Blanes. Blanes reclama reescriure la història per un futur de la dona en igualtat amb motiu del 8-M

Aquest dilluns, coincidint amb el 8-M, el Dia Internacional de la Dona, l’Ajuntament de Blanes ha fet públic sengles manifestos amb motiu d’aquesta jornada reivindicativa. Ha hagut de ser telemàticament, ja que les mesures COVID no permeten promoure actes que convidin a les aglomeracions. El vídeo allotjat al YouTube de l’Ajuntament (televisioblanes) és visible a l’enllaç https://youtu.be/Thd663SWgzY, i també es difondrà a les xarxes socials.

El vídeo inclou dos elements. El primer és el Manifest Institucional de l’Ajuntament de Blanes, llegit per l’alcalde, Àngel Canosa, i la regidora d’Igualtat i Acció Social, Marian Anguita. El segon manifest és l’elaborat per la Plataforma de Dones de Blanes amb el suport de l’Associació de Dones Emprenedores, a qui donen veu Montse Romera, Isabel Forcada i Aurora Mérida, la presidenta de l’entitat.

Estrena dels ‘Bancs per la Igualtat’

La lectura dels dos manifestos es va enregistrar fa uns dies per poder-lo tenir a punt per aquest dilluns, i a l’hora d’escollir un escenari adequat, la decisió va ser molt ràpida de prendre. I és que aquest 2021 un dels ingredients que formen part de la celebració del 8-M són dos nous bancs que s’han pintat liles, el color que identifica la lluita feminista.

Els bancs estan situats al parc públic de la Plaça Bru Centrich, al barri de Mas Borell, a tocar de la cruïlla entre els carrers Provença i Gavarres. Es va triar aquest indret per pintar els dos bancs –que també duen la imatge del puny de la lluita feminista sobreimprès en blanc- perquè a la mateixa plaça es van pintar el passat mes de juny dos altres bancs amb motiu del Dia de la Visibilitat LGTBI.

En aquella ocasió un dels bancs es va pintar amb els colors de l’arc de Sant Martí, que identifica la lluita pels drets de les persones LGTBI –lesbianes, gais, transsexuals, bisexuals i intersexuals-, i l’altre amb els colors de la bandera de l’orgull transgènere, és a dir: blau, gris i blanc. En totes dues ocasions s’han encarregat de pintar-los els efectius de Serveis Municipals.

Manifest Institucional ‘Reescriurem la història per un futur en igualtat’

El manifest institucional de l’Ajuntament de Blanes es presenta sota el lema ‘Reescriurem la història per un futur en igualtat’, i destaca –sobretot en l’actual context de pandèmia- la imprescindible i important presència de les dones en totes les tasques de cura i assistència, on han demostrat tant les seves capacitats organitzatives com de resistència. Una altra lectura és que han quedat paleses les seves capacitats de lideratge en tots els àmbits, i en aquest sentit es recorda la proposta de l’ONU per aquest 8-M: ‘Dones lideressis per un futur igualitari’.

Dones que són líders, i no com un desig sinó com una realitat que es considera que cal consolidar. D’aquí el lema del manifest, la necessitat de reescriure la història per donar visibilitat a totes les dones que han estat relegades a l’anonimat. Cal posar noms i donar-les a conèixer per un futur igualitari sense sostres de vidre, i compartint amb els homes les tasques de cures i treball domèstic equitativament.

Recorda que la pandèmia ha accentuat totes les desigualtats econòmiques i socials, perjudicant principalment a les dones. Per això, el manifest es tanca amb el compromís que subscriu l’Ajuntament de Blanes de refermar-se en aquesta lluita per la igualtat des de tots els vessants que afectin la ciutadania, per aconseguir un món lliure de violència, en una societat igualitària, corresponsable i justa.

Manifest de la Plataforma de Dones i l’Associació de Dones Emprenedores

El manifest de la Plataforma de Dones i l’Associació de Dones Emprenedores de Blanes recorda que el moviment feminista fa segles que organitza actes reivindicatius per canviar la societat. També remarca que la ‘Bretxa Salarial’ és l’expressió econòmica de la desigualtat salarial entre homes i dones, i que els rols de gènere i juguen un paper important.

Es demana major protecció per a les dones de totes les edats perquè puguin evolucionar amb bons coneixements i estudis per garantir-les la igualtat. Maternitat lliure, drets i recursos per poder viure amb dignitat, una societat inclusiva per a les dones, lesbianes o transgèneres, perquè a cap espai de relació social se les rebutgi.

En relació a l’actual context de pandèmia, també incideix en l’augment de la precarietat econòmica, que ataca especialment les dones, i que deriva en la pèrdua d’un dret fonamental com és l’habitatge. Per últim, declara que es continuarà lluitant per la dona, contra la discriminació, per a les dones migrades i per a les que pateixen violència masclista. Si bé es recorda que no es poden organitzar manifestacions, es declaren més reivindicatives que mai, perquè queden moltes coses per fer i moltes raons per seguir lluitant.

Taula Rodona ‘Dones que inspiren, que mouen’ i actes Joventut-Nau4

Un altre ingredient que forma part del cicle commemoratiu del 8-M és una Taula Rodona que es farà aquest dilluns de 12 a 14 h telemàticament amb el lema ‘Dones que inspiren, que mouen’. Hi participaran set dones emprenedores: Anna López, Elisabeth Embid, Irene Albano, Isolda Vila, Melani Padillo, Mica Trincado i Gemma Calatayud. La ciutadania en general podrà seguir la Taula Rodona a l’enllaç https://zoom.us/meeting/register/tJcqdO-vqTkoEtQPdHlBpYr8xmGAjv7Ct8DZ o amb la ID de reunió 937 3677 2280.

Vídeo: https://www.youtube.com/watch'v=Thd663SWgzY

1615212455Lectura Manifest - Alcalde 1.JPG