Blanes. Blanes tindrà un hotel de categoria superior en un emblemàtic edifici del casc antic, promogut per un inversor egipci

En un futur no massa llunyà –en principi la idea és que sigui en poc més d’un any- Blanes disposarà del primer hotel de 4 estrelles superior al bell mig del nucli històric de la vila, al Passeig de Mar. Aquests dies han començat les obres de rehabilitació a l’històric edifici de ‘Can Mañach’, que forma part de la ‘Ruta dels Americans’ pel seu interès històric, cultural i patrimonial.

Després de l’inici dels treballs, s’ha fet una visita d’obres encapçalada per representants de la constructora, Garbí Maçanet, i l’arquitecta responsable del projecte de rehabilitació, Anna Sabrià. També va participar-hi la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Rosa Aladern, tècnics municipals i la figura clau d’aquest projecte: l’actual propietari de l’edifici, un inversor egipci.

El futur hotel de Can Mañach, el somni d’un inversor egipci

El promotor de l’obra explica que va quedar captivat per ‘Can Mañach’ durant una visita que va fer a la Costa Brava. El projecte global en què treballa la seva empresa és crear una sèrie d’allotjaments amb un encant especial, allunyat de les típiques construccions hoteleres, al llarg de tota la Costa Brava. Llavors ja va tenir clar que el primer havia d’emplaçar-se a Blanes, no tan sols perquè és el portal de la zona del litoral on la costa es fa més brava, sinó també per l’atractiu que va saber trobar-hi en l’edifici blanenc.

El futur hotel comptarà amb 11 habitacions de categoria de quatre estrelles superior amb vistes sobre Sa Palomera i el Passeig de Dintre, en ple nucli històric de la vila. La nova activitat permetrà obrir la finca a Blanes, ja que es preveu implantar un restaurant a la planta baixa que farà possible redescobrir una finca que fins ara havia tingut sempre un ús privatiu, tancat al públic.

La seva ubicació privilegiada en la confluència entre el Passeig de Mar –Passeig Cortils i Vieta-, Carrer Muralla i Passeig de Dintre s’espera que contribueixi a ser un nou dinamitzador de la zona al llarg de tot l’any. Això és perquè la idea és que l’obertura de l’establiment sigui durant els dotze mesos de l’any, i no pas estacional com sol passar habitualment. També es volen promoure habitacions hoteleres amb un encant especial, reforçat per les vistes a la Roca de Sa Palomera i el mar que enllaça amb la històrica vocació marinera del municipi.

La històrica finca de ‘Can Mañach’, un nou hotel en poc més d’un any

La planificació inicial en què es treballa és que les obres de rehabilitació i el projecte de restauració hoteler puguin estar en marxa en poc més d’un any, de cara al Nadal del 2021. L’edifici de ‘Can Mañach’ va ser construït a principis del segle XIX per Fèlix Massó i Obdúlia Verdaguer, per això la finca es coneixia inicialment amb el nom de ‘Can Massó’. Llavors només hi havia planta baixa, primera i segona que reculava respecte la façana del Passeig de Mar, que s’obria a un jardinet.

Posteriorment, la construcció va ser objecte d’una reforma i ampliació entre els anys 1925 i 1936, ja al segle XX. Va ser llavors quan a adquirir l’aspecte actual. Ara el projecte de rehabilitació de ‘Can Mañach’ l’adequarà pel seu ús hoteler, rehabilitant una finca que, com a habitatge unifamiliar, havia quedat obsolet per les seves grans dimensions.

Al jardí que dóna al Passeig de Mar s’ha proposat fer-hi una pèrgola i la implantació de verd vertical coma protecció solar i amb l’objectiu de millorar l’impacte visual que actualment té la mitgera més alta de l’edifici veí. Es vol fer un tractament paisatgístic d’aquest espai exterior privat que té gran impacte en la via pública, i les cobertes es refaran de nou per millorar l’envolupant de la finca.

Conservació d’una finca protegida al catàleg del patrimoni

El projecte de rehabilitació s’ha redactat de manera que permeti conservar la finca i mantenir el patrimoni de la ciutat de Blanes. Can Mañach està inclòs dins el Pla Especial de Protecció del Patrimoni Ambiental, Paisatgístic, Històric-Artístic i Arquitectònic. Correspon a la categoria de protecció B, que guareix diversos elements del conjunt arquitectònic, com per exemple les motllures externes de les finestres.

Amb les reformes que s’hi estan fent no variarà ni l’alçada ni la volumetria, i els accessos principals seran pel Passeig de Dintre per accedir a l’hotel, i pel Passeig de Mar per anar al restaurant. Hi haurà un accés secundari per a les mercaderies al Carrer Muralla, aprofitant una obertura existent que es convertirà en porta. També es construirà una part de soterrani d’ús restringit com a magatzem, i hi haurà un ascensor exterior a la façana que dóna al Carrer Muralla, contra la mitgera per evitar l’impacte visual.

A la planta baixa hi haurà la recepció, els serveis comuns i el restaurant, i a les dues primeres plantes s’hi ubicaran les habitacions per a un màxim de 20 persones d’ocupació, a les quals s’hi accedirà des del replà del nucli de comunicacions vertical. Totes les habitacions tindran el seu propi espai exterior mitjançant balcó o terrassa, i a les plantes primera i segona la previsió és que hi hagi tres habitacions dobles, una de les quals serà adaptada, i una d’individual.

A la planta tercera hi haurà dues habitacions dobles i una tipus suite junior, i a la planta coberta hi haurà el badalot d’una escala d’us restringit i una plataforma per a la ubicació de serveis com ara la climatització i els dipòsits d’aigua. La resta continuarà sent una coberta inclinada que mantindrà l’actual volum existent.