Blanes. Blanes i Malgrat han presentat el procés participatiu per protegir la Desembocadura de la Tordera

Els dos municipis veïns que han unit esforços per preservar aquest espai natural, Blanes i Malgrat de Mar, han fet un nou pas endavant en aquesta direcció. El vespre d’aquest passat dilluns els alcaldes dels dos municipis, Àngel Canosa i Joan Mercader respectivament, van encapçalar l’acte de presentació del ‘Procés Participatiu per a la Protecció de la Desembocadura de la Tordera’.

En el cas de Blanes, en la presentació telemàtica la van participar-hi el seu batlle acompanyat de la tinenta d’alcalde de Medi Ambient, Marina Vall·llosada. L’acte, que també es va poder seguir en directe per YouTube, va quedar centrat en donar a conèixer els diferents recursos que s’han posat en marxa perquè la ciutadania doni la seva opinió i faci aportacions en aquest projecte de futur.

Ordenança Municipal i Declaració de Reserva Natural Parcial

Per preservar la desembocadura de la Tordera els ajuntaments de Blanes i Malgrat de Mar necessiten tenir una normativa que els permeti a curt termini poder regular els usos i els accessos. Per això, s’està treballant en la redacció d’una Ordenança Municipal que es vol aplicar abans d’aquest estiu, esperant que pugui ajudar a resoldre les incursions no desitjades a l’espai natural, entre d’altres.

Un altre dels mitjans per aconseguir la preservació de la desembocadura és promoure la declaració de ‘Reserva Natural Parcial’ pel seu gran valor mediambiental, les espècies de fauna, els hàbitats, les comunitats i el paisatge, i per constituir un punt imprescindible en la trajectòria migratòria de la fauna salvatge. El passat mes de desembre els dos consistoris van signar un acord per demanar a la Generalitat de Catalunya la declaració de ‘Reserva Natural Parcial’, i segueixen treballant plegats per aconseguir que aquesta fita acabi sent una realitat.

L’objectiu comú és protegir els valors naturals de la desembocadura de la Tordera, i per concretar tant l’Ordenança Municipal com la consecució de la ‘Reserva Natural Parcial’, el passat 16 de febrer es va posar en marxa una doble enquesta, que va significar el tret de sortida del procés participatiu: http://www.blanes.cat/deltatordera. Les enquestes finalitzen el 5 de març, i a partir d’aquesta data es realitzarà un document de retorn amb les principals conclusions.

Exposicions Informatives a l’aire lliure a Blanes i Malgrat

També forma part del procés participatiu una ‘Exposició Informativa’ que es farà a l’aire lliure als dos municipis veïns durant aquesta setmana. A Blanes tindrà lloc el proper dissabte 27 de febrer, de 10 a 13 h al Passeig de Mar –Passeig Cortils i Vieta a l’alçada del Carrer Ample-, mentre que a Malgrat de Mar s’haurà fet dos dies abans, el dijous 25 de febrer, a les Peixateries Velles d’11 a 13 h i de 17 a 19 h.

Tothom qui visiti l’exposició –centrada en diversos plafons informatius- podrà conèixer de primera mà les característiques de l’espai que es vol protegir: com funciona el delta, la dinàmica fluvial, així com els habitats i ecosistemes. També s’explica què és una ‘Reserva Natural Parcial’, el procés per tramitar-la i la seva consecució; així com la definició de què és una ordenança municipal i les etapes que culminaran amb la seva aplicació.

Totes aquestes qüestions es van estar tractant durant la presentació telemàtica d’aquest passat dilluns al vespre. Anàlogament a com es va fer ahir, els dies en què es facin les dues exposicions a Malgrat i Blanes el públic assistent també podrà dir-hi la seva, participar respecte els límits territorials de la reserva natural parcial, així com els usos de la desembocadura i del seu entorn.

La sessió d’ahir es va tancar amb un torn obert de paraules, abans de les quals van fer la cloenda de l’experiència la regidora i el regidor de Medi Ambient de Blanes i Malgrat de Mar: Marina Vall·llosada i Oliver Sánchez, respectivament. La sessió íntegra de la presentació telemàtica es pot visionar a través de YouTube: https://www.youtube.com/watch'v=kwPtYVDEEi4

1614085112Delta Tordera - Fotografia Agents Rurals 2.jpg