Blanes. L’Ajuntament de Blanes recupera el Consell Municipal de Cultura després de 10 anys inactiu

L’Àrea de Cultura i Festes de l’Ajuntament de Festes s’ha proposat el què considera una ‘assignatura pendent’ fa molt de temps: recuperar el Consell Municipal de Cultura, inactiu des de fa 10 anys. Amb aquest objectiu, ha celebrat una trobada amb representants de tots els grups polítics municipals per plantejar i posar sobre la taula els nous eixos de treball de cara al futur proper.

Un dels primers ‘deures’ que es va concretar és la redacció d’una nova regulació d’aquest òrgan per fer-lo més eficient. La reunió, encapçalada per l’alcalde, Àngel Canosa, i pel regidor de Cultura i Festes, Albert Sanz, es va tancar emplaçant als participants per a una següent sessió de treball on es presentaran els nous ‘Estatuts de Funcionament’ amb l’objectiu de revisar-los i aprovar-los.

De ‘Consell Municipal de Cultura’ a ‘Taula de Cultura’

En aquest sentit, la idea presentada pel cap tècnic de l’Àrea de Cultura i Festes, Pere Box, és reconvertir el ‘Consell Municipal de Cultura’ en una ‘Taula de Cultura’ que el faci esdevenir en un nou instrument més participatiu, àgil i eficient. Es tracta d’adaptar-lo a les noves necessitats de l’administració pública –més oberta i amb mecanismes de participació a l’abast de la ciutadania-, així com a la mateixa concepció actual de la cultura, que inclou nous formats, nous corrents creatius.

Per això, la fita és transformar l’antic consell en un instrument que contribueixi realment al desenvolupament cultural de Blanes, un espai de diàleg entre el govern de la ciutat, els diversos sectors i persones de reconeguda vàlua en l’àmbit de la cultura i les arts que incideixi realment en les polítiques culturals. L’elaboració de propostes culturals, millores en el funcionament dels serveis i la constitució de les comissions de treball que es considerin adients seran les eines per aconseguir la desitjada transformació.

El regidor de Cultura i Festes, Albert Sanz, remarca: “Teníem ganes de reactivar el ‘Consell de Cultura’, però després de 10 anys calia trobar-hi el necessari revulsiu perquè realment sigui efectiu. Estic convençut que, amb el nou tomb que li volem donar, podrem aconseguir crear un nou òrgan més participatiu i que, en definitiva, escolti la cultura que batega a Blanes per enfortir-la”. Sobre aquesta qüestió, el responsable polític també entén que el primer esgraó serà la redacció d’un nou reglament.

L’organigrama de funcionament que s’ha plantejat posa l’èmfasi en el caràcter consultiu de la ‘Taula de Cultura’, creada amb la voluntat de contribuir a la canalització de la participació de la ciutadania i de tots els sectors vinculats a l’associacionisme cultural local. La taula vol tenir com objectiu prioritari promoure propostes culturals que tinguin valor públic.

La seva composició l’encapçalarà el regidor delegat de Cultura i Festes, així com un representant dels grups polítics municipals presents a l’arc plenari municipal. També hi haurà una representació de les entitats culturals que ho demanin, així com artistes, creadors i tots i totes aquelles agents culturals reconegudes com a tals que ho sol·licitin.

Totes les tendències culturals recollides a la ‘Taula de Cultura’

La ‘Taula’ tindrà una naturalesa consultiva, independentment del poder públic, i crearà ‘Comissions Delegades’ per obrir el debat a totes aquelles persones, col·lectius i entitats que formen part del sistema cultural blanenc. Per això, la idea és crear fins a quatre ‘Comissions Delegades’ de la Taula de Cultura que apleguin les diferents tendències i manifestacions culturals.

Una d’elles estaria dedicada a la ‘Cultura Popular i Tradicional’, i estaria formada per entitats d’aquest àmbit, a més a més de tenir present l’univers de les festes tradicionals que se celebren tant al municipi com a Catalunya. Una altra comissió tractaria les ‘Arts Visuals’, i la composarien pintors, escultors, fotògrafs, cineastes, videocreadors, així com artistes i entitats relacionades amb aquest àmbit.

Les ‘Arts Escèniques’, entenent com a tals el Teatre, la Música, la Dansa i el Circ, donarien contingut a una tercera ‘Comissió Delegada’. I finalment, una quarta comissió seria per a la resta de manifestacions culturals no incloses en els anteriors grups de treball: literatura, pensament contemporani, filosofia, etc.