Banyoles. Banyoles reivindica el vincle de Joan Perucho amb la ciutat amb un complet programa d’activitats pel seu centenari

Banyoles se suma a la celebració de l’Any Perucho amb una programació pròpia de propostes per difondre la vida i l’obra de l’escriptor, que va treballar com a jutge a la ciutat. Les activitats s’iniciaran la setmana vinent i es tancaran l’octubre de l’any vinent i inclouran propostes de tot tipus.

L’Any Perucho està impulsat pel Departament de Cultura a través de la Institució de les Lletres Catalanes per commemorar el centenari del naixement de l’escriptor. És una de les efemèrides decretades pel Govern per aquest any 2020 i el seu comissari és el crític i escriptor Julià Guillamon.

Poesia, música, titelles o un capgròs per celebrar el pas de Perucho per Banyoles

A Banyoles, les activitats s’iniciaran el proper dimarts 28 de juliol amb El mèdium, una lectura dramatitzada de poemes de Joan Perucho, que anirà a càrrec de l’actriu Laura Pau i el poeta Josep Pedrals. Serà a les 8 del vespre al Claustre del Monestir i l’activitat és gratuïta.

Les activitats es reprendran al setembre i inclouran presentacions de llibres, conferències clubs de lectura, un concert amb Carles Belda o espectacle de titelles, entre altres.

Una de les activitats centrals serà l’exposició itinerant Vampirs a Banyoles!, que serà visitable del 20 de març al 13 de juny de 2021 al Museu Darder. També el Carnestoltes de Banyoles, que se celebrarà el 13 de febrer de 2021, estarà marcat per la commemoració de Perucho, amb un tot un mostrari dels seus personatges fantàstics. L’Any Perucho a Banyoles es tancarà per la Festa Major de Sant Martirià de 2021 quan està previst que es presenti un capgròs dedicat a Joan Perucho. Aquest capgròs, que s’ha encarregat a l’Escola d’Arts d’Olot, s’incorporarà a la faràndula de la Festa Major i fusiona el Perucho real amb un dels seus personatges més icònics. Inicialment s’havia de presentar a la Festa Major d’enguany però l’aturada de l’activitat a l’Escola d’Arts d’Olot a causa de la Covid-19 ho ha fet impossible.

La programació s’ha presentat avui al Museu Darder de Banyoles, un dels espais que més va inspirar a Perucho, i hi han pres part Julià Guillamon, comissari de l’Any Joan Perucho, Oriol Ponsatí-Murlà, director de la Institució de les Lletres Catalanes, i Miquel Cuenca, regidor de Cultura i patrimoni cultural i Festes de l’Ajuntament de Banyoles.

En la presentació, Miquel Cuenca ha volgut destacar que “amb aquesta programació volem reivindicar i recordar el vincle de Perucho amb la ciutat però també el seu lloc únic i singular en les lletres catalanes”. Per la seva Oriol Ponsatí-Murlà ha remarcat que “l’èxit d’una commemoració com l’Any Perucho no pot dependre únicament de la Institució, sinó de les complicitats que es teixeixin arreu del territori i Banyoles ha preparat un extens programa d’actes que en garantirà l’èxit”. Per últim, Julià Guillamon ha recordat que “a Perucho el va marcar molt el temps que va estar a Banyoles i em va semblar imprescindible que Banyoles formés part de la commemoració de l’Any Perucho” i ha afegit que “la literatura de Perucho és una imaginació desbordant però també és sensibilitat per les coses petites i crec que això és una de les coses que va aprendre a Banyoles”.

El programa d’activitats complet es podrà consultar al web de l’Any Perucho, a les xarxes socials de la Institució de les Lletres Catalanes i al compte de Twitter @AnyPerucho.

Joan Perucho i Banyoles

Joan Perucho va viure des del 29 d’agost de 1951 fins a l’11 d’abril de 1955 a la ciutat de l’estany, on hi va exercir de jutge comarcal. Es va allotjar a l’antic Hotel Mundial, ubicat a la Plaça Major, on actualment hi ha una gelateria. Mantingué excel·lents relacions amb personalitats locals com ara l’alcalde Miquel Boix i féu de cicerone de visitants il·lustres com ara el poeta J.V. Foix. El pas per Banyoles està present en llibres com Diana i la mar morta i, sobretot, dues de les seves obres principals, Les històries naturals i Llibre de cavalleries.

Com explica Julià Guillamon a Joan Perucho, cendres i diamants, “en les col·leccions del Museu Darder i en les seves vitrines macabres, Perucho va trobar la inspiració d’alguns passatges de la seva novel·la Les històries naturals.” El protagonista de la novel·la, Antoni de Montpalau, és un naturalista el gabinet de curiositat científiques del qual és una clara evocació de les visites de Perucho al Museu Darder.

Perucho, un autor polièdric

Joan Perucho va ser poeta, novel·lista, gastrònom, col·leccionista, crític d’art i amic d’artistes. És una de les figures més destacades de la literatura fantàstica a la península, on va introduir H.P. Lovecraft. El seu llibre més conegut Les històries naturals és una narració de vampirs molt divertida que s’ha traduït a nombroses llengües. Més enllà de l’obra literària, Perucho va crear un personatge fascinant: erudit, molt irònic, apassionat i exuberant.

Jutge de professió va exercir el seu ofici en poblacions petites, per poder treballar en llibres i articles. Això el va dur de Barcelona a La Granadella, Banyoles, Móra d’Ebre, Gandesa i Tortosa. Va escriure sobre els paisatges meridionals del Principat, sobre la Catalunya mediterrània i sobre l’Espanya de l’època visigòtica i de les Corts de Cadis.

La literatura de Perucho aporta una imaginació desbordant. Viatges a través del temps, vampirs, plantes màgiques, aigües encantades, monstres erudits, espies, anacoretes del desert... Però també el sentit de l’aventura, la curiositat per les coses, l’avidesa d’experiències i sensacions. Perucho va ser gastrònom, va parlar d’erotisme, va col·leccionar mobles i llibres, va ser amic i col·laborador d’artistes. Tot el que és viu hi troba un lloc, en la seva literatura.

1595256427AjBNY Any Perucho 01.jpg