Dia Internacional de la Biodiversitat. Pel que fa al tipus d’arbre que s’ha plantat, es tracta d’una Chitalpa, un tipus d’arbust que pot arribar a fer entre 5 i 6 metres d’alçada. Per poder fer-ho, s’ha comptat amb el suport d’efectius de la Fundació Aspronis, l’empresa que s’encarrega del manteniment i enjardinament públic.

Aniversari de la inauguració del Parc públic dedicat a Vicenç Ferrer

La casualitat ha volgut que l’acte d’avui s’hagi celebrat justament en l’emplaçament on un any enrere es va inaugurar l’espai que l’Ajuntament de Blanes ha dedicat a un dels catalans més universals de la seva història recent: el Parc Vicenç Ferrer i Moncho. El 21 de maig de l’any 2022 va tenir lloc l’acte inaugural, que va consistir en la descoberta d’una placa commemorativa emplaçada al Parc Vicenç Ferrer, i on s’hi reprodueix una imatge real de Vicenç Ferrer passejant amb la seva dona, l’Anna, tot portant el paraigües que el caracteritzava.

La idea de dedicar un espai públic del municipi al conegut activista social va sorgir de la Comissió de Cooperació, Solidaritat i Cohesió Social de la qual en forma part la delegació blanenca de la Fundació Vicenç Ferrer. La zona verda està situada al Passeig de S’Abanell, a l’extrem sud del municipi on comença la Costa Brava. Un espai diàfan, envoltat per Pins de formes esfilagarsades per l’embat del vent, i a més a més està situat davant de mar, símbol etern de la natura més brava.