Blanes. En marxa a Blanes el Servei de Vigilància, Salvament i Socorrisme marcat per l’ús de la mascareta i altres mesures

Blanes és un dels tres únics municipis d’arreu del litoral català que gestiona directament el Servei de Vigilància, Salvament i Socorrisme (SVSS), i ho fa amb el major nombre d’efectius en relació a les altres dues poblacions. Aquest control directe des de Protecció Civil de l’Ajuntament de Blanes permet aportar al servei un plus d’efectivitat i de prestacions que no poden assegurar en d’altres municipis que contracten una empresa.

El servei ha entrat en funcionament coincidint justament amb aquest dissabte, i ho seguirà fent fins al 13 de setembre, amb un total de 25 efectius en temporada alta i 16 en temporada baixa. Els homes i dones que s’encarreguen de la vigilància, salvament i socorrisme actuen arreu dels tres quilòmetres de platja del municipi, on també hi ha tres llocs de socors: Cala Bona, Platja del Centre i Platja de S’Abanell.

Una temporada marcada pel COVID-19 i l’ús continuat de la mascareta

A diferència dels darrers anys, el servei d’aquest estiu ha hagut de canviar substancialment el modus operandi dels socorristes aquàtics. La situació sobrevinguda ha fet canviar tots els protocols d’actuació, tant per protegir a l’usuari com al propi socorrista quan duu a terme la seva feina. Això ho ha tingut molt clar des de les primeres fases de la pandèmia qui s’encarrega directament del servei, el cap de Protecció Civil, Josep Lluís Pouy.

De fet, una de les reiterades lamentacions del cap del servei a Blanes havia estat fins ara la manca d’instruccions efectives al respecte des del govern espanyol: “Si tenim clar que de forma diària no ens podem abraçar ni tocar per la COVID-19, és difícil poder saber com cal actuar quan els socorristes han d’atendre persones que pràcticament van nues, perquè estan a la platja. Com t’ho fas per poder-los atendre adequadament'”.

La resposta ha vingut donada a través de la implementació de diversos protocols que cal seguir escrupolosament, tal com es fa als hospitals i centres sanitaris. Així, a tall d’exemple, els socorristes han de dur posada pràcticament durant tot el servei la mascareta quirúrgica, i hauran d’anar pujant de grau de protecció en funció de les actuacions: mascareta FFP2, pantalla protectora i canviar-ho per unes ulleres de bussejar si han de fer intervencions a l’aigua.

Aquest Equip de Protecció Individual (EPI) inclou la possibilitat d’haver d’utilitzar dobles guants, o inclús un ‘bus’, una protecció per a tot el cos d’una sola peça i d’un sol ús que aïlla al socorrista de les persones a qui ha de fer el tractament. Tots aquests canvis requerien una formació prèvia encara més exhaustiva que la d’anteriors anys.

Per això, el curs que es va fer ahir es va allargar molt més del què solen ser els principis bàsics del servei. Durant prop de quatre hores, els efectius del servei van participar en una jornada formativa especialment intensa. Una altra mesura que es vol implementar és que els rescats a l’aigua comptin amb més suports com ara l’embarcació lleugera i la planxa de paddle surf.

Cal la col·laboració ciutadana per conviure a les platges

Coincidint amb la posada en marxa del Servei de Vigilància, Salvament i Socorrisme de Blanes, aquest matí s’ha acostat per saludar als seus efectius l’alcalde de Blanes, Àngel Canosa, acompanyat del cap de Protecció Civil. Tots dos han coincidit en apel·lar a la col·laboració ciutadana perquè l’actual context marcat pel COVID-19 no sigui un impediment per gaudir de les platges del municipi.

El batlle de Blanes ha remarcat: “Evidentment que des de l’Ajuntament de Blanes hem de posar tots els mitjans per vetllar per la seguretat dels usuaris de les platges. Però també està clar que, sense la implicació de la ciutadania, per molts informadors, socorristes i policies que posem no ens en sortirem”. Àngel Canosa també ha recordat: “Del què es tracta és que treballem en una estratègica conjunta que respon a un únic criteri: cal que ens cuidem nosaltres, però que també cuidem la gent del nostre entorn sent respectuosos amb les mesures de seguretat que cal que seguim tots”.

El Servei de Vigilància, Salvament i Socorrisme de Blanes funcionarà cada dia, de dilluns a diumenge, de manera ininterrompuda, des de 2/4 d’11 del matí fins a 2/4 de 7 del vespre. A partir de l’1 de juliol, quan s’entra en temporada alta del servei, també es posaran en marxa les cadires i torres de vigilància: 4 a la Platja de S’Abanell, 2 a Blanes Centre i 1 a Cala Bona.

1592835078Entrada en Funcionament Socorristes (29).JPG

1592835078Entrada en Funcionament Socorristes (19).JPG