Blanes. L’escriptora blanenca Montserrat Medalla i Cufí presenta el seu segon llibre en solitari: ‘Espígol al jardí’

La Biblioteca Comarcal de Blanes ha allotjat aquest cap de setmana la presentació del segon llibre en solitari de l’escriptora blanenca Montserrat Medalla i Cufí. Es tracta de la seva primera incursió al món de la poesia presentada amb el títol ‘Espígol al jardí’, és un recull de 53 poemes -alguns de molt íntims, altres més descriptius-, creats a través dels anys i que ara ha decidit compartir-los amb qui ho desitgi.

Tal com ho defineix la pròpia autora: “Són pensaments, moments, músiques, lectures, records de persones... En definitiva, sentiments que queden gravats al llarg d ela vida, que podrien haver-se quedat oblidats, i que en un moment donat, han sorgit en forma de poemes”. La compilació està estructurada en 5 grans parts.

Montserrat Medalla i Cufí s’ha encarregat de posar nom a aquestes cinc parts: ‘Poemes molt petits’, ‘Acompanya’m pel meu passat’, ‘I la vida continua...’, ‘Temps de foscor’, i ‘Enmig de la foscor, encara la vida’. També és la mateixa autora qui s’encarrega de reblar el clau a l’hora de definir la seva pròpia creació. Són les paraules que es poden llegir a  la contraportada del seu llibre: “En una vida hi ha molta vida. I en un poema, també”.

Presentació en petit comitè i a la Biblioteca Comarcal

En aquests temps marcats per les mesures sanitàries que cal aplicar per contenir la propagació de la COVID-19, la presentació del llibre –que inicialment estava prevista pel passat mes de maig, però es va haver de retardar pel coronavirus- ha comptat amb dos escenaris. Un d’ells ha estat la Biblioteca Comarcal, on va presentar divendres passat, comptant amb la presentació de dues amigues seves que comparteixen vocació literària, la veterana autora Maria Aladern i Elisabet Moreno, qui també és escriptora a punt de fer la seva primera publicació.

D’altra banda, els qui també han volgut contribuir a fer difusió de la nova creació de Montserrat Medalla i Cofí, han estat l’alcalde de Blanes i el regidor de Cultura, Àngel Canosa i Albert Sanz, respectivament. L’escriptora, acompanyada de Maria Aladern i Elisabet Moreno, ha estat rebuda al despatx d’Alcaldia pels dos responsables polítics, que li han desitjat sort en aquesta seva nova incursió en el món literari.

Escriptora de vocació i mestra, psicopedagoga i logopeda de professió

L’autora es defineix com una escriptora de vocació i mestra, psicopedagoga i logopeda de professió, tot i que en l’actualitat ja està jubilada. L’escriptura ha format part de la seva vida des de la infantesa, i amb aquesta incursió en el món dels versos, afirma que tampoc se sent poetessa, senzillament se n’ha fet amb aquesta nova creació literària, la segona en solitari després de la novel·la ‘Dones de Vidre i altres relats’ publicada al 2014 per Editorial Ònix.

De manera habitual participa en llibres col·lectius amb d’altres autors i autores, i en aquest sentit pertany al grup ‘Cornèlia Abril’ format per dones, que ha publicat tres llibres de relats, i està preparant-ne un quart. Nascuda a Blanes l’octubre del 1953, del 2004 al 2007 va ser col·laboradora de ‘Diari de Girona’ amb una columna setmanal d’opinió, i al 2007 va guanyar el premi literari ‘Dona més dona’ al concurs de ‘Relatsencatala.com’ dedicat a les noves tecnologies.

Aquell mateix any també va ser guardonada al certamen ‘Peregrinas en la red’ amb el relat d’una experiència viscuda al camí de Santiago, i finalista al Premi Joaquim Ruyra de Narració dels Premis Recvll de Blanes amb el treball ‘Dones de Vidre i altres relats’, alguns dels quals va incloure al llibre publicat al 2014. Més endavant, Montserrat Medalla va participar en l’elaboració de la novel·la col·lectiva ‘Il·lusions i Incerteses’ amb gent de les terres de l’Ebre, així com a ‘L’arbreda ebrenca’ i al recull de relats de gènere negre ‘Un riu de crims’, publicats entre el 2009 i el 2010.

Totes aquestes experiències van animar-la a associar-se a l’ARC (Associació de Relataires en Català). Això va impulsar-la a participar en els reculls col·lectius ‘Garbuix de Contes’, ‘Barcelona t’estimo’, ‘Criatures Fantàstiques’, ‘Temps era temps’, ‘Segona oportunitat’ i ‘L’aigua’. Durant un any –des de l’octubre de 2012 fins a l’octubre de 2013- va ser presidenta de l’ARC i va col·laborar en l’editorial de la revista literària digital ‘Lo Càntich’.