Barcelona. Un projecte per generar una xarxa de refugis climàtics i cures des d’una perspectiva comunitària i ecofeminista guanya el Premi 8 de Març-Maria Aurèlia Capmany

L’acte de lliurament del Premi i un concert d’Ana Tijoux inicien les activitats de commemoració que l’Ajuntament de Barcelona ha preparat amb motiu del Dia Internacional de les Dones, i que comptarà amb taules rodones, actuacions musicals, tallers i teatre

El lema de l’edició del guardó d’aquesta edició és “Ecofeminismes i emergència climàtica”, per premiar Projectes amb perspectiva de gènere, interseccionals i amb protagonisme femení que ajudin a afrontar l’emergència climàtica i a desenvolupar accions ecofeministes a la ciutat.

Aquesta tarda ha tingut lloc al Born CCM el lliurament del Premi 8 de Març-Maria Aurèlia Capmany, en un acte presidit per l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que ha comptat també amb la participació de la tinenta d’alcaldia de Drets Socials i Feminismes, Laura Pérez. En el decurs de l’acte s’ha fet un diàleg entre la cantant xilena Ana Tijoux i la seva mare, la sociòloga Maria Emilia Tijoux, i una actuació de la Coral Sant Medir, que ha estrenat una cançó composada per la cantant, compositora i activista ambiental Virgínia Soler “Birch”.

El lema del Premi 8 de Març- Maria Aurèlia Capmany d’aquesta edició és “Ecofeminismes i emergència climàtica”, per premiar projectes amb perspectiva de gènere, interseccionals i amb protagonisme femení que ajudin a afrontar l’emergència climàtica i a desenvolupar accions ecofeministes a la ciutat.

Refugis climàtics i de cures, la proposta premiada

El premi del Jurat, dotat amb 15.000 euros, ha estat per un projecte per generar una xarxa de refugis climàtics i cures des d’una perspectiva comunitària i ecofeminista. L’autoria del projecte és del Col·lectiu Punt 6 i el Barcelona Laboratory for Urban and Environmental Justice and Sustainability (BCNUEJ) de l’ICTA- Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals.

Els refugis climàtics són zones de la ciutat que suposen un recurs per a la ciutadania durant les onades de calor. En el projecte guanyador, els refugis climàtics es plantegen com una xarxa d’espais oberts en el que poder aixoplugar-se a les hores de màxima calor durant l’estiu, però també resguardar-se del fred i les pluges intenses en temporals. El projecte planteja una prova pilot d’aquests refugis al barri de la Prosperitat, a Nou Barris, que es faria de manera participada i reconeixent les genealogies dels moviments socials i feministes i de les defensores de la terra en contexts llatinoamericans. Els espais on desenvolupar la xarxa s’identificarien i dissenyarien amb dones dels barris, treballant especialment amb dones racialitzades o migrades per incorporar els seus sabers com a defensores del territori dels seus país d’origen. El projecte pretén activar l’economia social i feminista, i les intervencions físiques es faran amb persones del barri que rebran una compensació econòmica per la seva feina. Una cooperativa de fusteres amb àmplia experiència s’encarregarà de dissenyar el mobiliari conjuntament amb Col·lectiu Punt 6 i d’organitzar el treball de fabricació dels elements. Per una altra banda, a les jornades de treball intensiu, s’organitzarà un servei de cuidadoria en el que puguin dones del barri.

El Jurat del premi ha valorat “la seva proposta de vinculació de les cures i l’ ecofeminisme, a partir de la construcció comunitària de dones des de la diversitat i la interseccionalitat, en el marc de processos participatius de lluita contra la emergència climàtica. ”El Jurat ha estat format per Laura Huerga Ayza, activista ecofeminista, editora i fundadora de l’ editorial el Raig Verd; Daniela Cladera Vignola, activista del Movimiento Migrante- Feminismo Comunitario Antirracista; Amaranta Herrero Cabrejas, ecofeminista, investigadora postdoctoral i professora de sociologia ambiental a la Universitat Autònoma de Barcelona; Blanca Bayas Fernández, ecofeminista, activista i investigadora de l' Observatori del Deute en la Globalització, i Eva Alfama Guillen, assessora de l’Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI de l’Ajuntament de Barcelona. Mercè Piqueres i Carrasco, biòloga dedicada a la divulgació i edició científiques, en representació del Consell de Dones de Barcelona; i Sílvia Serra Aranda, Secretaria del Consell de les Dones de Barcelona, n’han format part amb veu i sense vot.

El premi del públic ha estat per al projecte “Teixim la xarxa de dones cosidores”, de la Cooperativa ETCS en representació de la Xarxa de Dones Cosidores. Aquest projecte, guardonat amb 3.000 euros, té per objectiu incentivar l’apoderament col·lectiu de les dones per mitjà de grups en l’àmbit del tèxtil mitjançant la visibilització, l’aprenentatge i l’autoorganització; reduir l’impacte ambiental en el tèxtil gràcies al reciclatge i promoure la justícia social.

El moviment feminista, exemple d’autoorganització

L’alcaldessa Ada Colau ha destacat que els 12 projectes presentats són un exemple d’autoorganització i impuls des de baix per empènyer les institucions i construir una societat millor. “Aquesta ciutat té la sort de tenir una ciutadania que no pensa rendir-se davant de la injustícia”, ha ressaltat Colau. En el seu discurs de cloenda de l’acte, l’alcaldessa ha celebrat també la lluita feminista, especialment la de les dones racialitzades: “Hem de ser conscients dels nostres llocs privilegiats com a dones blanques, i tenir la voluntat de deconstruir els nostres privilegis per aconseguir aquesta ciutat millor per als nostres fills i filles.”

L’acte de lliurament del Premi i el concert d’Ana Tijoux que s’ha fet posteriorment inicien les activitats de commemoració que l’Ajuntament de Barcelona ha preparat amb motiu del Dia Internacional de les Dones, i que comptarà amb taules rodones, actuacions musicals, tallers i teatre.