Blanes. Blanes incrementa la protecció del Delta de la Tordera, on s’hi ha detectat aus protegides i en perill d’extinció

L’Ajuntament de Blanes ha incrementat avui divendres el nivell de protecció del Delta de la Tordera amb diverses mesures dissuasives. Ho ha hagut de fer després que, durant els 20 primers dies de tancament del darrer accés que quedava lliure, la Policia Local de Blanes ha enxampat en diverses ocasions la presència de persones.

Aquest matí les brigades municipals del consistori han refermat les tanques que barren el pas a l’accés principal del Delta de la Tordera per la banda de Blanes, i han instal·lat cartells informatius a peu de platja, a tocar del delta. S’ha reforçat amb més tanques i fil ferro, que substitueix les brides que durant aquests darrers dies s’han hagut de substituir després que les havien trencat, així com amb un cadenat central que s’espera que, definitivament, impedeixi el pas.

Tancament per protegir la fauna i flora protegides

El passat 2 de maig el consistori blanenc va tancar l’accés al Delta de la Tordera coincidint amb la nova fase de desconfinament de l’Estat de l’Alarma per COVID-19 que a partir d’aquell dia permetia a tothom passejar-se i fer esport. Es tractava de protegir la fauna i flora que hi ha al Delta de la Tordera, un espai natural especialment ric mediambientalment per la presència d’aus.

La mesura es va prendre perquè, pel desconfinament que estava previst, acompanyat per la curiositat de gran part de la ciutadania per tornar a visitar la zona, es temia que pogués provocar una gran afluència de persones en aquest indret. Això contribuiria a causar greus conseqüències, potser fins i tot irreversibles, en l’espai natural. En principi el tancament de l’espai continuarà fins al 15 de juny, però amb la possibilitat d’allargar-lo si les condicions així ho aconsellen.

Policia Local ha incrementat el patrullatge

Durant aquests dies, malauradament, s’ha pogut comprovar que la temença estava fonamentada ja que, malgrat el tancament, la Policia Local de Blanes ha enxampat en diverses ocasions la presència de persones. Majoritàriament són surfistes que arriben per mar i es passegen pel Delta i la platja del costat de Blanes. També s’hi ha pogut veure gent passejant el gos, ja sigui amb o sense lligam, però igualment perjudicial si ensopega amb algun indret on s’estigui fent nidificació.

Especialment perillosa va ser una intervenció que van haver de fer fa pocs dies els agents de la Policia Local perseguint uns surfistes per sobre els rocalls que hi ha a la banda de Blanes, a tocar del Delta de la Tordera. Després d’una arriscada persecució, els desconeguts van muntar a les planxes de surf i van escapolir-se per mar en direcció a Malgrat. Els agents de Blanes van contactar amb el cos policial del veí municipi, però no va ser possible localitzar-los. Per això, aquesta setmana s’ha incrementat el patrullatge especialment en aquesta zona, on la Policia Local de Blanes ja hi passava de manera habitual.

Espècies Protegides i en Perill d’Extinció

Segons un informe del Servei de Medi Ambient de l’Ajuntament de Blanes, el Delta de la Tordera ha pogut evolucionar tranquil durant els anteriors mesos, sense la pressió dels humans que d’altres vegades l’han ocupat. Ara la zona està tancada tant pel costat de Blanes com pel de Malgrat, i això ha permès que la fauna salvatge –tant marina com terrestre-, s’hi desenvolupi de manera desinhibida.

Un grup de naturalistes i científics autoritzats han pogut observar aquesta mateixa setmana exemplars de dofí, corriol camanegre, corriol petit, gavina capblanca,  curroc, fumarell, carablanc, xatrac comú i becllarg, gavina corsa, boscarla de canyar, etc. La importància d’aquestes observacions no és menor, ja que cal tenir en compte que la major part de les espècies observades, per no dir totes, estan protegides i/o en perill d’extinció, segons es contempla a la Directiva d’Aus, Llei de Protecció dels Animals.

Per això, des del consistori blanenc s’ha fet una crida a la ciutadania perquè col·labori i respecti la protecció. I és que, en definitiva, es tracta d’un espai que és patrimoni de tothom. Els efectes del Temporal Glòria primer, i el confinament del COVID-19 han propiciat que la natura hagi reconquerit l’espai que li era propi. Ara, però, cal protegir i promoure aquesta oportunitat única, especialment pel fet que és època que les aus facin els seus nius.

Blanes, paradís del corb marí arreu de la Mediterrània Occidental

Els mateixos observadors naturalistes i científics autoritzats també han constatat que en una cala de Blanes s’hi concentra actualment la població més important de corb marí emplomallat de tota la Mediterrània Occidental. Es tracta d’un exemplar molt semblant al corb marí gros, però de mida més petita, amb una longitud d’entre 65 i 80 cm, i actualment és una població en declivi.

Els corbs marins emplomallats són habitants usuals en petits grups als penya-segats entre Blanes i Lloret, i ara també han perdut la por als humans, deixant-se veure més sovint. Més d’un centenar d’exemplars van passar dilluns passat per la desembocadura de la Tordera procedents de Blanes.

Se’n van detectar 72 en un sol grup, i és molt difícil fer aquest tipus d’observacions perquè en condicions normals el seu hàbitat més freqüent són les Roques de Calella, una mica més al sud. Per contra, és més difícil trobar corbs marins emplomallats a la Cala de Santa Anna, o bé als Penya-Segats de Pinya de Rosa, entre d’altres.

1590159456Policia Local Blanes 3.jpg
1590159456Policia Local Blanes 4.jpg