Solsona. L'alcalde de Solsona s'adreça a la ciutadania i a l'empresariat per demanar-los un confinament estricte

L’alcalde de Solsona, David Rodríguez, s’adreça a la població i a les empreses en la segona setmana de confinament pel coronavirus amb un doble missatge. D’una banda, agraeix la col·laboració ciutadana d’aquests dies per contenir la propagació de la pandèmia i demana no abaixar la guàrdia i mantenir les mesures de confinament estricte per afrontar dues setmanes molt dures. De l’altra, insisteix a l’empresariat en la necessitat de fer un esforç més important per extremar les mesures de contenció i recorda que cal posar l’accent en la salut com a primera prioritat en una situació d’emergència sanitària. El batlle ha llençat aquests missatges mitjançant vídeos publicats a les xarxes socials municipals.

L’alcalde afirma que s’han detectat casos positius a Solsona, però no es disposa de la xifra d’afectats, bàsicament perquè “des de la Generalitat no es faciliten les dades segregades per comarques, sinó per hospitals de referència”. A més, en cas de simptomatologia lleu, no es realitzen les proves i, “preventivament” es consideren positius. En qualsevol cas, “mantenir l’actitud de prevenció és la millor garantia per controlar l’expansió de la malaltia”. “Em sento orgullós del conjunt de la ciutadania solsonina, del seu grau de compromís, civisme, solidaritat i responsabilitat”, afegeix Rodríguez.

El batlle també agraeix les nombroses mostres de solidaritat ciutadanes i d’establiments i empreses locals que contribueixen a reduir l’impacte de la crisi sanitària. “I de manera especial als professionals dels serveis essencials i, particularment, dels sanitaris”. David Rodríguez recorda a la població que la millor manera d’agrair-los la dedicació i donar-los suport és “mantenint l’actitud responsable i el més escrupolós respecte al confinament”.

En aquest sentit, per a un confinament realment efectiu es considera fonamental que les empreses redueixin al màxim la seva activitat. L’alcalde, que el dia 16 va adreçar-se a l’empresariat per carta per demanar-los la col·laboració i solidaritat per fer front a aquesta crisi, reitera que “encara s’han de fer més esforços”. “Em sento moralment obligat a tornar a insistir-hi en un context en què l’estrès del nostre sistema sanitari es dispararà a nivells mai vistos”.

“Les empreses tenen una oportunitat única per demostrar que valoren els seus treballadors”, afirma David Rodríguez. “Hem de ser tots conscients que de la mateixa manera que hem defensat que la millor política social és la creació d’ocupació, ara la dimensió econòmica ha de ser secundària, per darrere de la salut de les persones i les vides humanes”.

L’alcalde defensa que “la millor manera de resoldre la crisi és amb el confinament total”, amb l’única excepció dels serveis essencials. A més, “com més es tardi a prendre les mesures que requereix l’escenari actual, més se n’allargaran les conseqüències socials i econòmiques”. Rodríguez admet que és “una decisió difícil de prendre per a moltes empreses” si no ve avalada per un decret de l’Estat. Per això apel·la al seu sentit de la responsabilitat: “Vosaltres coneixeu millor que ningú què és prescindible i què no pot esperar a la vostra empresa”.

L’Ajuntament en aquests moments se centra a donar resposta a necessitats immediates que planteja aquest context, especialment per tenir cura dels col·lectius més vulnerables. Paral·lelament, està estudiant les mesures locals que s’han d’implementar per pal·liar l’impacte de la COVID-19 en les famílies i el sector econòmic de la ciutat. Entre les que ja s’han definit, hi ha la suspensió del calendari fiscal d’enguany; la suspensió temporal del pagament de les quotes de l’Escola Municipal de Música, la llar d’infants Els Petits Gegants i les activitats de la gent gran; la suspensió de la taxa de terrasses mentre duri la prohibició d’obertura dels establiments; el compromís ferm de no trencar cap relació contractual amb empreses proveïdores de l’Ajuntament; la garantia que les empreses que presten serveis a l’Ajuntament i tenen contracte subscrit seguiran cobrant la quantitat corresponent al personal adscrit al servei, així com atenció i acompanyament a les empreses i autònoms des del Punt Empresa de l’Agència de Desenvolupament Local.

També s’estudia com injectar més fons al pressupost municipal per a la reactivació econòmica i per a oferir ajuts directes a les famílies més afectades. Amb tot, el consistori està “a l’expectativa de saber exactament les possibilitats econòmiques que tindrà”. “Confiem en la resolució de la Comissió Europea que flexibilitza les restriccions per a la sostenibilitat financera, que cal veure com es tradueix a nivell estatal i en la capacitat de despesa dels ajuntaments”.

Algunes de les reclamacions del manifest dels ens locals davant la crisi del coronavirus al qual s’ha adherit l’Ajuntament solsoní passen per poder mobilitzar el romanent d’exercicis anteriors sense limitacions, en benefici dels veïns del municipi, flexibilitzar les directrius de la regla de les despesa i l’estabilitat pressupostària, i garantir i ampliar les aportacions previstes de les administracions superiors.
Un pressupost sobrepassat

El pressupost municipal aprovat per al 2020 ja està sobrepassat, perquè tenia una previsió d’ingressos que lògicament s’ha alterat, tal com assenyala el batlle. “Es ressentiran de la situació els comptes de les famílies, els negocis i, òbviament, també les arques municipals, que, a més, hauran de donar resposta a unes noves necessitats econòmiques i socials”. Per això, el manifest dels ens locals reclama que la normativa empoderi els ajuntaments per facilitar-los les eines necessàries que els permetin assumir les exigències a què hauran de fer front. Se sumen a demanar una actuació conjunta per superar el repte de més envergadura al qual hauran de fer front en molts anys.