La Diputació de Barcelona posa en marxa el Pla de Xoc per a la reactivació econòmica i social

La corporació dona llum verda al programa ‘Cap municipi enrere’, dotat amb 15 milions d’euros, perquè els ajuntaments puguin assumir les despeses extraordinàries provocades per la pandèmia Amb l’aprovació d’aquest programa, la Diputació ja ha mobilitzat 30 milions d’euros dels 100 previstos al Pla de Xoc per fer front, de forma imminent, als efectes de la COVID-19 El ple de la Diputació també activa el nou Pla Xarxa de Governs Locals 2020-2023, que permetrà desplegar l’acció de la corporació durant tot el mandat

La Diputació de Barcelona ha aprovat aquest dijous la primera fase del Pla de Xoc per a la reactivació econòmica i social de la província. Ho ha fet amb l’aprovació del programa ‘Cap municipi enrere’, dotat amb 15 milions d’euros, perquè els ajuntaments puguin pagar les despeses que han hagut d’afrontar durant l’emergència.

Aquests recursos se sumen als 15 més que la corporació ja destina al pagament de les despeses extraordinàries en l’àmbit de benestar social mitjançant el Programa d’ Emergències. Aquests dos programes constitueixen una primera fase del Pla de Xoc i tenen com objectiu donar solvència i liquiditat als governs locals.

Es tracta, per tant de 30 milions d’euros del conjunt del 100 milions previstos en el Pla de Xoc de la Diputació que, juntament amb el Pla Xarxa de Governs Locals, té per objectiu reactivar socialment i econòmica els municipis de la província de Barcelona.

Per la presidenta de la Diputació, Núria Marín, amb l’aprovació d’aquest programa s’ofereix «solvència als ajuntaments i tranquil·litat als municipis», com s’ha «estat fent des del moment zero». Assegura, a més, que «és essencial que cap territori ni cap persona quedin enrere».

Nou Pla Xarxa de Governs Locals 2020-2023

El ple de la Diputació de Barcelona, celebrat també aquest dijous, ha donat llum verda al nou Pla Xarxa de Governs Locals 2020-2023 (XGL), que permetrà desplegar l’acció de suport als governs local de la província al llarg del mandat i que té te la voluntat d’alinear-se amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030.

Al llarg d’aquests quatre anys la Diputació de Barcelona mobilitzarà 900 milions d’euros a través del nou pla XGL, que es vertebra en tres instruments de cooperació. Cal destacar el Programa General d’Inversions, que té la finalitat d’acompanyar als governs locals a l’hora de realitzar noves inversions sostenibles o de manteniment que fomentin, al mateix temps, la diversificació econòmica del seu territori.

El segon eix és el Catàleg de Serveis, que augmentarà la seva partida en un 60%, passant dels 256 milions d’euros de l’anterior mandat als 410 milions d’euros que estan previstos per als propers tres anys.

Finalment, el tercer instrument del pla XGL es tradueix en l’aprovació de programes específics, que permetran donar resposta a les noves emergències que puguin sorgir i als diferents sectors d’activitat municipal.

L’acció de suport als ajuntaments es farà sota la premissa de garantir l’autonomia local, de treballar en xarxa, d’impulsar una cooperació amb els ajuntaments que sigui eficaç per donar resposta a la diversitat territorial; i, també, que aposti per la sostenibilitat i per la transparència i la participació.

Altres acords de ple

La sessió ordinària d’aquest dijous ha començat amb un minut de silenci en record a les víctimes del coronavirus i amb la lectura d’una declaració institucional  en suport als treballadors de NISSAN, a càrrec del vicepresident tercer de la Diputació, Ferran Mascarell. També s’ha donat compte de dues declaracions més, una en motiu del Dia Internacional contra l’LGTBI-fòbia” i, l’altra, del Dia d'Europa: Un compromís per un futur compartit.

Durant el ple s’ha aprovat la memòria de la gestió corporativa de l’any 2019, la rectificació de l’Inventari General Consolidat de la Diputació de Barcelona a 31 de desembre de 2019 i, la modificació de la delegació acordada pel Ple de l’Ajuntament de Rellinars, a favor de la Diputació, de les funcions de gestió i recaptació de tributs i determinats ingressos de dret públic municipals.

També el ple ha aprovat i ratificat quatre modificacions de crèdit, ha donat compte i ha restat assabentat de decrets i expedients tramitats durant l’estat d’alarma i, s’ha aprovat el protocol que estableix els criteris i les mesures pertinents per a la represa de les activitats de la corporació.

Finalment, el plenari s’ha donat per assabentat de l’informe relatiu al compliment de les regles fiscals en el Sector públic de la Diputació, de l’estat d’execució dels pressupostos de la corporació i els seus organismes autònoms, així com  de l’avaluació del compliment de l’objectiu d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera de les entitats del Sector Públic de la Diputació durant el primer trimestre de 2020; i, s’ha donat compte de l’Informe resum anual dels resultats del control intern, realitzat en l’exercici 2019.