Barcelona. Barcelona compta a partir d’avui amb 385 places addicionals per acollir persones vulnerables

Barcelona disposarà a partir d’aquest dimecres de 385 noves places addicionals per acollir persones sense llar. Aquesta xifra se suma a les prop de 2.200 places, tant municipals com d’entitats socials, que ja funcionen cada dia a la ciutat i que han seguit operant amb protocols específics per fer front la situació actual que ha generat la COVID-19. Les 385 noves places es podran ampliar encara més, de manera gradual, en funció de les necessitat i el funcionament de cadascun dels dispositius. Es tracta dels següents:

- Pavelló número 7 Victòria Eugènia del recinte de Fira de Barcelona. L’espai, facilitat per Fira de Barcelona, compta amb 6.000 metres quadrats en els quals s’allotjaran en una primera fase 225 persones vulnerables. Tot i així, a Fira de Barcelona hi ha capacitat per acollir fins a un total de 1.000 persones, complint amb tots els protocols de seguretat dissenyats per les autoritats sanitàries i assegurant alimentació, seguretat i higiene.

El dispositiu del pavelló 7 va començar a muntar-se i condicionar-se aquest diumenge per part de la Unitat Militar d’Emergències (UME), conjuntament amb l’Exèrcit de Terra, Creu Roja, Guàrdia Urbana de Barcelona i Bombers de Barcelona. Un cop finalitzada aquesta fase, els equips tècnics municipals conjuntament amb la Creu Roja i en col·laboració amb altres entitats socials gestionaran aquest dispositiu per acollir 225 persones, previsiblement a partir de dimecres. L’espai es posa en marxa en el marc del programa impulsat per la vicepresidència de Drets Socials i Agenda 2030 del Govern espanyol. A més a més, Endesa i Fira de Barcelona han arribat a un acord mitjançant el qual la companyia elèctrica subministrarà gratuïtament tota l'energia necessària (il·luminació i climatització) per tal de garantir al màxim el benestar de les persones en situació de vulnerabilitat que hi haurà acollides. Aquesta col·laboració es mantindrà, com no pot ser d'altra manera, mentre duri la crisi.

L’espai cedit per Fira de Barcelona està dedicat al confinament i garantirà l’atenció social de les persones. Es disposarà de zona de descans, dutxes i menjador. Creu Roja i el personal de l’Ajuntament de Barcelona garantiran el bon funcionament de l’espai, tot i que també hi haurà coordinació amb el 061 perquè, en cas que es detecti algun cas positiu per COVID-19, es faci el trasllat a un equipament sanitari. A banda, les persones que puguin necessitar algun tipus d’atenció mèdica de baixa intensitat no relacionada amb el coronavirus comptaran amb un espai específic dins de l’equipament.

- L’Espai Pere Calafell. Es troba en funcionament des del divendres passat i acull actualment 58 persones vulnerables. Les instal·lacions s’han adequat per augmentar les distàncies i aplicar els protocols de seguretat suficients.

- Dispositiu Dos de Maig. També aquest dimecres entrarà en funcionament un nou equipament amb capacitat específica per acollir 72 dones. En línia amb les mesures preses en la recent ‘Mesura de govern per la prevenció del sensellarisme femení i la introducció de la perspectiva de gènere en l’atenció a les persones sensellar a Barcelona’, l’objectiu és oferir un espai concret per evitar hipotètiques situacions d’abús o assetjament.

- Un nou equipament de 30 places per a persones que necessitin confinament per prescripció mèdica. Aquest equipament es gestionarà des de Sant Joan de Déu Serveis Socials i l’accés serà per derivació des d’alguna de les prop de 2.200 places que ja funcionen a la ciutat. L’objectiu d’aquest dispositiu concret és el de reforçar l’operativitat i assegurar en tot moment que poden seguir actives.

- Des de divendres passat també funciona un dispositiu d’higiene, bugaderia i menjador, en coordinació amb el Centre Assís. En aquest cas, l’objectiu és poder donar resposta a d’altres necessitats de la població més vulnerable que ha patit el tancament o la reducció horària d’altres equipaments específics de les entitats socials.

Les 385 places d’allotjament per a persones vulnerables no són les úniques que l’Ajuntament ha activat com a conseqüència de la situació generada per la COVID-19. El consistori també llogarà 200 apartaments turístics durant els propers dos mesos. Els 200 apartaments turístics estan pensats per ampliar la capacitat d’allotjaments dels serveis socials i per donar resposta a situacions que es puguin produir entre dones víctimes de violència masclista, famílies amb infants a càrrec o bé persones sense llar que actualment estan allotjades en diferents equipaments municipals. Aquestes xifres, juntament amb la possibilitat d’ampliar progressivament la capacitat d’acollida del pavelló de Fira de Barcelona suposen una primera resposta adequada per fer front a la situació que ha generat la COVID-19 entre el conjunt de persones més vulnerables.

En tot cas, davant de l’evidència que el sensellarisme és la cara més crua de l’exclusió residencial i que aquest no és un fenomen que només es produeixi a la ciutat Barcelona (la meitat de les persones que acudeixen per primera vegada a un Centre de Primera Acollida fa menys de tres mesos que es troben a la ciutat), l’Ajuntament de Barcelona ha subratllat la importància que s’obrin dispositius similars en d’altres municipis.