Blanes. Blanes, una de les cinc localitats catalanes on s’acull el projecte ‘Som Platja’ de conscienciació escolar per millorar l’estat mediambiental de les platges

Sortosament, un dels capitals socials més preuats a Blanes és la predilecció força estesa entre la ciutadania per estimar i protegir la natura. S’ha demostrat en nombroses ocasions quan, responent a una crida a la col·laboració, han estat centenars els blanencs i blanenques que han participat en neteges intensives de la platja i/o el fons marí.

Per no perdre aquest esperit, el Departament de Medi Ambient de l’Ajuntament de Blanes i l’entitat SUBMON –que es dedica a la divulgació, estudi i conservació de l’entorn natural- han signat un conveni a desenvolupar durant aquest 2021 amb aquesta finalitat. La col·laboració s’ha centrat en dur a terme a Blanes el projecte ‘Som Platja’, que es farà únicament en cinc localitats del litoral català.

Així, a banda de Blanes, també s’haurà fet a Canet de Mar, Palafrugell, Vilanova i la Geltrú i Cambrils. El projecte està subvencionat per la Direcció General de Polítiques Ambientals i Medi Natural del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, i es duu a terme amb alumnes de tercer d’ESO.

Neteja i mostreig de la Platja de S’Abanell amb el Col·legi Santa Maria

En el cas de Blanes, el centre educatiu que participa en l’experiència és el Col·legi Santa Maria, amb qui SUBMON ha realitzat aquesta setmana la primera de les tres trobades que durà a terme fins al juny. En aquesta primera experiència, un monitor de l’entitat va donar les nocions bàsiques dels objectius que persegueix el projecte als alumnes a les aules de l’escola.

Tot seguit va venir la part més enriquidora. Es va anar a la Platja de S’Abanell i es van delimitar dos espais pels dos grups del curs de 3er d’ESO. Un cop van estar sobre el terreny, van haver de netejar i mostrejar els residus que van trobar, perquè classifiquessin i coneguessin la seva tipologia, així com per valorar les seves possibles vies d’entrada al medi marí, i plantejar iniciatives per reduir-les.

Per ajudar els i les alumnes a classificar les deixalles, se’ls va lliurar una taula on es detallava els tipus de residus. Així, hi ha Plàstic (ampolles, taps, palletes de gots, bosses de plàstic); Metall (llaunes, xapes i taps metàl·lics, paper d’alumini); Paper/Cartró (burilles, brics, cartró, tovallons de paper); Residus Higènics (bastonets i tovalloles humides); Residus Mèdics; Fusta, Vidre i Altres Tipus.

Com sol passar cada vegada que es realitza una neteja de residus, els nois i noies van trobar-se objectes força curiosos. Potser el què més els va cridar l’atenció és una pilota de futbol –d’una marca esportiva prou coneguda- en perfecte estat i que van desenterrar de la sorra. Una deixalla que aviat deixarà de ser-ho quan es recicli per incorporar als partits que juguin a l’escola.

Projecte ‘Som Platja’: apadrinar aquest espai natural

Una de les parts fonamentals del projecte ‘Som Platja’ és formar a l’alumnat sobre aspectes relacionats amb el medi marí, el litoral i les platges, remarcant la importància d’aquest patrimoni natural costaner del municipi. Del què es tracta és de conscienciar sobre un problema ambiental que afecta tot el planeta: les deixalles marines.

Per això, a través de les tres sortides sobre el terreny que està previst fer, es vol implicar els nois i noies perquè es conscienciïn sobre la importància de mantenir i millorar les condicions ambientals del litoral. És el què es podria entendre com ‘apadrinar’ la seva platja i moure’ls a la realització de campanyes i actuacions informatives i divulgatives per sensibilitzar la resta de la població de Blanes, tant sobre el problema de les deixalles com sobre el patrimoni natural present al litoral.

1613664074Sortida Projecte 'Som Platja' 2.JPG

1613664075Sortida Projecte 'Som Platja' 11.JPG