Blanes. Blanes celebra el dia de la patrona, Santa Anna, amb una missa i un repic de campanes sense Festa Major

Aquest diumenge 26 de juliol s’escau la festa de Santa Anna, patrona de Blanes. En circumstàncies normals, al marge de la COVID-19, avui hagués estat el dia central de la Festa Major, amb els actes més institucionals i oficials, alhora que tradicionals i populars que es fan al llarg del cicle festiu. Són els actes on hi ha més presència institucional, a banda del Pregó d’Inici de Festes i la Missa de Sant Jaume del 25 de juliol.

Si bé la programació que s’havia previst aquest 2020 ja estava condicionada per les mesures sanitàries, finalment la suspensió definitiva ha fet que hagin desaparegut totes les representacions festives previstes tant per avui diumenge com pels dies alternatius que s’havien preparat. De tota la Festa Major edició COVID-19, tan sols ha quedat un lleu vestigi coincidint amb aquest diumenge, el dia de la patrona.

Avui al migdia s’ha fet la celebració de la Missa Solemne en honor a Santa Anna que s’ha acollit on sempre es fa, a l’Església Santa Maria de Blanes, la principal parròquia del municipi. Per això el capellà i els concelebrants anaven vestits del color blanc que marca una Missa Solemne, i tota la litúrgia s’ha seguit sense cap canvi respecte el què estava previst fer, llevat de les mesures sanitàries per la COVID-19 que s’hi implementen des que van tornar a fer-s’hi cerimònies religioses.

L’alcalde i membres del consistori han assistit a la Missa de Santa Anna

L’alcalde de Blanes, Àngel Canosa, acompanyat de regidors i regidores de l’Ajuntament, han encapçalat la celebració religiosa per contribuir amb la seva presència a donar un to més solemne a l’única manifestació que s’ha mantingut, tot i que no es tractés de cap acte oficial o institucional, ja que no estava organitzat per l’Ajuntament de Blanes. En circumstàncies normals, la comitiva institucional hagués arribat a la Parròquia Santa Maria d’una manera molt festiva.

Els membres de la corporació local haguessin vingut caminant des de l’edifici consistorial, fent el breu recorregut que els separa de l’església acompanyats pels gegants de Blanes, en Gastó i na Caterina, i la Banda Musical de Blanes i de Mossèn Joan Batlle. És un dels actes més tradicionals que formen part de la Festa Major, amb una aparença més de mitjans del segle XX que no pas del segle XXI. Després de la missa, l’Esbart Joaquim Ruyra hagués ofert un any més el ‘Ball de Morratxes’ davant l’Ajuntament, encapçalat de nou per l’alcalde i membres del consistori.

Repic de campanes en honor a Santa Anna

A banda de la Missa Solemne, aquest diumenge també s’hi ha afegit una altra celebració lligada igualment a la tradició religiosa que continua lligada al cicle de la Festa Major, a camí entre la cultura popular i tradicional. Coincidint amb l’hora en què ha començat la Missa Solemne, a les 12 del migdia, s’ha pogut sentir un repic de campanes generalitzat arreu de la vila on comença la Costa Brava.

Aquest passat dijous l’Ajuntament de Blanes –fent-se ressò d’una idea plantejada per diverses entitats culturals- va proposar que es fes aquest repic de campanes al rector de la Parròquia Santa Maria, qui va trobar-ho una excel·lent idea per festejar i homenatjar la patrona del municipi. Les campanes han estat dringant tant des de l’Església de Blanes com des de la Parròquia Sagrada Família d’Els Pins, així com des de les ermites i capelles d’arreu de la vila, comptant amb la col·laboració de diversos voluntaris i voluntàries.

Són homes i dones que formen part de l’Associació Estimem les Ermites de Blanes, qui ha col·laborat amb fer possible la idea, i s’han encarregat repicar les campanes des de llocs tan emblemàtics com Sant Joan, l’Antiga o la Salut, entre d’altres. Es tractava que el repic de campanes hagi estat un senyal perquè tothom que era avui a Blanes, fos on fos, recordés que avui diumenge hagués estat el dia de festa grossa aquí. S’ha repicat el què s’anomena ‘Toc Festiu’, que té una duració de 2 minuts.

Hissada de la bandera de Blanes dalt la Roca de Sa Palomera

Una altra tradició lligada a la Festa Major de Santa Anna que s’ha complert avui diumenge ha estat la hissada de la característica bandera de Blanes –que sovint es confon amb la de Suïssa- a un dels llocs més emblemàtics del municipi: la Roca de Sa Palomera. Habitualment, al llarg de tot l’any, hi oneja la senyera de Catalunya, però coincidint amb els dos cicles de festa –Festa Major i Festa Major Petita dels Copatrons- s’hi penja la de Blanes coincidint amb aquests dies.

1595847427Hissada Bandera Blanes Sa Palomera 2.jpg
1595847427Missa Santa Anna (6).JPG