Platja d'Aro. Inauguració de la primera fase del parc dels estanys de Platja d'Aro el proper dissabte 6 d'octubre tot commemorant el Dia mundial dels ocells

El proper hivern es reforestaran 35.000 m2 per completar un gran parc urbà de 150.000 m2

Tot coincidint amb el Dia Mundial dels Ocells, el proper dissabte 6 d’octubre, a partir de les 11 h del matí, obrirà portes al públic per primera vegada el Parc dels Estanys de Platja d’Aro. Un conjunt d’activitats dedicades al món dels ocells, destinades sobretot al públic familiar serviran per donar a conèixer la fase inicial del projecte d’adequació del parc. Més enllà d’una primera actuació paisatgística, s’ha creat un itinerari didàctic i de natura amb diversos miradors que permeten l’observació de les aus que habiten la zona humida o que hi fan estada durant les migracions, i que l’entitat mediambientalista local Grup de Natura Sterna, que ha contribuït activament en el disseny de l’espai, xifra en 250 espècies.

Les activitats del proper dissabte, gratuïtes i obertes a tothom, començaran a les 11 del matí amb una benvinguda institucional, i tot seguit la companyia teatral Alma i la Mar, oferiran Contes d’ocells dins d’un cistell, on les aus seran les protagonistes de tres propostes: Piu i els ocells, El fillet mussol, i l’Aneguet lleig. Després d’un refrigeri – esmorzar, a les 12 h començarà una gimcana familiar d’observació d’ocells a càrrec del Grup de Natura Sterna. Entre tots els participants se sortejaran 10 exemplars del llibre Sense anar més lluny – Diari d’un naturalista a Les Gavarres, de Jaume Ramaot. Darrerament, també amb el monitoratge del Grup de Natura Sterna es faran dues sessions de visita guiada i de guaita ornitològica al parc (12.30 i 13 h). L’accés al parc es farà pel carrer Roma, al costat del Skate Park de Platja d’Aro.

Durant el proper hivern, quan les condicions de plantació ho facin viable, es reforestaran 35.000 m2 com a zones d’ombra, amb espècies autòctones com ara pins, sureres, roures i comunitats pròpies del bosc de ribera: la salzeda, l’albereda, la reixa i l’omeda. Amb aquesta intervenció l’Ajuntament de Castell-Platja d’Aro genera un gran parc urbà de 150.000 m2 de gran atractiu ciutadà i turístic, on hi són compatibles la visita pública i didàctica controlada amb la potenciació de la diversitat biològica de la zona tot recuperant els hàbitats i els ambients naturals originaris, i l’observació ornitològica. El consistori destina 168.000 euros en aquest projecte, que preveu una segona fase més endavant, per completar la zona verda.

La bassa del Parc dels Estanys amb capacitat de 60.000 m3 recull d’excedent d’aigües del Riu Ridaura i de la xarxa d’aigües pluvials quan hi ha fortes precipitacions gràcies a una obra hidràulica que, d’una banda evita inundacions al nucli urbà de Platja d’Aro, i de l’altra fa possible la recuperació d’un espai de 15 hectàrees d’aiguamolls amb canyissars com ho havien estat abans del desenvolupament agrícola del pla que precedeix la zona urbana de Platja d’Aro. El parc presenta una forma rectangular i delimita amb els carrers Luxemburg, Tramuntana, la zona urbana dels Estanys i pel Riu Ridaura.

Per qüestions de preservació i de seguretat es manté el tancament perimetral del Parc, i l’accés i la sortida es fa per la zona nord-est del Parc, tot coincidint amb les zones verdes de la zona urbana dels Estanys i el carril bici. A l’interior hi ha una segona tanca de filat cinegètic a 20 m de la zona d’aigua per protegir la fauna existent, i també una barana de fusta tractada amb un recorregut de 570 m que fa de tancament de la zona del camí i limita l’accés a la resta del parc. L’itinerari interior connecta els punts de guaita, situats en llocs estratègics de visió. Hi ha diversos espis d’observació, així com zones d’estada, descans i joc; i també diversos elements de senyalització per afavorir la sistematització de la informació i contribuir a la una major claredat en els missatges visuals. A la zona més exterior del Parc s’hi faran també plantacions per generar una pantalla natural acústica.

La generació i recuperació de diferents habitats naturals com el bosc de ribera, zones temporal i altres permanentment inundades en diferents profunditats, han d’afavorir encara més la instal·lació o estada migratòria d’espècies ornitològiques que ara ja ho fan ara de manera natural. Pel que fa a l’estanyol s’estudia la possibilitat d’establir-hi una població de peixos – el fartet o la gambúsia - que sigui capaç de controlar els invertebrats aquàtics i els mosquits. Es compta que els amfibis i els rèptils colonitzin l’espai de manera espontània, a partir de les poblacions del voltant. A la part terrestre del Parc, i tenint en compte que estarà tancat, s’estudiarà la possibilitat de reintroduir la tortuga mediterrània. En relació als mamífers (teixons, guineus, etc) es valorarà la instal·lació de refugis artificials i passos a la tanca.

Tot aquest conjunt fa possible a partir d’ara un ampli ventall d’activitats didàctiques. S’ha previst un zona d’activitats d’aigua, terra i aire al voltant de l’entrada i de l’àrea de joc, on es puguin aprendre els secrets de la vida dels aiguamolls mitjançant un contacte directe amb els animals, amb explicacions i amb jocs interactius. A través de l’observatori es pot gaudir de la vista general de l’àmbit natural. Tot seguit, un cop endinsat a en el seu interior, el visitant s’apropa a la natura, a la fauna i a flora d’una manera relaxada i gaudint del Parc. Els objectius didàctics del Parc són donar a conèixer la importància de la relació entre l’aigua i la vida natural, la capacitat de reconèixer algunes espècies típiques del bosc de ribera i alzinar, i de les principals espècies vegetals de les zones humides i la seva diversitat.

Díptic de l'obertura

Canal Ajuntament 2012 | Un projecte de NOTIDIG | redaccio@canalajuntament.cat | Avís Legal | 667732409