Blanes. ’Ajuntament de Blanes homenatja la Revista Recvll pel seu centenari (1920-2020) al Teatre

El Teatre de Blanes va acollir el vespre d’aquest passat dissabte un acte senzill però carregat d’emoció. Es tractava de l’homenatge que ha fet l’Ajuntament de Blanes a la Revista Recvll amb motiu del seu centenari (1920-2020), un reconeixement del consistori que inicialment estava previst que fos molt més lluït, però que l’actual context de la pandèmia ha aconsellat que es faci sense més dilacions, després que s’havia programat inicialment per aquesta tardor.

L’Acte Institucional, breu però intens, es va fer minuts abans que s’aixequés el teló per oferir precisament l’obra guanyadora del Premi Recvll de Teatre lliurat aquest 2020: ‘Els Brugarol’. L’alcalde, Àngel Canosa, va pujar dalt l’escenari acompanyat del president de l’Associació Recvll, Salvador Roca, a qui va lliurar una reproducció en pedra de l’escut oficial del consistori, tot desitjant que es puguin complir encara molts anys més, units als Premis Literaris homònims que ja han superat mig segle de trajectòria.

Els va acompanyar l’autor de l’espectacle que estava a punt de començar, Ramon Madaula, qui va fer un emotiu agraïment perquè, en l’actual context de la pandèmia, la cultura està sent un dels sectors que està patint més els seus danys col·laterals. A la platea del Teatre de Blanes hi havia asseguda bona part de la gran família dels Recvll, que fa uns mesos va compartir una altra distinció pel centenari, la concessió de la Creu Sant Jordi de la Generalitat, així com el regidor de Cultura de l’Ajuntament de Blanes, Albert Sanz.

L’Ajuntament de Blanes, conjuntament amb la Revista Recvll, ja van organitzar el passat mes de juny un primer Acte Institucional igual d’espartà, coincidint amb la data en què, cent anys enrere, es va publicar per primera vegada. En aquella ocasió, Salvador Roca va lliurar a l’alcalde Àngel Canosa una reproducció del primer número de Recvll que va veure la llum el 12 de juny del 1920, així com un exemplar de la darrera edició publicada el juny d’aquest 2020.

Un reconeixement als qui han fet possible un segle de publicacions

La iniciativa de la Revista Recvll la van encapçalar el juny del 1920 un grup de joves blanencs capitanejats per Salvador Cornellà, que van engegar la publicació des d’una petita rebotiga del cèntric Carrer Ample de Blanes. Es tractava d’una publicació modesta, feta a mà: des de la capçalera fins als articles i il·lustracions que ja començaven a mostrar els trets d’identitat que han perdurat en el temps.

Entre els col·laboradors que van haver a l’inici s’hi compten des del mestre Joaquim Ruyra –a qui els joves ‘recullistes’ anomenaven afectuosament “L’avi”-, l’il·lustrador Joan Junceda, Vicenç Coma i Soley, i Benet Ribas, entre d’altres. Cinc mesos després del primer número ja es va publicar el primer exemplar imprès de Recvll, que va seguir ininterrompudament fins el juliol de 1936. Llavors, com tantes altres coses, va desaparèixer i no va tornar a recuperar paraules fins el Nadal de 1949.

La trajectòria de la publicació durant l’etapa franquista va estar marcada per la repressió de les autoritats, que veien la premsa com un element de control del règim. Tres anys més tard, al 1952, s’inicia la celebració de la Festa Anyal de Recvll, i va començar així una tradició que al 1964 va desembocar en la convocatòria del primer Premi Literari Recvll, que va celebrar els 50 anys en l’edició del 2015.

‘Els Brugarol’, guanyadora del Premi de Teatre Josep Ametller 2020

L’Acte Institucional va ser el preàmbul de l’espectacle teatral ‘Els Brugarol’, guanyadora aquest 2020 del Premi de Teatre Josep Ametller, una de les categories dels Premis Recvll. Ha estat la segona vegada en pocs anys que l’actor i director teatral ha guanyat aquest guardó als Recvll de Blanes. Fa sis anys ja ho va fer amb l’obra Coses Nostres.

Conegut sobretot per la seva faceta dalt dels escenaris i darrera d’ells com a director, Ramon Madaula també ha conreat cinema i televisió. Inicialment ‘Els Brugarol’ estava programada al Teatre de Blanes pel passat 4 d’abril, però el tancament de l’activitat cultural va provocar que s’hagués de posposar per aquesta nova data del 5 de desembre.

Els Brugarol explica la història d’una família de l’alta burgesia catalana que dóna títol a l’obra. La filla, activista social i feminista, decideix canviar-se l’ordre dels cognoms perquè l’encapçali el de la mare, davant l’enuig de son pare –Antoni Brugarol-, que no entén perquè la seva filla –l’Anna- no vol donar continuïtat a la nissaga dels Brugarol.

L’obra comença amb una conversa entre Antoni Brugarol i el seu gendre, Pablo, que li explica al seu sogre els plans de futur: anar a ocupar un pis perquè l’Anna i ell estan esperant el seu primer fill. En la seva versió escènica el paper del pare està interpretat pel propi Ramon Madaula, i l’acompanyen dalt l’escenari el seu nebot en la vida real, Jaume Madaula, que interpreta a en Pablo i l’actriu Júlia Truyol, qui dóna vida a l’Anna.

1607247947Reconeixement 100 anys - Alcalde 3.JPG
1607247948Reconeixement 100 anys - Alcalde lliura Escut a Salvador Roca - 1.JPG