Titulars
A+ A A-

Blanes. L’Arxiu Municipal de Blanes recupera documents que testimonien l’ampliació territorial del 1603

Una de les funcions inexcusables que han d’exercir els ajuntaments és conservar el seu patrimoni històric local i documental, un valuós llegat que enriqueix culturalment i identitàriament un municipi. Ja no tant pel valor material del què es conserva, sinó pel seu significat, pel contingut i la informació que atresoren els diferents documents com pergamins, còdexs, plànols o fotografies. Tots els elements que conformen la memòria històrica de Blanes.

En el cas de Blanes, la tasca de l’Arxiu Municipal de l’Ajuntament és cabdal per mantenir el patrimoni de la ciutat en bon estat de conservació i difusió. Per això, periòdicament es fa un repàs al material que cal tenir en bones condicions. Durant aquest darrer any, en què cal tenir en compte el gran impàs marcat per la pandèmia, l’Arxiu Municipal ha dut a terme cinc restauracions que s’han incorporat de tornada a les dependències d’aquest servei.

Es tracta d’actuacions molt especialitzades que no han significat un cost econòmic massa elevat –uns 2.000 euros en total- però que, en canvi, tenen una transcendència que va més enllà d’aquesta inversió tenint en compte el seu valor patrimonial, històric i arxivístic. Les actuacions de rescat les ha dut a terme una empresa lleidatana especialitzada en conservació i restauració de documents, ‘Grafia Conservació-Restauració’, que ha emès un informe amb les actuacions i recomanacions pertinents.

Quatre pergamins que daten del 1541, 1579, 1599 i 1603

Dels quatre pergamins restaurats, el més destacat pel seu contingut és precisament aquest darrer, el què data del 1603. Recull l’ampliació del terme municipal de Blanes en direcció a La Tordera amb terrenys que fins llavors corresponien al terme del Castell de Palafolls. El document restaurat testimonia el privilegi feudal que va permetre guanyar aquesta superfície, una actuació que era molt complicat de realitzar i que va comportar plets a la Reial Audiència.

En definitiva, tal com explica l’arxiver municipal, Toni Reyes, és un document notarial amb les signatures del senyor feudal, i que testimonia aquesta ampliació que es va fer al segle XVII. Gràcies a aquest privilegi, Blanes va augmentar el seu terme cap a l’oest, fins La Tordera, ja que fins llavors el seu límit territorial acabava a la Riera de Blanes, l’actual Rambla Joaquim Ruyra, a tocar de la muralla que rodejava antigament la vila marinera.

Toni Reyes afirma que, sense cap mena de dubte, es tracta d’un dels documents més importants que es conserven avui dia a l’arxiu, per això es va decidir que calia restaurar-lo. L’actuació ha consistit en restituir les parts que estaven foradades pels efectes dels fongs i aturar la patologia que malmetia el document. Idèntica actuació s’hi ha fet en els altres tres pergamins que daten del segle XVI, més concretament dels anys 1541, 1579 i 1599 que inclouen privilegis –autoritzacions especials- i censals, que avui dia equivaldria a un crèdit. En l’actualitat, a l’Arxiu Municipal de Blanes s’hi conserven més de 300 pergamins datats entre els segles XIV i XVII.

Restauració d’un Plànol General de Blanes de l’any 1908

Una altra de les actuacions en matèria de protecció i conservació de patrimoni documental blanenc, té a veure amb un mapa de grans dimensions -2’50 metres x 1’20 metres- que durant molts anys va estar penjat al rebedor del Despatx d’Alcaldia. Es tracta d’una peça molt important que data del 1908, i que representa la primera planificació urbana moderna del municipi, on s’alineaven i obrien medievals, i es proposaven zones d’eixample urbà per absorbir el creixement poblacional que començava a haver-hi.

És un plànol de gran format realitzat per l’arquitecte provincial Martí Sureda, i que a més a més es mantenia en bones condicions de conservació amb material adequat per a aquesta finalitat. Amb tot, recentment s’hi va detectar la presència de diversos forats deguts a l’actuació d’insectes –lepismes- així com d’altres patologies que van fer aconsellable fer-li un tractament de conservació.

Anteriorment a l’actuació que s’hi ha fet ara, ja s’havia fet una intervenció a la dècada dels anys 90 per garantir la seva conservació. Llavors es va dotar l’emmarcat d’una ventilació posterior, així com d’un paper especial que garantia la conservació del document. Ara, després que s’han restaurat el plànol i els 4 pergamins, romanen dipositats a l’Arxiu Municipal en les millors condicions de conservació que puguin garantir la seva perdurabilitat.

1603743531Pergamins restaurats 4 ok.jpg
1603743531Pergamins restaurats 9.jpg
1603743531Pergamins restaurats 11.jpg

Ajuntaments i Municipis de Catalunya Ajuntament Municipi