Canal Ajuntament

Barcelona. Barcelona comptarà a partir de dimecres amb 385 places addicionals per acollir persones vulnerables

Barcelona disposarà a partir del proper dimecres de 385 noves places addicionals per acollir persones sense llar. Aquesta xifra se sumarà a les prop de 2.200 places que ja funcionen cada dia a la ciutat i que han seguit operant amb protocols específics per fer front la situació actual que ha generat la COVID-19. Les 385 noves places es podran ampliar encara més, de manera gradual, en funció de les necessitat i el funcionament de cadascun dels dispositius. Es tracta dels següents:

Pavelló número 7 Victòria Eugènia del recinte de Fira de Barcelona. L’espai, facilitat per Fira de Barcelona, compta amb 6.000 metres quadrats en els quals s’allotjaran en una primera fase 225 persones vulnerables. Tot i així, a Fira de Barcelona hi ha capacitat per acollir fins a un total de 1.000 persones, complint amb tots els protocols de seguretat dissenyats per les autoritats sanitàries i assegurant alimentació, seguretat i higiene.

El dispositiu del pavelló 7 va començar a muntar-se i condicionar-se aquest diumenge per part de la Unitat Militar d’Emergències (UME), conjuntament amb l’Exèrcit de Terra, Creu Roja, Guàrdia Urbana de Barcelona i Bombers de Barcelona. Un cop finalitzi aquesta fase, els equips tècnics municipals conjuntament amb la Creu Roja i en col·laboració amb altres entitats socials gestionaran aquest dispositiu per acollir 225 persones, previsiblement a partir de dimecres. L’espai es posa en marxa en el marc del programa impulsat per la vicepresidència de Drets Socials i Agenda 2030 del Govern espanyol.

L’espai cedit per Fira de Barcelona està dedicat al confinament i garantirà l’atenció social de les persones. Es disposarà de zona de descans, dutxes i menjador. Creu Roja i el personal de l’Ajuntament de Barcelona garantiran el bon funcionament de l’espai, tot i que també hi haurà coordinació amb el 061 perquè, en cas que es detecti algun cas positiu per COVID-19, es faci el trasllat a d’altres equipaments sanitaris. A banda, les persones que puguin necessitar algun tipus d’atenció mèdica de baixa intensitat no relacionada amb el coronavirus comptaran amb un espai específic dins de l’equipament.

L’Espai Pere Calafell. Es troba en funcionament des del divendres passat i acull actualment 58 persones vulnerables. Les instal·lacions s’han adequat per augmentar les distàncies i aplicar els protocols de seguretat suficients.

Dispositiu Dos de Maig. També el proper dimecres està previst que entri en funcionament un nou equipament amb capacitat específica per acollir 72 dones. En línia amb les mesures preses en la recent ‘Mesura de govern per la prevenció del sensellarisme femení i la introducció de la perspectiva de gènere en l’atenció a les persones sensellar a Barcelona’, l’objectiu és oferir un espai concret per evitar hipotètiques situacions d’abús o assetjament.

Un nou equipament de 30 places per a persones que necessitin confinament per prescripció mèdica. Aquest equipament es gestionarà des de Sant Joan de Déu Serveis Socials i l’accés serà per derivació des d’alguna de les prop de 2.200 places que ja funcionen a la ciutat. L’objectiu d’aquest dispositiu concret és el de reforçar l’operativitat i assegurar en tot moment que poden seguir actives.

Des de divendres passat també funciona un dispositiu d’higiene, bugaderia i menjador, en coordinació amb el Centre Assís. En aquest cas, l’objectiu és poder donar resposta a d’altres necessitats de la població més vulnerable que ha patit el tancament o la reducció horària d’altres equipaments específics de les entitats socials.

Les 385 places d’allotjament per a persones vulnerables que sumen els nous dispositius que ja estan en funcionament o que començaran a funcionar el proper dimecres es completen també els 200 apartaments turístics que l’Ajuntament de Barcelona està en disposició de llogar per a dos mesos. Els 200 apartaments turístics estan pensats per ampliar la capacitat d’allotjaments dels serveis socials i per donar resposta a situacions que es puguin produir entre dones víctimes de violència masclista, famílies amb infants a càrrec o bé persones sense llar que actualment estan allotjades en diferents equipaments municipals. Aquestes xifres, juntament amb la possibilitat d’ampliar progressivament la capacitat d’acollida del pavelló de Fira de Barcelona suposen una primera resposta adequada per fer front a la situació que ha generat la COVID-19 entre el conjunt de persones més vulnerables.

En tot cas, davant de l’evidència que el sensellarisme és la cara més crua de l’exclusió residencial i que aquest no és un fenomen que només es produeixi a la ciutat Barcelona (la meitat de les persones que acudeixen per primera vegada a un Centre de Primera Acollida fa menys de tres mesos que es troben a la ciutat), l’Ajuntament de ha subratllat la importància que s’obrin dispositius similars en d’altres municipis.

