Girona. La urbanització del Pla de Baix de Domeny participa a la 7a Biennal Europea de Paisatge

L’obra ha estat seleccionada en l’exposició del Premi Rosa Barba

L’obra del projecte d’urbanització del Pla de Baix de Domeny a Girona s’ha exposat durant la 7a edició de la Biennal Europea de Paisatge. Aquesta obra, projectada per l’arquitecta i paisatgista municipal Clara Jiménez Xiberta i realitzada pels serveis tècnics de l’Àrea d’Urbanisme de l’Ajuntament de Girona, va ser seleccionada i recollida en l’exposició del Premi Rosa Barba, en el marc de la 7a Biennal.

La setena edició de la Biennal Europea de Paisatge està organitzada, entre d’altres, pel Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya i, al voltant dels premis europeus de paisatge Rosa Barba, es plantegen un seguit de conferències, debats i actes vinculats amb els diversos paisatges que conformen els entorns urbans i naturals. Els actes van tenir lloc els dies 27, 28 i 29 de setembre al Palau de la Música de Barcelona i van comptar amb la participació de professionals destacats provinents de tot el món.

La Biennal de Paisatge proposa la posada en coneixement, en el seu detall, de noves actuacions en l’àmbit europeu en el desenvolupament de l’espai lliure de la ciutat en tots els seus aspectes, així com el debat i la participació en l’evolució i criteris diversos davant de situacions en pluralitat d’entorns. La Biennal de Paisatge revisa formats, fórmules, conceptes i objectius de la disciplina, mentre es contempla a si mateixa críticament com a plataforma viva del paisatgisme europeu i atalaia dels moviments en el paisatgisme internacional.

Projecte d’urbanització del Pla de Baix de Domeny

L’objectiu del projecte era la creació d’un parc a escala de tota la ciutat amb criteris de sostenibilitat. Un espai verd lúdic únic, donades les grans dimensions que té, la qualitat de l’entorn natural al qual s’integra i amb el que es relaciona i els equipaments i els jocs que s’hi instal•len (skatepark, rocòdroms, pistes de bàsquet, pistes de petanca, etc.).

Amb el previ estudi de l’estructura i l’ecologia del paisatge de l’entorn, es van distribuir els espais en zona sud, zona nord, zona oest i les rambles que connecten les deveses del riu Ter amb la llengua volcànica de l’alzinar de Domeny. La vegetació s’escull amb criteris tan estètics com de d’integració i d’estalvi d’aigua, i es distribueix per tal de donar personalitat a cada carrer (més de 2.000 unitats d’arbres i més de 6.000 arbustives).

La urbanització ofereix un resultat de gran qualitat arquitectònica gràcies als materials emprats, la seva posada en obra, els elements que la configuren i la distribució, disseny i integració dels espais, i és un èxit rotund pel que fa a l’ús per part de la ciutadania.