Blanes. L'Espai Agrari de la Baixa Tordera, integrat per Blanes, Palafolls, Malgrat, Tordera i Santa Susanna comença a caminar

Els alcaldes dels cinc municipis i les cooperatives del territori han signat l’acta fundacional de l’entitat, que té l’objectiu de promocionar i donar suport a l’activitat agrària

La Sala d’Actes de l’Ajuntament de Palafolls va acollir ahir al migdia d’aquest el veritable tret de sortida d’una iniciativa que aposta per a la conservació del paisatge agrari, tradicional i divers de la vall baixa de la Tordera, així com per promocionar i donar suport a l’activitat agrària. S’ha formalitzat la constitució de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera (EABT), que suma esforços dels cinc principals municipis i les tres cooperatives agràries que hi ha al territori.

L’objectiu és protegir el sòl agrari d’aquest territori i garantir l’alimentació de proximitat d’una de les zones més productives del país. Els cinc municipis que integren l’EABT (Blanes, Palafolls, Malgrat, Tordera i Santa Susanna) estan situats en una de les hortes més fèrtils de Catalunya: la part baixa i desembocadura de la Tordera, entre el Parc del Montnegre i el Corredor, i les platges de la Selva Litoral i l’Alt Maresme.

Espai Agrari de la Baixa Tordera: una de les hortes més fèrtils de Catalunya

Concentra prop de la meitat de la superfície agrària de tota la comarca del Maresme i la zona limítrofa de la Selva Litoral. En total, més de 2.300 hectàrees de camps de conreus estan emparades per l’EABT, que dedica un 70% de les seves terres a cultius de regadiu i un 30% als de secà. L’horta es concentra sobretot a Blanes, Palafolls i Malgrat, mentre que Tordera destaca pels cereals i farratges. D’altra banda, d’explotacions ramaderes n’hi ha censades 46, agrupades principalment als termes municipals de Palafolls i Tordera.

La majoria de les explotacions hortícoles del territori són petites i familiars, amb una dimensió d’entre 2 i 5 hectàrees. El 56% de les terres de conreu són de propietat, i el perfil del pagès que treballa a l’Espai Agrari de la Baixa Tordera és el d’un home de poc més de 50 anys, amb estudis de formació secundària i sense relleu generacional. De moment, el 20% de les titulars de les explotacions agràries són dones, i entre la mà d’obra directa i indirecta hi ha un miler d’ocupats en el sector de l’horta.

Blanes, Palafolls, Malgrat, Tordera i Santa Susanna integren l’EABT

L’EABT està constituïda pels ajuntaments de Blanes, Palafolls, Malgrat, Tordera i Santa Susanna, així com la Cooperativa Conca de la Tordera, la Cooperativa Agrària de la Baixa Tordera, i la Cooperativa Progrés-Garbí. L’Acta Fundacional de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera el van signar ahir els respectius alcaldes i alcaldessa: Àngel Canosa (Blanes), Francesc Alemany (Palafolls), Sònia Viñolas (Malgrat de Mar), Joan Carles García (Tordera), i Joan Campolier (Santa Susanna). També van signar l’acta José Ferrer i Antoni Pla (Coop. Conca de la Tordera), Carles Aulet (Coop. Agrària de la Baixa Tordera), i Xavier Castell (Coop. Progrés-Garbí), així com regidors de les àrees de govern relacionades.

Ara fa més d’un any, el 18 juny del 2021, es va presentar l’ens gestor de l’EABT per impulsar la redacció dels estatuts que, abans de l’acte fundacional d’ahir, han estat ratificats durant els darrers mesos als respectius plens municipals dels cinc ajuntaments. En la presentació del juny de l’any passat, es va acordar que l’instrument jurídic per gestionar el futur EABT seria una Associació, ratificada en l’Acta Fundacional d’ahir.

Acta Fundacional de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera

L’acte públic que va tenir lloc ahir al migdia a l’Ajuntament de Palafolls va ser senzill però carregat de contingut, perquè significa el veritable tret de sortida d’un projecte ambiciós però realista. Un organisme de gestió supramunicipal que contribuirà al prestigi de les produccions agràries i de les activitats econòmiques complementaries, constituint-ne un valor afegit.

En aquest mateix sentit es va pronunciar ahir l’alcalde de Palafolls, Francesc Alemany, actuant com a amfitrió de l’acte, quan va donar la benvinguda a tots i totes les assistents. Val a dir que, tal com es recull a l’Acta Fundacional signada ahir, durant aquest primer any actuarà com a president de l’EABT –un càrrec que serà de caràcter rotatiu- l’alcalde de Palafolls, i també ha quedat fixat que els consells plenaris es faran el segon dimecres de cada trimestre a les 19 h.

L’acte també va comptar amb la intervenció de la institució que ha recolzat la iniciativa des de la seva gènesi: la Diputació de Barcelona, representada air per Jordi Padrós, coordinador de l’àmbit d’Espais Naturals. Pel que fa als regidors de les àrees de govern relacionades amb l’EABT dels cinc ajuntaments assistents a l’acte d’ahir, van ser els següents: Albert Sanz (Blanes), Aleix Freixa (Palafolls), Ludwig Ivan (Malgrat de Mar), Xavier Pla (Tordera).

1666677361acta_fundacional_eabt_10.jpg
1666677362foto_de_grup_1.jpg