Blanes. Martina, Clara, Nil i Germán guanyen el ‘I Concurs de Relats Breus i Poesia Online’ per a joves de Blanes

Coincidint amb l’inici d’aquest mes de juny, s’ha fet públic el veredicte del ‘I Concurs de Relats Breus i Poesia Online’ organitzat per primera vegada per l’Àrea de Joventut de l’Ajuntament de Blanes. El certamen ha inclòs dues grans modalitats: Relats Breus i Poesia. En cadascuna d’elles hi havia dues categories: Categoria Teenager (joves de 14 a 18 anys) i Categoria Juvenil (joves de 19 a 29 anys).

Han participat en aquesta primera edició un total de 16 obres: 7 poesies i 9 relats breus, que corresponen a 13 autors i autores, ja que tres d’ells han presentat treballs  en les dues modalitats de relat i poesia. La idea d’organitzar el certamen, que es va encetar coincidint amb la literària data del 23 d’abril, va sorgir de la necessitat de poder organitzar una activitat cultural online per a joves coincidint amb la Diada de Sant Jordi, malgrat el confinament a què calia estar sotmès per la COVID-19.

Martina, Clara, Nil i Germán, flamants guanyadors /-es del concurs

Els autors i autores van tenir temps fins el 31 de maig per presentar els seus treballs, i ara s’ha fet públic el veredicte final. Així, en la Categoria Teenager per a joves de 14 a 18 anys, la guanyadora en la modalitat de Relat Breu ha estat Martina Morón amb ‘La chica del ukelele’, i en Poesia Nil Puigdemont amb el relat titulat ‘Beauty’.

Per la seva banda, en la Categoria Juvenil per a joves de 19 a 29 anys, la guanyadora en la modalitat de Relat Breu ha estat Clara Adell amb ‘Bodas de Plata’, i en Poesia Germán Bartolomé amb el treball ‘A cel obert’. L’Àrea de Joventut es posarà en contacte amb els i les joves autores dels relats escollits per organitzar l’acte d’entrega dels premis.

Concurs apadrinat per l’escriptora Alba Saskia

L’Àrea de Joventut ha comptat amb la inestimable col·laboració d’una jove escriptora el talent de la qual la va dur a ser una de les flamants finalista dels prestigiats Premis Planeta fa pocs anys, Alba Saskia. La cèlebre autora ha col·laborat tant en la organització del certamen com a l’hora de destriar les obres guardonades. Ha explicat que l’experiència li ha resultat molt gratificant, sobretot per formar part d’un projecte nou, que ha arrencat de zero.

La jove novel·lista ha destacat: “Els joves que han participat m’han fet sentir orgullosa d’aquesta generació. Jo sempre he  estat a l’’altre costat’ i no és un paper senzill, tampoc ho és aquest que m’ha tocat a mi, però he gaudit molt i estic orgullosa de l’apreciació que es té de la cultura per part de tothom a Blanes”. Alba Saskia també ha remarcat respecte la qualitat dels treballs: “M’ha sorprès molt gratament la maduresa de les obres en general, però en particular, dels relats i poesies de la categoria teenagers. Potser per aquest motiu, al passar a la categoria juvenil vaig pensar: si els petits m’estan presentant aquestes obres, als adults els he de posar el llistó una mica més a munt. I així ho vaig fer. Van arribar-hi amb escreix”.

Tant li ha agradat aquesta experiència, que la novel·lista ha volgut destacar un tret característic de cadascuna de les quatre obres premiades :

‘La chica del ukelele’ – Martina Morón – Premi Relat Breu Teenager:
Desprèn dolçor i senzillesa, és una narració lleugera, d’aquelles que ja saps que el seu desenllaç et deixarà un somriure als llavis. Visualment condueix al lector /-a pels carrers de Blanes sense ni tan sols dir els seus noms. Una delícia pels sentits.

‘Beauty’ – Nil Puigdemont –Premi Poesia Teenager:
Atreu molt per la seva maduresa i cruesa de les seves paraules malgrat la joventut de l’autor, i com va entonant una mètrica lliure però encadenada alhora. Destaca en especial perquè l’autor l’ha escrit en primera persona, i fica al lector al seu món.

‘Bodas de Plata’ – Clara Adell – Premi Relat Breu Juvenil:
Escrit amb un estil molt proper a la prosa poètica, el relat passa aviat al segon pla per destacar les sensacions i les emocions que acaben per construir un pont entre escriptora i lectors. Alba Saskia també descriu l’obra com ‘Una meravella’.

‘A Cel Obert’ – Germán Bartolomé – Premi Poesia Juvenil:
Comença amb una aparent lleugeresa que va agafant consistència a mesura que s’acosta el final. Com a mèrit afegit, la jutgessa destaca l’excel·lent presentació de l’obra, ja que entén que un llibre no tan sols són paraules: és una entitat on res està per atzar, i aquí l’autor li ha conferit el seu toc personal.