Titulars

La Tourdera: una ruta entre el Montseny i la mediterrània

El president del Consell Comarcal de la Selva, Salvador Balliu; i l’alcalde d’Arbúcies, Pere Garriga han presentat la ruta aquest matí als mitjans de comunicació

El Consell Comarcal de la Selva, juntament amb diversos ajuntaments de la conca de la Tordera, està desenvolupant el projecte Tourdera, també conegut com la Ruta de la Tordera i riera d’Arbúcies.

Aquest projecte, que neix amb l’objectiu de fomentar el desenvolupament territorial dels municipis participants, consisteix en una ruta, per fer a peu o en bicicleta, que ressegueix els cursos fluvials de la Tordera i de la riera d’Arbúcies. Així, amb el moviment d’usuaris pel territori, es pretén incentivar les economies locals (restauració, pernoctacions, guiatges, lloguers, etc.), donar a conèixer el patrimoni i promoure l’esport i les passejades entre la població local.

En general, el projecte pretén ajudar en la dinamització dels municipis interiors, que per si sols tenen poca capacitat d’atracció de visitants. Alhora, també cerca complementar l’oferta dels municipis litorals, que ja reben per si sols visitants, oferint una diversificació de la seva oferta i per fer la destinació més atractiva.

Per tal de donar a conèixer la ruta, aquest dijous 17 de novembre al matí s’ha programat una visita amb diversos mitjans de comunicació amb l’objectiu de poder explicar a periodistes, en primera persona i sobre el terreny, la ruta de la Tordera i riera d’Arbúcies. Per fer-ho, s’ha escollit un petit tram de la ruta que parteix de la vila d’Arbúcies, amb el qual es ressegueix la riera d’Arbúcies i que permetrà donar a conèixer la filosofia del projecte i tastar-lo.

Perquè, al final, la millor forma de donar a conèixer un projecte de territori és informar sobre el mateix territori i podent ensenyar en primera persona punts d’interès com la Corbadora o la mateixa riera d’Arbúcies, mostrant la senyalització de la ruta i vivint l’experiència de caminar per un petit tram de gran interès natural i paisatgístic com és la riera d’Arbúcies.

En la seva intervenció, l’alcalde d’Arbúcies, Pere Garriga, ha explicat que el municipi d’Arbúcies ha fet costat al projecte Tourdera des dels seus inicis. En aquest sentit, Garriga ha explicat que així com el riu Tordera té un paper molt destacat en tots els municipis per on passa, amb la riera d’Arbúcies, que és un dels principals cursos fluvials tributaris de la Tordera, passa el mateix. Es tracta d’una riera de gran interès natural, per això està inclosa dins de la xarxa PEIN d’espais naturals, però també paisatgístic, fet la fa idònia per a la pràctica del senderisme i de la bicicleta.

Però hi ha un altre fet rellevant que dona molta coherència al projecte Tourdera. El naixement de la riera d’Arbúcies i el del riu Tordera té lloc a pocs metres de distància, a la zona del coll de Sant Marçal. La Tordera neix a la font Bona, al vessant orientat al sud-oest de la muntanya, i les seves aigües drenen cap als municipis del Vallès Oriental. La riera d’Arbúcies, en canvi, ho fa per l’altre vessant, orientat al nord-est, i drena les aigües cap a la vall d’Arbúcies i la Selva.

Des d’Arbúcies, la Tourdera permet fer dos trams de gran atractiu natural i paisatgístic, amb el Parc Natural del Montseny com a protagonista, i amb elements de gran interès patrimonial com el castell de Montsoriu. Així, des d’Arbúcies es pot fer el tram Arbúcies – coll de Sant Marçal i el tram Arbúcies – castell de Montsoriu. En ambdós casos, la natura és la protagonista i la pau i la tranquil·litat, la millor companyia.

Per la seva banda, el president del Consell Comarcal de la Selva, Salvador Balliu, ha explicat la importància de la participació de l’ens en aquest projecte ja que la demanda creixent d’usuaris que cerquen rutes, així com l’oportunitat que generen aquests itineraris com a dinamitzadors del territori, van fer que l’any 2010 el Consell Comarcal de la Selva plantés la primera llavor del projecte Tourdera, iniciant un treball de camp de prospecció i anàlisi de la viabilitat per crear un producte turístic com el que es presenta avui.

En aquest sentit, ha continuat Balliu, el paper del Consell Comarcal en el projecte, més enllà de ser-ne l’impulsor, ha estat el de lideratge, ja que cal remarcar que ens trobem en un territori fraccionat en dues províncies, tres comarques i 18 municipis. Això ha suposat una important feina de posar d’acord tots els ajuntaments, que s’ha formalitzat en un conveni de col·laboració amb el Consell per a la coordinació i el desenvolupament general del projecte.

Balliu ha recordat que l’any 2018 va tenir lloc, a Tordera, la inauguració dels primers trams de la ruta en 11 municipis de la demarcació de Barcelona. I un any més tard, el 2019, es va completar la fase constructiva del projecte amb la inauguració dels trams dels 7 municipis restants, que pertanyen a la demarcació de Girona.

En total, a l’actualitzat disposen de poc més de 200 quilòmetres de ruta, a l’abast de senderistes i ciclistes, que els permeten recórrer i conèixer el territori i el patrimoni associat. Tota la ruta es troba senyalitzada, amb aproximadament 800 suports de senyalització, que fan que el seu seguiment es pugui realitzar des del mateix terreny. Però els usuaris disposen, també, de tota la informació de la ruta, inclosos tracks de seguiment per a GPS, accessibles a la pàgina web del projecte.

166869262317112022-_dsc8019.jpg
166869262417112022-_dsc7995.jpg
166869262617112022-_dsc7936.jpg
166869262717112022-_dsc7939.jpg