Blanes. Blanes acull una de les 107 concentracions de l’ANC de la Diada a Catalunya adaptada a la COVID

La Diada Nacional de Catalunya 2020 ha estat definitivament molt diferent del què havia estat habitual aquests darrers anys per un bon plegat de persones de Blanes. Fins ara s’havien desplaçat fora del municipi per participar a les mobilitzacions organitzades per l’Assemblea Nacional Catalana, i per això s’havien contractat autocars per participar allí on fos.

Enguany, en canvi, la mobilització s’ha fet aquí mateix, seguint la convocatòria de l’ANC arreu del territori, que demanava concentrar-se davant d’edificis de l’administració estatal. L’objectiu és recordar on és encara el poder que el moviment independentista aspira a reemplaçar. En el cas de Blanes, la concentració s’ha fet a la pista esportiva de la Plaça 11 de Setembre, al barri de Mas Florit.

S’ha triat aquest indret no tan sols perquè es tracta d’un recinte tancat que garantia poder seguir escrupolosament les estrictes mesures de seguretat preventives de la COVID. La pista està en un espai confluent entre el SEPE (el ‘Servicio Público de Empleo Estatal’), i la seu de l’Instituto Nacional de la Seguretat Social, l’INSS. L’acte ha comptat amb Pol M. Brunet, de la Colla de Diables Sa Forcanera, com a mestre de cerimònies.

Aquest any el lema ha estat ‘El deure de construir un futur millor. El dret a ser independents’, i ha inclòs diversos ingredients, entre ells la lectura d’un manifest, una intervenció en representació d’Òmnium Cultural, així com de Lluís Maynau, membre del Secretariat Nacional, i música. En aquest darrer sentit, la concentració s’ha tancat –com no podia ser d’una altra manera- amb el Cant dels Segadors, convidant tot seguit a tothom a seguir la Diada des de TV3 o amb la retransmissió per streaming oferta per l’ANC.

Manifest de l’ANC: deure de construir futur millor i dret a ser independents

El Manifest de l’ANC amb motiu de la Diada Nacional de Catalunya 2020 s’enceta amb un senyal de respecte a tots els col·lectius que han estat a primera línia en el combat contra la COVID, i amb un record emocionat per les víctimes mortals que ha provocat la pandèmia. Tot seguit recorda que l’estat “està disposat a fer-nos pagar un preu altíssim per ser lliures. Però quin és el preu que paguem cada dia per ser espanyols' Tenim els nostres representants civils i polítics a la presó i a l’exili”.

Després de recordar que el futur dels joves està en perill i remarca que s’ha arribat a una situació extrema: “Quin país els estem deixant' No hi ha homes i dones dignes i lliures en països sotmesos i humiliats. Tot té un límit, i nosaltres com a país ja l’hem superat. Sabem que tard o d’hora arribarà la confrontació final. Per això, cal afeblir el poder de l’estat espanyola a Catalunya”.

Per aconseguir aquest darrer objectiu s’explica que calen tres ingredients: la societat civil, les institucions i una àmplia acció exterior i diplomàtica. Ara bé, també fa un toc d’atenció a les institucions i partits: “Cal passar de la competició a la cooperació (...) Ja hem consentit prou renúncies, distraccions i paraules retòriques. Si persisteixen les lluites estèrils i els nostres representants no respecten el sentit del vot que els ha posat al capdavant de les institucions, el moviment del carrer els acabarà passant per sobre”.

Per últim, el manifest es tanca recordant el lema de la mobilització d’enguany: “Des de l’Assemblea no us prometem dreceres ni jugades mestres, ni les exigim als altres. Però sí que us oferim compromís i cooperació (...) Perquè tenim el deure de construir un futur millor, i el dret a ser independents”.

107 concentracions arreu de Catalunya

La mobilització de l’ANC amb motiu de la Diada Nacional de Catalunya s’ha viscut arreu del país en un total de 82 municipis, on s’han desplegat 107 punts de concentració. Aquí hi ha hagut participants de Blanes, però també de les poblacions de la rodalia, com ara Lloret, Malgrat de Mar, Palafolls i Tordera, entre d’altres. La concentració de Blanes s’ha adaptat als requeriments sanitaris vigents per garantir la seguretat de totes aquelles persones que han volgut participar-hi.

Per això, l’ANC ha treballat braç a braç amb el PROCICAT per implementar tots els mecanismes que han permès que s’hagi pogut dur a terme amb total seguretat en relació a la COVID. Aquestes mateixes mesures han provocat que l’aforament hagi estat limitat tenint en compte les distàncies de seguretat que es podien mantenir, de manera que el topall ha estat situat en les 125 persones.

Concentració simultània de la CUP i La Forja

Coincidint amb l’acte de l’ANC, també ha tingut lloc una altra concentració just al costat de la pista esportiva de la Plaça 11 de Setembre amb idèntic objectiu: reivindicar la independència. En aquest cas els convocants eren la CUP i la Forja, que s’auto-presenten com l’esquerra independentista de Blanes, amb objectius que van més enllà dels què reclamen altres moviments com l’ANC, però amb un anhel comú d’arribar a la independència.

La convocatòria ha aplegat diversos integrants que han instal·lat els seus cartells al costat de la pista esportiva sense interferir en la celebració de l’acte de la CUP, fent onejar diverses banderes independentistes i en defensa del dret a estimar lliurement i del moviment LGTBI, entre d’altres.