Torna la festa de les cireres més antiga del Baix Llobregat

Amb més de cinquanta activitats programades, Sant Climent de Llobregat programa aquest pròxim cap de setmana la seva 47a edició de l’Exposició de Cireres, la celebració del Baix Llobregat entorn de la cirera amb més història. En concret l’Exposició tindrà el seu inici oficial el dissabte 20 de maig, en un acte que anirà a càrrec dels membres de la Comissió de Focs de Sant Joan que hi han estat convidats: Jaume Vendrell i Bonet i Aureli Bosch i Ciuró. I és que, per la coincidència amb el cinquantè aniversari, enguany, de la primera arribada de la Flama del Canigó al nostre municipi, aquesta tradició de la Nit de Sant Joan serà protagonista i eix vertebrador de l’esdeveniment. En tot cas la festa tindrà el seu pròleg amb el divendres 19 de maig amb el Correfoc de les Cireres, organitzat pels Formarians.

Cultura popular

La tradició tindrà novament un paper destacat ja des de la mateixa inauguració que estarà precedit per les «matinades» i el seguici inaugural, i culminarà, com és habitual, amb la interpretació de la sardana Per cireres, Sant Climent!, a càrrec de les corals infantils Estol, Diapasó i Clau de Sol i la Coral La Vall. A més durant dissabte també està programat el Ball de Gitanes, el Ball de Bastons, la presència dels gegants o la representació de La llegenda del cirerer, amb la participació dels Gegants, els Fomarians, la Porca i el Grup Escènic Sant Climent. Diumenge es podrà gaudir d’altres propostes tradicionals com una nova cercavila, el seguici infantil, el ball del Patatuf, concerts com el de l’aniversari de la Coral La Vall o el Cor Femení.

La participació de les entitats es completa també amb l’exposició organitzada per l’Associació Pinzellades; el Torneig de Carcassonne, de Dau de Cinc; els balls de saló de l’ABS Giravolt; la passejada guiada a càrrec de «+ de 1.000. Històries de Sant Climent», o la trobada de cotxes clàssics del Clàssic Club Viladecans, entre altres propostes.

Un esdeveniment nascut de la reivindicació

L’Exposició de Cireres de Sant Climent arriba enguany a la seva 47a edició. La proposta naixia davant la inclusió al Pla General Metropolità d’Ordenació Urbana del 1976, del projecte per a la construcció del macrocementiri comarcal del Baix Llobregat. Com a resposta a aquesta situació, i amb la voluntat de demostrar que el nostre municipi i la seva pagesia tenien molt de present i futur, la Junta de la Germandat Sindical de Pagesos va organitzar la primera Exposició de Cireres el mateix 1976. L’esdeveniment s’estrenava amb un total de 57 paneres.

Les paneres i paneretes

El centre de l’exposició tornaran a ser les paneres que elaboren els veïns i veïnes amb les cireres recollides a la població. A més també es podran veure les creacions infantils, les paneretes, que s’han elaborat gràcies als tallers organitzats a la Biblioteca Ca l’Altisent.

El comerç local, també present

Els comerciants locals es tornen a implicar en l’Exposició a través d’un concurs promogut per l’associació Queda’t a Sant Climent. Aquest animava a decorar cireres que el dissabte 20 podran deixar-se. Les tres cireres més votades guanyaran un val de 60 euros per a gastar-lo als establiments locals.

La visita al Museu d’Eines del Pagès

Com és habitual en el cap de setmana de l’Exposició, tornarem a tenir la possibilitat d’apropar-nos al nostre passat agrícola tot visitant el Museu d’Eines del Pagès, el qual obrirà les seves portes (el 20 i 21 de maig) des de les 11 fins a les 14 hores, al matí, i de les 17 a les 20 hores a la tarda. El preu de l’entrada és d’1 euro.