Barcelona. L’ASPB mostra en un nou web el dia a dia de l’epidèmia de la COVID-19 a Barcelona i la seva distribució a la ciutat

L’Agencia de Salut Pública de Barcelona (ASPB) ha elaborat un nou web que permet fer un seguiment diari de l’evolució de la pandèmia de la COVID-19 a la ciutat de Barcelona, així com la distribució de la malaltia per edat, sexe, barri i secció censal. L’eina, oberta a tota la ciutadania i que es pot consultar a l’adreça web https://www.aspb.cat/covid19aldiabcn/, també mostra la distribució segons el nivell sòcioeconòmic de l’àrea de residència i l’excés de mortalitat entre la població resident a Barcelona a partir de les dades d’enterraments.

El lloc web elaborat per l’ASPB aporta informació complementària i detallada de la ciutat, com per exemple la corba d’evolució diària de les persones diagnosticades amb COVID-19, la variació de noves persones diagnosticades respecte al dia anterior i el mapa de la distribució de casos per barris i seccions censals, així com la distribució de casos segons la renda de la secció censal. La informació utilitzada s’extreu de les dades de la infecció pel nou coronavirus SARS-CoV-2 que aporta el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya i correspon exclusivament a persones residents a la ciutat de Barcelona amb un diagnòstic confirmat de COVID-19. El nou web inclou principalment els casos greus hospitalitzats amb una prova PCR positiva feta al laboratori, entre els quals hi ha també el personal sanitari. Per aquesta raó, les dades no representen una mostra de tots els casos de COVID-19, atès que no s’inclou informació sobre les persones amb simptomatologia lleu o els casos asimptomàtics.

En total consten 7.683 persones residents a Barcelona diagnosticades de COVID-19. S’observa un augment fins el passat 26 de març i després una tendència a la baixa. El nombre de persones positives en COVID-19 és una mica superior en les dones (3.914) que en els homes (3.769) i s’observen casos sobretot a partir dels 44 anys d’edat. Malgrat que hores d’ara sembla que la situació comença a estabilitzar-se, cal ser prudents, seguir observant la tendència i continuar insistint en les mesures de confinament establertes per frenar la propagació de la COVID-19 a la ciutat. En aquest moment és necessari no abaixar la guàrdia i quedar-se a casa.

Tanmateix, el nou web de l’ASPB és un instrument que permet valorar les necessitats en cadascun dels territoris i que pot ajudar a prioritzar zones concretes d’actuació a l’hora de posar en marxa programes i intervencions específiques des de salut pública i d’altres àrees com la social o econòmica. L’anàlisi de les dades per barris, per exemple, mostra com sobretot els barris de Nou Barris (destaca Guineueta i Verdum) i d’Horta-Guinardó (destaca Montbau i Vall d’Hebron) són els que presenten taxes més altes de persones diagnosticades amb la COVID-19. Pel que fa a la relació amb la situació socioeconòmica s’observa que la taxa d’incidència de la malaltia tendeix a ser més elevada entre les persones que viuen en àrees amb menor nivell socioeconòmic (tot i que les que viuen en les àrees més pobres no mostren major incidència). Aquesta informació és útil per dissenyar diferents accions als barris més afectats, com per exemple comunicacions específiques orientades a reforçar la prevenció i a donar a conèixer els recursos que poden ajudar a les veïnes i veïns en la situació actual, o bé accions directes per donar suport a les persones que han d’estar aïllades o en quarantena i tenen dificultats en el seu dia a dia perquè no poden proveir-se de productes de primera necessitat (alimentació, neteja, farmàcia) o perquè no disposen de les condicions necessàries per fer un correcte aïllament domiciliari.

Pel que fa a la informació sobre els enterraments de residents de la ciutat de Barcelona s’observa igualment un augment global de les defuncions registrades. L’observació del nombre d’enterraments s’utilitza habitualment en la vigilància de l’evolució de l’epidèmia de la grip estacional, però també pot servir per millorar el monitoratge de l’epidèmia actual causada pel nou coronavirus SARS-nCov-2, atès que permet visualitzar l’increment de la mortalitat a la ciutat en relació a les defuncions esperades en aquesta època de l’any. Així doncs, des de l’1 de març a l’1 d’abril s'han produït un total de 2.629 defuncions entre persones residents a la ciutat de Barcelona. La xifra esperable, calculada a partir de la mitjana de l’última dècada en aquest mateix període, se situa en les 1.299 defuncions, la qual cosa representa un excés de mortalitat de 1.330 defuncions. En qualsevol cas, les dades mostren també que el nombre de defuncions va començar a baixar a partir de l’arribada del mes d’abril, la qual cosa sembla indicar que la part més crítica d’aquesta situació podria haver quedat enrere. Cal subratllar especialment que aquestes xifres tenen en compte totes les defuncions que s’han produït, independentment de la seva causa, i que per tant en cap cas es poden atribuir en el seu conjunt a la COVID-19. L’ASPB, però, sí que considera que es tracta d’un indicador indirecte i predictor de l’abast de l’impacte de la crisi en la mortalitat a la ciutat. L’increment es reflecteix sobretot en les persones més grans de 75 anys (83% de les defuncions en el cas dels homes i 90% en les dones).

Amb la publicació d’aquest lloc web, l’ASPB posa a disposició de tota la ciutadania i de les institucions la informació detallada sobre la vigilància de la malaltia a la ciutat de Barcelona perquè en puguin fer el seguiment de l’evolució diària de l’epidèmia. Cal assenyalar que és un instrument viu i que s’anirà actualitzant a mesura que vagin arribant noves dades disponibles.