Llagostera. L’Ajuntament de Llagostera impulsa la campanya “Compromís Residu Zero”

L’Ajuntament de Llagostera vol fer un pas més per intentar reduir la generació de residus al municipi impulsant la campanya “Compromís Residu Zero”, que a banda de reciclar, vol promoure les R’s de reduir, recuperar, reutilitzar i reparar entre la població.

La iniciativa pretén que els ciutadans assumeixin una sèrie d’hàbits encaminats a la prevenció de residus com ara l’intercanvi de joguines i roba, la reparació d’objectes per allargar-ne la seva vida útil, la compra de productes a granel, la utilització de bosses reutilitzables, els envasos de vidre i evitar el malbaratament alimentari.

Amb la campanya “Compromís Residu Zero” els ciutadans  que assumeixin aquest hàbits encaminats a la prevenció de residus poden aconseguir una bonificació de fins al 30 % de la taxa d’escombraries.   Aquest descompte de la taxa d’escombraries és compatible amb la bonificació per ús de la deixalleria, la de realització de compostatge casolà i el descompte per a persones majors de 65 anys, fins a un percentatge màxim d’un 40%.

Per donar a conèixer la campanya entre la població s’ha editat un vídeo amb el testimoni d’una de les famílies que ja hi participa. Actualment hi ha 4 famílies adherides a la campanya i d'altres que s'han interessat.
Enllaç a vídeo: https://vimeo.com/517074280

Per poder-hi optar, els veïns i veïnes s’hi han d’adherir prèviament a través d'aquest formulari, abans del 31 de març. Les adhesions fetes en dates posteriors comptabilitzaran per a les bonificacions de l'any següent.

En el moment que ho fan, assumeixen els següents compromisos:

- Reduir els residus generats a l’habitatge per aconseguir l’anomenat “residu zero”, a través d’hàbits de consum mediambientalment responsables.

- Reduir al mínim l’ús d’envasos, embolcalls i objectes d’un sòl ús que esdevindrien residus innecessaris.

- Aplicar la reducció i la prevenció dels residus a través d’una compra responsable.

- Prioritzar la reutilització i la reparació abans que un objecte o material esdevingui residu.

- Que, en cas de generar algun residu inevitable, s'efectuarà la gestió correcta, fent la separació selectiva dels mateixos a través dels serveis de recollida selectiva o a través de deixalleria municipal.

“Les persones inscrites passaran anualment una Inspecció Tècnica de Residus (ITR), en la qual un tècnic de l’Àrea de Medi Ambient podrà avaluar el grau d’acompliment aplicant diversos criteris basats en accions quotidianes de prevenció d’envasos i plàstics i residu zero”, tal i com ha explicat el regidor de Medi Ambient de l’Ajuntament de Llagostera, David Parron.
Un cop feta la ITR, s’obtindrà una puntuació que determinarà la bonificació a aplicar. El màxim de puntuació que es pot obtenir en l’avaluació és de 42 punts, i en funció de la puntuació es pot obtenir la bonificació del 15 o del 30 %.