Barcelona. La Bústia Ètica de l’Ajuntament de Barcelona es replica a la Generalitat de Catalunya i a altres Administracions i Institucions públiques

L‘Ajuntament de Barcelona i Xnet cedeixen a la Generalitat de Catalunya el seu model de Bústia Ètica i de Bon Govern mitjançant la signatura del protocol que permet la seva implementació. L’Àrea Metropolitana de Barcelona va signar-ho fa un dies i aquesta mateixa setmana ho farà Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i els Ajuntaments de Lleida, Terrassa i Mollet. La bústia ja ha estat implementada a les Oficines Antifrau de Catalunya i València

En actiu des del gener de 2017, la Bústia Ètica esdevé una eina pionera de prevenció de males pràctiques i lluita contra el frau que garanteix la confidencialitat, l’anonimat i la indemnitat del comunicador. Amb la implementació de la Bústia Ètica, anticipada a la Directiva Europea de protecció dels denunciants de la corrupció, s’avança en el compliment de l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible número 16 de l’Agenda 2030

Aquest dimarts s’ha signat el protocol que permet la cessió i la implementació de la Bústia Ètica i de Bon Govern de l’Ajuntament de Barcelona amb la Generalitat de Catalunya. L’acte s’ha celebrat a l’Ajuntament de Barcelona i ha comptat amb la participació de la tercera tinenta d’alcaldia d’Agenda 2030, Transició Digital, Esports i Coordinació Territorial i Metropolitana, Laia Bonet; el secretari de Transparència i Govern Obert de la Generalitat de Catalunya, Jordi Foz; i els representats d’Xnet, Simona Levi i Sergio Salgado.

La tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha destacat la importància de la Bústia Ètica per “la preservació de la solidesa de la nostra institució”, i ha manifestat que “totes les eines que puguem fer servir per ajudar a preservar aquesta solidesa sempre seran benvingudes”. Respecte al funcionament de la bústia a l’Ajuntament de Barcelona, la tinenta l’ha catalogat com “molt positiu” i ha celebrat poder-la posar a disposició d’altres administracions “perquè també puguin aplicar-la com una eina més de millora de la qualitat democràtica de les nostres institucions”.

La Bústia Ètica i de Bon Govern de l’Ajuntament de Barcelona es va posar en marxa el 20 de gener de 2017, com un canal segur i bidireccional de participació electrònica de denúncies ciutadanes i del propi personal municipal contra la corrupció o altres pràctiques lesives per al bon govern de la ciutat. La bústia permet posar en coneixement de l’Ajuntament aquells processos irregulars o conductes que poden resultar contràries als principis ètics i de conducta, garantint sempre la confidencialitat, l’anonimat i la indemnitat del comunicador per vèncer el temor de patir qualsevol represàlia.

La bústia també ofereix la possibilitat d’adjuntar fotografies, vídeos i altres documents així com establir i mantenir un espai de comunicació constant i segur entre el comunicador anònim i l’òrgan gestor, aquest tret essencial la converteix en una eina d’inestimable valor en la prevenció i lluita per la consolidació de l’ètica i la bona governança en les institucions públiques i contra el frau i la corrupció. Tot això amb l’objectiu de que la gestió municipal es desenvolupi amb un total respecte als valors de qualitat democràtica i de bona administració, en un context de millora continua en la qualitat dels serveis públics.

Barcelona va ser la primera ciutat d’Espanya i Europa en crear una eina amb programari lliure i xarxa encriptada TOR per garantir l’anonimat del denunciant, avançant-se així a la Directiva Europea de protecció dels denunciants de la corrupció o whistleblowers aprovada el 23 d’octubre de 2019. Desenvolupada i implementada per l’Ajuntament de Barcelona, amb la col·laboració desinteressada de la plataforma ciutadana Xnet, mitjançant la interfície Globaleaks (un projecte de programari lliure de l’Hermes Center for Transparency and Digital Human Rights), disposa d’un codi lliure, modificable i replicable, sempre que es reconegui i indiqui expressament l’autoria, a parts iguals, d’Xnet i l’Ajuntament de Barcelona.

La Bústia Ètica i de Bon Govern s’integra dins del marc d’integritat institucional que ha anat desenvolupant progressivament l’Ajuntament de Barcelona i del que també formen part el Codi Ètic i de Conducta aprovat el 2018 i el seu Comitè d’Ètica. És des d’aquesta perspectiva de la integritat institucional que la bústia es va configurar com una eina per enfortir la integritat del sector públic municipal a la vegada que com un instrument de prevenció contra la mala gestió i la corrupció.

Pròximes rèpliques

El proper dia 12 de març, els Ajuntaments de Lleida, Terrassa i Mollet i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya també signaran el protocol per implementar a les seves institucions la Bústia Ètica i de Bon Govern de l’Ajuntament de Barcelona, a qui es va sumar fa uns dies l’Àrea Metropolitana de Barcelona. A l’acte de signatures se suma la realització, a càrrec de la Direcció d’Anàlisis (òrgan gestor de la Bústia) de l’Ajuntament de Barcelona i d’Xnet, d’un taller informatiu per a empleats i empleades de les Institucions públiques i consistoris que gestionaran aquesta nova eina.