Titulars
A+ A A-

Blanes. La 15a Marxa de Torxes de Blanes congrega 150 persones, transformada en concentració per la COVID

Blanes ha iniciat la passada mitjanit la celebració de l’11 de Setembre 2020 amb la 15a Marxa de Torxes per la Independència. Una activitat que, des que es va iniciar, s’ha continuat fent ininterrompudament, molts cops malgrat les condicions meteorològiques adverses. En aquesta edició es pot dir que s’ha complert la tradició tot i el coronavirus.

Precisament per aquest motiu l’organització de l’esdeveniment, la Taula de Forces Polítiques i Socials de Blanes, ha parat especial atenció en adaptar-lo perquè es complissin les estrictes mesures de seguretat per prevenir el contagi de la COVID-19. El principal canvi ha estat transformar la marxa en una concentració mantenint el nom originari al tractar-se d’una edició tan assenyalada com és la 15ena.

Marxa de Torxes transformada en concentració

Per això, la convocatòria ja cridava a trobar-se directament a la Platja de Sant Andreu de Sa Palomera, on s’havia acotat un espai delimitat amb tanques perquè els i les participants s’hi situessin guardant la preceptiva distància. A partir de 2/4 d’11 de la nit, els participants van començar a accedir al recinte, amb un aforament limitat a 150 persones, prèvia inscripció registrada a l’entrada. Cadascú sabia on es podia posar perquè els llocs amb les distàncies de seguretat estaven senyalitzats amb les torxes clavades a la sorra.

A quarts de 12 de la matinada ha començat la 15a Marxa de Torxes per la Independència, encenent-les tothom des dels punts on s’estaven. Abans de donar pas als actes més tradicionals, es va afegir un petit canvi. Donat que un dels efectes més devastadors de la pandèmia –a banda de les víctimes mortals i els malalts amb seqüeles- és l’impacte sobre la vida i l’economia de les persones, aquest 2020 enlloc de vendre’s les torxes s’han intercanviat per donacions voluntàries de les persones assistents.

Els diners recollits s’han destinat íntegrament al ‘Rebost d’Emergència de Blanes Solidari’, una organització local que fa temps que lluita i treballa per ajudar a totes aquelles persones que més ho necessiten. Per poder tenir més detalls de primera mà sobre la feina d’aquest col·lectiu, es va adreçar a totes les persones presents Tasio Pulido, de Blanes Solidari.

Les referències a la COVID-19 van continuar tot seguit homenatjant a dos dels col·lectius que han lluitat en primera línia contra els efectes de la pandèmia: el món sanitari i el de l’ensenyament. Simbòlicament, es va demanar a una mestra i a una sanitària que s’encarreguessin de fer la lectura del manifest de la 15a Marxa de Torxes per la Independència de la Taula de Forces Polítiques i Socials de Blanes: Carme Ponsdomènech i Laura Rabassa, respectivament.

Crida a un procés constituent per trencar amb el règim del 1978

El manifest de la 15a Marxa de Torxes per la Independència comença recordant que aquest 2020 l’acte s’ha fet malgrat la pandèmia. Però també malgrat el què anomenen escalada repressiva de l’estat espanyol, en referència a les centenars de persones que han estat o estan imputades, citades, preses i/o exiliades. L’eix de l’escrit destacava la necessitat que es doni un tomb polític a l’actual situació.

Més concretament, s’ha reclamat que cal obrir un nou procés constituent per trencar amb les reminiscències encara presents del règim del 1978, després de la dictadura. L’objectiu, tal com es defensa al manifest: ”És per construir una república catalana per a tothom, que garanteixi tots els drets, la llibertat d’expressió i la igualtat entre persones vinguin d’on vinguin. Que quedi clar, som poble d’acollida i aquí tothom hi és benvingut”.

També es fa referència a la propera convocatòria electoral que es viurà a Catalunya: “Que no ens enganyin amb cants de sirena partidistes i pactistes, ni amb solucions màgiques pactades amb el govern carceller de l’estat. Això no va de cadires ni de càrrecs. Això va d’exercir la nostra sobirania”. En aquest darrer sentit, s’ha reivindicat que es facin efectius els passos cap a l’exercici real de l’autodeterminació.

Per últim, s’ha fet un darrer record a totes les persones exiliades i preses per defensar l’autodeterminació, defensant de nou la república com a mitjà: “Ens cal una república perquè només així podrem buidar les presons i desfer els camins de l’exili (...) la nostra és una lluita compartida amb tothom qui defensa la llibertat i els drets individuals i col·lectius (...) La seva lluita i la seva causa també és la nostra”.

Ofrenes al Monument de Lluís Companys i Hissada de l’Estelada

Després del manifest, un representant de cada entitat social participant va apropar-se al Monument de Lluís Companys per dipositar-hi una ofrena floral, acompanyats per la música al violí de Martí Delgado. Han estat: Agrupació Sardanista, Assemblea Nacional Catalana, Casa del Poble, Comitè de Defensa de la República de Blanes, Centre Catòlic, Colla de Diables Sa Forcanera, Colla Gegantera, Esbart Joaquim Ruyra, Joventut Republicà, Òmnium Cultural, Penya Blau-Grana i Premis Recvll.

Un cop acabades les ofrenes, la 15a Marxa de Torxes per la Independència va culminar vorejant la mitjanit. Un reduït grup de persones situades al cim de la Roca de Sa Palomera s’ha encarregat d’hissar una gran estelada acompanyat per l’encesa de sis bengales vermelles, mentre sonava ‘El Cant dels Segadors’ interpretat al saxo pel músic Albert Ponsdomènech, qui enguany ha actuat com a mestre de cerimònies.

1599808238Marxa de Torxes 62.jpg
1599808239Marxa de Torxes 35.jpg
1599808239Marxa de Torxes 25.jpg
1599808239Marxa de Torxes 13.jpg