Reforç de l’ASPB

Entre la resta de serveis municipals que s’han reforçat cal destacar específicament aquell que ofereix l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB), que és la institució responsable de la salut pública a la ciutat i l’autoritat sanitària encarregada d’investigar els brots epidemiològics, en coordinació sempre amb la resta d’administracions de Catalunya i l’Estat. En concret, l’ASPB ha triplicat el personal adscrit al seu Servei d’Epidemiologia (SEPID), que ha passat en menys d’un mes de 27 a 83 professionals. A més a més, també s’ha ampliat l’horari d’atenció, que abans era de 8.00 a 18.00 hores de dilluns a divendres, i que hores d’ara és de 8.00 a 20.00 hores i tots els dies de la setmana.

El Servei d’Epidemiologia i totes les persones que estan treballant amb la COVID-19 mantenen operatives les següents línies de treball:

Atenció telefònica. S’han augmentat les línies, que són ateses per personal d’infermeria amb formació específica.

Recollida i informatització dels casos a través de la notificació provinent del sistema sanitari o de les dades de probes de laboratori, així com la realització de l’estudi dels contactes de cada cas positiu. Això inclou també la realització de l’enquesta epidemiològica i la realització de les corresponents recomanacions de prevenció i control.

Contacte constant amb hospitals, equips d’atenció primària i altres equipaments sanitaris de la ciutat, tant públics com privats.

Elaboració de bases de dades que permetin tenir indicadors de seguiment de l’epidèmia a la ciutat de Barcelona. En qualsevol cas aquesta informació la subministren diàriament tant la Generalitat com l’Estat, com a administracions encarregades de fer el seguiment més ampli.

Seguiment de la situació a les residències geriàtriques i entre professionals sanitaris i altres serveis essencials.

Des del passat 26 de febrer, quan es va crear a l’Ajuntament de Barcelona el comitè de coordinació i seguiment per fer front la COVID-19, l’ASPB va crear un espai web amb preguntes i respostes sobre el coronavirus. Aquest document, que s’actualitza contínuament, ha rebut des de llavors un total 130.430 visites fetes per 74.306 usuaris diferents.

Atenció a les persones grans

L’Ajuntament de Barcelona també ha engegat una campanya de comunicació específica del Projecte Radars per adequar-la a la situació actual de la COVID-19 i fomentar el bon veïnatge. Amb l’objectiu de no desatendre les 1.600 persones d’edat avançada que són usuàries del Radars, personal municipal i en coordinació amb d’altres serveis com ara la Teleassistència s’estan encarregant de fer les respectives trucades de seguiment d’aquetes persones.

Ara bé, amb la intenció d’anar més enllà i ajudar a canalitzar les mostres de solidaritat que han anat arribant en els darrers dies, el Projecte Radars encoratja als veïns i veïnes de la ciutat amb ganes de col·laborar que s’ofereixin per fer petites accions molt focalitzades per ajudar les persones grans que viuen a la seva comunitat de veïns. L’objectiu de la campanya és unificar la manera de procedir, per tal de garantir al màxim les actuals mesures sanitàries preventives de confinament. Així doncs, és imprescindible que les accions es facin tot mantenint les recomanacions higièniques, evitant el contacte físic i articulant les ajudes via telefònica per garantir la distància de seguretat. En cap cas és necessari realitzar més desplaçaments dels previstos per a sumar-se al bon veïnatge, només aprofitar els que ja formen part de les necessitats quotidianes. Igualment, en cas que es detecti alguna situació de risc o de molta precarietat, es pot posar en coneixement dels serveis socials municipals a través del correu electrònic Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessites JavaScript habilitat per veure-la. .

Aquesta no és l’única mesura que s’ha posat en marxa des de l’Ajuntament pensada específicament per a la gent gran. També el servei VinclesBCN, amb 2.400 persones usuàries, ha engegat un canal de salut específic per atendre els dubtes que els facin arribar. L’objectiu en aquest cas és respondre de manera activa les diferents demandes i inquietuds de les persones usuàries, sense substituir en cap cas els telèfons d’urgències 061 i 112.

Mobilitat i espai públic:

Trànsit. Es consolida la tendència a la baixa. Durant aquest matí la davallada del trànsit ha estat d’un -69% en l’interior de la ciutat i d’un -59% en el cas de les rondes.

Durant l’inici de la segona setmana laboral d’aplicació del Reial Decret d’Estat d’Alarma s’ha produït un descens del -95% en els desplaçaments de metro, que manté una oferta del 74%, i un descens del -94% en el cas dels autobusos, que mantenen una oferta del 50%. Ja durant la primera setmana laboral es van fer només un 11% de les validacions que se solien fer abans de la crisi sanitària (1,9 milions de validacions menys). Cal recordar que es continuen planificant els serveis reforçant la franja de l’hora punta, principalment a la línia amb més persones usuàries.

Espai públic. La Guàrdia Urbana segueix actuant a l’espai públic i, conjuntament amb Mossos d’Esquadra, han interposat 7.164 denúncies a persones per no respectar el decret d’estat alarma i ha fet 15.176 avisos. En el cas de locals i establiments, s’han fet 590 avisos i s’han aixecat 104 actes d’inspecció.

Canal Ajuntament 2012 | Un projecte de NOTIDIG | redaccio@canalajuntament.cat | Avís Legal | 972 831 541

Top Desktop version