Sant Cugat. L'Ajuntament i la Comissió de Sant Antoni impulsen un projecte de recerca per descobrir l'origen de la festivitat en el seu 150è aniversari

Coincidint amb l’efemèride es presentarà el llibre “La Festa de Sant Antoni Abat a Sant Cugat. Més de 150 anys d’història”,  de Joan Troyano; i la historiadora Montse Barniol pronunciarà la conferència titulada “Sant Antoni Abat: relats i iconografia”

Enguany se celebrarà una edició molt especial de la Festa de Sant Antoni Abat, que comprèn la Festa dels Foguerons, el Mercat de Traginers i la tradicional Rua dels Tres Tombs. La poca documentació coneguda de la Festa indica que el 2023 se’n celebrarà la 150a edició i, per aquesta raó, l’Ajuntament i la Comissió de Festes de Sant Antoni Abat han impulsat un projecte de recerca per investiga a fons l’origen.

Dins dels actes programats, destaca la presentació dels resultats d’aquesta recerca, a càrrec de l’historiador local Joan Troyano, que properament es materialitzarà en el llibre “La Festa de Sant Antoni Abat a Sant Cugat. Més de 150 anys d’història”, i que es distribuirà a totes les persones interessades. També destaca la conferència sobre la iconografia relacionada amb el patró de la Festa, “Sant Antoni Abat: relats i iconografia”, a càrrec de la historiadora Montse Barniol.

Altres actes seran la Festa dels Foguerons i el Mercat de Traginers amb les actuacions de La puntual Folk, Julivert i la Cia Roger Canals; una mostra per a tota la família de com es guarneix un autèntic carro de traginer; i la històrica Rua dels Tres Tombs, el 22 d’abril. L’entitat abanderada d’enguany serà la Creu Roja de Sant Cugat del Vallès-Rubí-Valldoreix i el recorregut tindrà l’inici a l’avinguda del Pla del Vinyet a les 11h amb final a la plaça de Barcelona. A les 12h, la parròquia de Sant Pere d’Octavià farà la benedicció de les cavalleries al passeig de Francesc Macià. La festa conclourà amb el concert per a la gent gran a les 18.30h a La Unió, amb una edició especial de Sant Antoni amb aforament limitat. Les invitacions ja es poden demanar a La Unió.

El recorregut de la rua ha estat dissenyat per fer possible el manteniment d’aquesta festa tradicional lligada al passat agrícola i ramader de la vila amb el benestar animal dels èquids que hi participen. Durant tota la cavalcada s’aplicarà el Protocol de benestar animal, seguretat i reglament d’ordre de les cavalcades i passades de la Federació Catalana dels Tres Tombs. A Sant Cugat, com es va fer any passat, es fa un seguiment molt específic del recorregut, de les mesures correctores en aquells punts on es detecta risc potencial de relliscada i la contractació de dues veterinàries especialitzades en benestar animals d’èquids.

Durant tota la celebració, es treballa de forma coordinada entre els serveis de Cultura i Benestar Animal, l’equip veterinari, la Comissió de Festes de Sant Antoni Abat, Protecció Civil i la Policia Local. Es manté un contacte regular amb les entitats animalistes, un exemple és la reunió que l’Ajuntament va mantenir a l’octubre amb aquestes, la Comissió i tots els serveis municipals implicats.