Barcelona. El Plenari aprova atorgar la Medalla d’Or al Mèrit Científic a la Facultat de Nàutica de Barcelona

El Plenari de l’Ajuntament del mes de febrer ha aprovat per unanimitat atorgar la Medalla d’Or al Mèrit Científic a la Facultat de Nàutica de Barcelona, que aquest 2019 ha celebrat els 250 anys d’història.

La creació de l’Escola de Nàutica de Barcelona l’any 1769 va permetre la represa de la tradició marítima a la ciutat. La formació de pilots i capitans era alhora una exigència dels nous temps i un mitjà per assolir el refloriment comercial. Aquella Escola de Nàutica contribuí a consolidar el paper de Barcelona com a capital marítima de la Mediterrània.

L'edifici on es va instal·lar l'Escola primerament estava situat a la Barceloneta, però aviat va quedar petit. D'allà va traslladar-se a diferents ubicacions, fins a la construcció de l’edifici de Pla de Palau, lloc que continua ocupant actualment.

Sostinguda primer pel Govern espanyol fins a la revolució de 1868, l’Escola de Nàutica va passar a dependre de la Diputació Provincial, fins que la dictadura de Primo de Rivera va suprimir totes les escoles de nàutiques existents i en creava quatre de noves, una de les quals era la de Barcelona.

Al llarg de la seva història l’Escola ha hagut de fer front a diferents reptes i canvis socials, així com a diferents canvis de dependència. En aquest sentit, un decret de 1990 fixà el pas de l’Escola Superior de la Marina Civil a la Universitat Politècnica de Catalunya com a Facultat de Nàutica, que marcava els pas dels estudis a nivell superior. L’Escola ha tingut una gran capacitat per adaptar-se als canvis que ha imposat el progrés de la ciència del coneixement i les exigències que imposen en tot moment els vaixells i la navegació. La seva activitat ha estat centrada en impartir, promocionar i fomentar tots els estudis relacionats amb la seva especialitat. Però l’Escola no s’ha limitat només a l’ensenyament, també ha organitzat diverses activitats, cursos, congressos, conferències i la seva col·lecció d’instruments, llibres i models va ser el germen de l’actual Museu Marítim de Barcelona.

La Facultat de Nàutica de Barcelona és actualment la més antiga de totes les que hi ha a Espanya. Al llarg de tota la seva trajectòria, ha sabut combinar la tradició amb la modernitat, sempre adaptant-se als requeriments del món professional i social de cada moment. Aquest mateix la Facultat de Nàutica de Barcelona ha rebut la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya.