El COPATE torna a iniciar el tractament de la mosca negra a principi d’any

El Consorci de Polítiques Ambientals de les Terres de l’Ebre (COPATE) ha dut a terme avui el primer tractament del 2021 per controlar la població de mosca negra al tram català de l’Ebre. Un tractament que estava previst setmanes enrere, però que es va ajornar primer per climatologia adversa i, posteriorment, per l’elevat cabal de l’Ebre. “Està acreditat que començar els tractaments contra la mosca negra a principi d’any permet controlar amb més eficàcia la plaga, però hem de lamentar que sempre ens trobem amb la mateixa problemàtica: la regulació del cabal de l’Ebre per part de la Confederació Hidrogràfica de l’Ebre i les hidroelèctriques”, ha manifestat el president del COPATE, Joan Alginet, que juntament amb l’alcalde de Xerta, Roger Aviñó; la vicepresidenta de Salubritat, Mercè Pedret i el director tècnic de Salubritat del COPATE, Raül Escosa, han atès els mitjans de comunicació a l’embarcador de l’Assut de Xerta.

Aquest és el segon exercici consecutiu que la lluita contra les larves de mosca negra es fa a principi d’any, una actuació que permet combatre amb majors garanties la plaga, ja que s’actua sobre la primera generació de larves abans que es converteixen en exemplars adults. Amb tot, la previsió del COPATE era fer el tractament al mes de gener. “El 2020 vam fer el primer tractament a principi de febrer, la qual cosa va permetre reduir l’impacte de la plaga sobre la població, el turisme i altres activitats econòmiques, esperem que aquest retard que portem no tingui un impacte negatiu”, ha dit Alginet. En aquest sentit, el president del COPATE ha reivindicat que la CHE i les hidroelèctriques no posen entrebancs a la feina del Consorci per controlar la població de mosca negra.

Segons els tècnics del COPATE, per controlar la plaga és important fer els tractaments a principi d’any. “Encara que les densitats de larves siguen baixes és molt important poder fer el primer tractament a principi d’any per controlar la plaga, ja que aquestes larves són el relleu poblacional”, ha assenyalat Escosa.

Pel que fa al tractament ha consistit en l’abocament des d’un helicòpter de 2.100 litres del producte biològic BTI en set punts de l’Ebre, compresos entre Ascó i Tortosa. Per tal de garantir l’efectivitat del tractament, la companyia Endesa ha regulat el cabal del riu Ebre i l’ha fixat en 200 metres cúbics per segon.

Enguany es faran set tractaments per controlar la població de mosca negra, un més que l’any passat. Pel que fa al pressupost de 2021 per combatre la mosca negra i el mosquit és d’1,3 milions d’euros, un 50% del qual aportat per la Generalitat i la resta per la Diputació de Tarragona i els ajuntaments del Delta. El COPATE signarà aviat un acord amb la Generalitat per valor de 3,4 milions d’euros per garantir aquests tractaments els pròxims quatre anys.

Finalment, els tècnics del COPATE faran d’aquí a quatre setmanes mostrejos al riu per comprovar l’eficàcia del tractament dut a terme avui.

1613664074tractaments (2).jpg
1613664074tractaments mosca 5.jpg